Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoeklens 5D mrk II

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Groothoeklens 5D mrk II

Ryan,

Thx voor je deskundige toelichting en de bijhorende plaatjes.

Ja, er zit wel een vrij groot verschil in scherpe en detail tussen de Zeiss en de Canon vind ik. Blijkbaar hebben ze beiden nog heel veel werk aan de winkel om een uitstekende lens te maken, of misschien zijn wij te veel eisend?

Betreffende de nikon 12-24 heb ik onlangs gezien dat LEE een houder ontwikkeld heeft om filters op die lens te plaatsen. Nu is het nog wachten tot ze iets vinden voor de sigma 8-16 die ik onlangs gekocht heb welke ik nog volop moet beginnen testen.

Comment

Ik moet nog iemand tegen komen die slechte ervaringen heeft met de 17-40 F4 L. Volgens mij een ideale lens voor landschappen en urban. Het is bovendien een koopje in de L-reeks.

Succes
      Canon R | Leica Q
      EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
      Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
      [/COLOR]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
        Ik moet nog iemand tegen komen die slechte ervaringen heeft met de 17-40 F4 L. Volgens mij een ideale lens voor landschappen en urban. Het is bovendien een koopje in de L-reeks.

Succes
        Inderdaad prima lens hoor (), bij mij wel op een 5D ipv mark II.
        ::: Flickr :::

Comment

Mijn voorkeur voor landschapsfotografie zou deze zijn:

op 1: Carl Zeiss Distagon 21mm
          op 2: Canon 16-35 F2.8 L II
          op 3: Canon 17-40 F4.0 L

Enkele opnames met de CZ21 op:
          http://www.marcphotos.be/pagina11.html
          "You don't take a photograph, you create it"
          5DmkIII|5DmkII|CZ Distagon 2.8/21|CZ Planar 1.4/50|EF 24-70/2.8 L II|EF 85/1.8|EF 200/2.8 L II|EF 70-200/2.8 L IS II

Comment

ik gebruik sedert een 4-tal maanden ook de 17-40 L op een 5D II en ben behoorlijk tevreden. De CA valt soms wel tegen, maar dat haal je er tegenwoordig makkelijk uit in post.
            Doe ook hoofdzakelijk urban en landschap.
            Bij urban beetje last van vervorming als je dwarslijnen in beeld hebt.
            Heb momenteel geen andere groothoek om mee te vergelijken.

succes!

Ch.
            www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

Comment

Enkele praktijk evaluaties die hier van toepassing zijn:

Nikon 14-24 en Sigma 12-24:
              http://robspanjaart.smugmug.com/Lens...08097956_Cdjec

Sigma 15-30 en Canon 17-40 L
              http://robspanjaart.smugmug.com/Lens...86790584_JDSbK

Sigma 12mm @ f/8

Sigma 15mm @ f/9

Canon 17mm @ f/9
              Sony en Olympus
              Fotoseries

Comment

Even gebruik maken van dit draadje om te voorkomen dat een nagenoeg gelijkaardige vraag in een nieuw topic gesteld wordt.

Ikzelf heb een Canon 5D (classic) in combinatie met de Canon EF 70-200 2.8 IS II.
                Aangezien drie vrienden dit jaar gaan trouwen en mij (op basis van een ander huwelijk) gevraagd hebben het hun ook in beeld te brengen, ben ik op zoek naar een breedhoekobjectief voor mijn 5D. Voornaamste gebruik: portretten (strobist) en huwelijk.

Wat zouden jullie aanraden? Ik dacht eigenlijk aan een Canon EF 35mm 1.4L.
                Voor een huwelijk zou dat wel gaan denk ik aangezien ik eerdaags van plan ben een 5D mkII aan te kopen waardoor ik twee body's heb en dan twee objectieven kan gebruiken.

Bij Konijnenberg/Pixto-F heb ik tot tweemaal toe een Canon 24-70 gehuurd en ik vond de scherpte tegenvallen (zeker ivm mijn 70-200) maar het kan mss gaan om een slecht exemplaar. Zouden jullie gaan voor de EF 35 1.4, 24-70, 16-35?
                Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

Comment

@ W1ck3D.

Die 35 mm 1.4 is een zeer leuke lens en presteert vooral zeer goed later op de avond bij het avondfeest . Echt heel breed is ie natuurlijk ook weer niet. daarom heb ik er nog de Canon 20 mm 2.8 bij gekocht. Licht lensje dat ik er snel op zet als ik een ruimer overzicht wil. De kwaliteit vol open kan je nog niet vergelijken met die van de 35mm. Daarom broed ik nog op de 24 mm 1.4 :-).
                  Breedhoekzoomlenzen gebruik ik niet meer. Ik gebruik liever 2 body's door elkaar.
                  Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Ik heb een beperkt aantal huwelijken gedaan, onder andere met een 1D Mark III en de 24-70 mm. Op deze 1.3 crop vond ik 24 mm aan de groothoekzijde nog net gaan. Op FF lijkt mij 35 mm eerlijk gezegd niet genoeg groothoek voor een huwelijk .... Los daarvan is de 35 1.4 natuurlijk wel een heerlijk lensje, maar dan om erbij te hebben.

Op FF zou mijn stem naar de 24-70 gaan, of een 24 mm 1.4 als het een prime mag/moet zijn.

Comment

Ik zou even wachten http://www.canon.nl/For_Home/Product...L_Fisheye_USM/

Comment

Een 16-35 2.8 kost tegenwoordig nieuw 1159 euro. Wat is volgens jullie de 2e hands waarde voor een die bijna 2 jaar wordt en zelden gebruikt is?

mir
                        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tony1974 Bekijk bericht
                          Gaat niet erg betaalbaar zijn vrees ik, ben nog maar net aan het testen met de WalimexPro/Samyang 14mm, maar dat is wel betaalbaar.

Comment

Wel, Canon heeft helaas geen echt supergoede groothoekzoom. Ik gebruikte zowel de 17-40L als de 16-35LII op een 5DmkII en 1DmkIV. De 16-35 is ietsjes beter dan de 17-40L en heeft een stopje meer licht. Vraag is of het de meerprijs waard is indien je landschappen zou fotograferen, of snapshots.

Als je echt een topgroothoek voor Canon wil, moet je helaas de 14-24 van Nikon aanschaffen met een dure 16-9 of Novoflex adapter .

De Sigma 12-24 is wel ok, vergelijkbaar met bv de kwaliteit van de 17-40L voor de meeste brandpunten. Hij heeft echter een groot nadeel: zeer gevoelig aan flare. Als je ergens net buiten het beeld een sterke lichtbron hebt kan je een zeer grote flare met contrastverlies verwachten onderin het beeld. Dat was althans mijn ervaring.

Bottom line, ik zou voor de 17-40L gaan mocht ik de extra lichtstop niet nodig hebben.

mvg

D.

Comment

je hebt al een 24-70mm dus dat is niet erg veel verschil met een 20mm

ik zou voor de 16-35L II gaan
                              en als die te duur is de 17-40 L

Hier onder die eerste foto kan je de verschillende mm vergelijken
                              Is the Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM Lens right for you? Learn all you need to know in The-Digital-Picture.com's review!

Comment

Working...
                              X