Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens voor Nikon D3000

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro lens voor Nikon D3000

hoi,

Ik zou mij graag een macro lens aankopen, mijn toestel is een nikon D3000, budget +/- 450€
    Iemand die mij hiermee wat opweg kan helpen welke objectieven er geschikt zijn en prijs kwaliteit voldoen?
    En waar moet ik opletten?
    Het zou een grote hulp zijn voor deze beginnen

Alvast bedankt.

Peter

Re: Macro lens voor Nikon D3000

Ik heb een Sigma 150mm 2.8 en ben daar zeer tevreden over.
    Is wel redelijk zwaar, dus uit de hand foto's nemen is niet zo evident.
    Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
      Ik heb een Sigma 150mm 2.8 en ben daar zeer tevreden over.
      Is wel redelijk zwaar, dus uit de hand foto's nemen is niet zo evident.
      Heb deze maandag ook gekocht, en tot nu toe echt alleen maar positieve commentaar!
      Akkoord ze is aan de zware kant, maar met macro werk je veelal met statief dus bypass je dat probleem al !

heb de lens wel +*/-650 euro betaald dus net iets boven je budget... maar met een lens al deze haal je echt top-macro-kwaliteit in huis !

Groetjes,

Ben
      Wat nikon materiaal

Comment

Heb een Nikon Micro-Nikkor 60mm f/2.8 , een paar maand geleden aangeschaft tweedehands voor 250 Euro, kost nieuw rond de 400 euro, zelfs iets minder.
        Deze lens is licht, je kan er vrij dicht mee bij het onderwerp komen.
        Wil je vergrotingfactor 1:1 halen dan zit je met de voorkant van de lens op een paar centimeter boven je onderwerp.
        Ben tevreden over de lens, voor datgene wat ik er wil mee doen..

Wil je op grotere afstand van je onderwerp blijven, zoals bij schuwe insecten, ben je beter af met een langere macrolens.
        Zoals bijvoorbeeld de Nikon AF-S VR 105mm f/2.8G ED-IF Micro-Nikkor, hier ligt de prijs momenteel boven de 600 euro, maar deze lens is dan ook van een andere orde.
        Ze is wel heel wat zwaarder dan de 60mm. micro-Nikkor.

Er is eigenlijk vrij veel keuze in macrolenzen.
        Let op: echte macrolenzen hebben een vergrotingfactor 1:1.
        Niet alle lenzen waar 'macro' opstaat hebben deze vergrotingfactor, sommige hebben amper 1:2, en dat scheelt wel wat.
        Het hangt er natuurlijk vanaf wat je wil bereiken met de lens.

Succes bij je keuze.
        Nikon D7000, en wat glas.
        http://blog.seniorennet.be/pacha/

Comment

De D3000 heeft geen ingebouwde scherpstelmotor. Als de macrolens geen motor heeft moet je handmatig scherpstellen. Voor macro waarschijnlijk niet zo'n ramp, voor "gewone" fotografie onhandig.
          Je zou kunnen kijken naar de Micro Nikkor 85 mm AFS, heeft ingebouwde motor en VR en kost rond 400 euro nieuw (kijk bv Foto Konijnenberg); enige nadeel dat deze alleen voor DX formaat is. Kijk hier voor wat testgegevens:

Verder is je keuze betrekkelijk breed, de niet-merkgebonden Tokisigron levert veel prestatie voor het geld.

Groet Hans.

Comment

De voornaamste vraag is ... wat wil je fotograferen !
            Mss helpt DIT je verder.
            'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Een foto gemaakt van bv een vliegje of een bijtje gemaakt met een 60 mm macro ziet er anders uit als een foto met dezelfde uitsnede maar dan gemaakt met 100 of 150 mm.

Bij een camera zoals jij hebt, dus voorzien van een APS-C beeldsensor, dan vind ik een brandpuntafstand van ongeveer 100 mm i.p.v. 60 mm voor een macro lens plezieriger werken en een mooiere beeldopbouw geven.

