Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opletten bij koop 2ehands

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Opletten bij koop 2ehands

Heb interesse in een tweedehandse 80-200 2.8 voor nikon. Nieuw kosten ze rond 1000 zag ik.

Paar vragen aan de ervaringsdeskundigen onder ons

1 wat mag een tweedehandse kosten?
    2 wat zijn de risico's bij het kopen van een dergelijk gebruikt objectief? Waar moet ik op letten?
    3 kun je ergens een objectief laten controleren voordat je koop en wat kost zoiets?

Re: Opletten bij koop 2ehands

1. neem hier eens een kijkje, heb je al een idee; http://www.wissen.nikonpoint.de/?p=266

2.Risico's zijn mi vrij beperkt. Ze mag niet rammelen, stroef draaien, geen duidelijke sporen van "misbruik vertonen", opletten voor krassen en stof, steeds reden van verkoop vragen. Checken of AF werkt, evt. back & frontfocus controleren...

3.Goh, kan je zoiets laten controleren ? Ik neem aan van wel, mss bij je fotoboer als je goede klant bent en als de verkoper ermee akkoord gaat.
    Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Hoi, je hebt in dat bereik 4 AF lenzen van Nikon

1) eerste model schuifzoom met gladde tubus (AF) 275a325€
      2) tweede model schuifzoom met "wrinckle" tubus (AF-D) 325a400€
      3) tweerings model (AF-D draaizoom) ,nu nog te koop 450a600€
      4) tweerings model (AF-S draaizoom) de meest geavanceerde 80/200 maar niet meer in produktie en meestal tweedehands (te) duur. 850a1000€

Daarna is het 70/200 VRI (1000a1250€) en nu 70/200 VRII (+1500€)

Hier nog een goed overzicht;

mvg Jozef
      D800 en een goed glasservies

Comment

Je kunt er bij de AFD draaizoom ook nog op letten of de ring om van M naar AF te schakelen vrij is van haarscheurtjes, kan bij sommige series een issue zijn.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

Als je echt een goede en volledige test wel doen: http://www.lensrentals.com/news/2010...to-test-a-lens

Verder is het best handig om even met de verkoper een babbeltje te doen, dat creëert vertrouwen. Bij twijfel over de zorg over apparatuur vraag ik soms ook om de inhoud van zijn huidige tas te zien, dat geeft een idee hoe zorgzaam iemand is met zijn of haar spullen.

Maar die 80-200's zijn stevig gebouwd, een blutsje meer of minder zou ik niet over struikelen. Als het de schuifzooms zijn, check dan even de vlotheid van het focusmechanisme en de koppeling om van m naar af te wisselen. Belangrijk om te controlleren zijn verder krassen en vlekjes op de coating en eventueel de filterdraad, bij ruw gebruik kan die beschadigd raken en dat is voor filtergebruik wel eens ene probleem.

@Jozef, doe maar overal een goede €50 bij. Ik heb mijn eerste schuifzoom net verkocht voor €375, was binnen de twee uur weg voor die prijs. Was volledig in orde, maar hat wat cosmetische gebruikssporen.

Comment

Gezien je zegt dat het objectief nog nieuw te krijgen is zal het om de draaizoom gaan. Deze is imho tweedehands rond de 600 euro waard. Je vind ze soms goedkoper, maar vaak iet duurder. De AF/MF ring kun je inderdaad controleren op haarscheurtjes. Verder gewoon de lenselementen checken op krassen/beschadigingen, alghele staat van het objectief zelf, aanwezigheid van zonnekap en lensdoppen (en de lederen koker).

Daarna kun je een test doen op focus en scherpte door gewoon foto's te nemen. Zeer scherp objectief, volopen moet hij al scherp zijn.
            Mijn objectieven zijn all round...

Comment

@Teun2

Ik heb mijn eerste schuifzoom net verkocht voor €375, was binnen de twee uur weg voor die prijs. Was volledig in orde, maar hat wat cosmetische gebruikssporen
              Dan heb jij geluk gehad (of ik pech) want ik heb pas geleden mijn schuifzoom (laatste type) in werkelijk perfecte staat ,zonder enig gebruiksspoor dus, verkocht voor 350 euro.
              Dit aan de tweede geinteresseerde op 2weken
              En ik heb pas een aanbieding voor een tweerings AF-D gehad voor 450 euro.
              Die man had hem reeds 3 weken te koop staan op 2dehands en kreeg geen respons op zijn prijs van 500 euro.

Er komt dus ook wat "chance" bij kijken

grtjs Jozef
              D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                Hoi, je hebt in dat bereik 4 AF lenzen van Nikon

1) eerste model schuifzoom met gladde tubus (AF) 275a325€
                2) tweede model schuifzoom met "wrinckle" tubus (AF-D) 325a400€
                3) tweerings model (AF-D draaizoom) ,nu nog te koop 450a600€
                4) tweerings model (AF-S draaizoom) de meest geavanceerde 80/200 maar niet meer in produktie en meestal tweedehands (te) duur. 850a1000€

Daarna is het 70/200 VRI (1000a1250€) en nu 70/200 VRII (+1500€)

Hier nog een goed overzicht;

mvg Jozef
                Deze prijzen kloppen, heb ook zo'n lens
                Ik maak foto's

Comment

Working...
                X