De Sigma 150 mm/2,8 gebruik ik in combinatie met een full frame camera. Een ongelooflijk scherp tekenend objectief.
              Vanwege de cropfactor zet ik deze Sigma niet op mijn camera voorzien van een kleine beeldsensor. Overigens, de Sigma is nu voorzien van een beeldstabilisatie.

Sigma, Tokina en Tamron leveren macro-objeciteven met een brandpuntafstand van 90 - 105 mm. Maar deze zijn voor jou minder bruikbaar omdat er geen AF motor in zit.

De al genoemde Nikkor 85 mm voldoet aan hoge eisen en heeft een bijna ideale brandpuntafstand.
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                Een foto gemaakt van bv een vliegje of een bijtje gemaakt met een 60 mm macro ziet er anders uit als een foto met dezelfde uitsnede maar dan gemaakt met 100 of 150 mm.
                Hoe anders ?
                Bij een camera zoals jij hebt, dus voorzien van een APS-C beeldsensor, dan vind ik een brandpuntafstand van ongeveer 100 mm i.p.v. 60 mm voor een macro lens plezieriger werken en een mooiere beeldopbouw geven.

De Sigma 150 mm/2,8 gebruik ik in combinatie met een full frame camera. Een ongelooflijk scherp tekenend objectief.
                Vanwege de cropfactor zet ik deze Sigma niet op mijn camera voorzien van een kleine beeldsensor. Overigens, de Sigma is nu voorzien van een beeldstabilisatie.

Sigma, Tokina en Tamron leveren macro-objeciteven met een brandpuntafstand van 90 - 105 mm. Maar deze zijn voor jou minder bruikbaar omdat er geen AF motor in zit.
                Bij macro stel je toch handmatig scherp !
                De al genoemde Nikkor 85 mm voldoet aan hoge eisen en heeft een bijna ideale brandpuntafstand. Dit begrijp ik niet,hier mag wat meer uitleg bij !
                Via de zoekfunctie ga je nog veel meer uitleg vinden.
                'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Scherpstelafstand van de sigma 150mm is zo goed als gelijk aan de nikon 105mm. Dit komt omdat de 150mm nog een stukje langer is.
                  Groeten Remco.

Comment

hoi,
                    Bedankt iedere voor de tips, uitleg en links
                    mijn keuze is op dit objectiev gevallen : Sigma 150mm F 2.8 EX DG Macro 1:1
                    Vrijdag dagje shoppen en dan uitproberen

Groeten Peter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
                      Scherpstelafstand van de sigma 150mm is zo goed als gelijk aan de nikon 105mm. Dit komt omdat de 150mm nog een stukje langer is.
                      Bwa, het scheelt 5 cm. In macrotermen is dat relevant hoor
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

nog eentje hier : Tamron 90mm F 2,8 DI Macro 1:1 Nikon

Met wat discussie erbij : KLIK
                        Cheers, Ben

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xpepee Bekijk bericht
                          mijn keuze is op dit objectiev gevallen : Sigma 150mm F 2.8 EX DG Macro 1:1
                          Daar zal je geen spijt van hebben!
                          It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

Comment

De nikon heeft 31 cm afstand nodig om te kunnen scherpstellen. Dit is vanaf de sensor. De sigma heeft 38 cm nodig. Halen we nu de lengte van de lens eraf dan zie je hoe dicht je op het onderwerp zit namelijk:

Nikon: 31cm-11,6cm=19,4 cm.
                            Sigma: 38cm-18,2cm=19,8 cm.
                            Groeten Remco.

Comment

Ik weet niet waar je de lengte van de Sigma 150mm vandaan haalt, maar waarschijnlijk is dat mét zonnekap. Op de site van Sigma staat een lengte van 137mm. Er is heus wel een verschil hoor.
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Working...
                              X