Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

combinatie eos 500d met sigma 18-50 2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• combinatie eos 500d met sigma 18-50 2.8

hey forumbezoekers...

Ik kocht een tijdje geleden via het forum tweedehands een sigma 18-50 f2.8 als vervanger voor de standaardlens.
    Ik ben nog steeds erg blij met de aankoop maar toch zit ik ergens mee...
    Wanneer ik mijn toestel op de P-stand gebruik (en dat is in mijn geval 80% van de tijd zo) zal blijkbaar heel vaak het diafragma 2.8 worden gekozen.
    Dit is zo in iets donkerdere situaties en dat lijkt me natuurlijk ook ergens logisch.
    Nu is de lens op 2.8 niet echt heel erg scherp te noemen en gebruik ik ze liever een stop geknepen...
    Ik vrees dat "het probleem" (voor zover we hiervan kunnen spreken) bij mijn toestel zit.
    Bestaan er toestellen waar je een minimum-diafragma kan instellen? Of is dit larie en gebruik ik mijn materiaal op de slechte manier?
    Canon eos 50D - tamron 17-50mm f/2.8 sp di ii vc - Sony RX100 (eerste generatie)

Re: combinatie eos 500d met sigma 18-50 2.8

Dit is het logische aan de P-stand he

Wil je je diafragma aanpassen, dien je te kiezen voor de diafragma-voorkeuzestand of de volledige manuele stand van je toestel.

Dit heeft niets te zien met je toestel / body, integendeel
    Elk toestel / body (ook dus de 40D / 50D / 60D / 7D / ...) zal altijd de voor hem beste selectie maken als je in de P-stand werkt.
    De P-stand staat voor volautomatische stand zonder gebruik van interne flitser tenzij je deze zelf laat uitklappen.
    De volautomatische stand en P-stand zijn standen waarmee je begint bij een reflex-camera om nadien door te groeien naar een van de voorkeuze-prio's (diafragma of sluitertijd) en de volledige manuele stand
    Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GFTbak Bekijk bericht
      Bestaan er toestellen waar je een minimum-diafragma kan instellen?
      Sterker, er bestaan GEEN toestellen waarmee dat NIET kan.

P-stand niet gebruiken, want dan gaat de camera dingen doen die jij niet wil.

Algemeen : Diafragmavoorkeuze voldoet in 90% van alle situaties
      Komt de camera er daarmee niet goed uit, dan M.
      Last edited by Keeskanon; 3 januari 2011, 21:39.

Comment

ja ik gebruik de diafragma-voorkeuze natuurlijk ook.
        Maar laat ons zeggen dat ik dit doe wanneer ik "meer tijd" heb om over een foto na te denken... of wanneer ik een bepaald diafragma nodig heb om een effect te verkrijgen.
        De P-stand gebruik ik wanneer ik "geen tijd" heb.
        Eens scherpgesteld (en licht gemeten) in de P-stand kan ik via het keuzewiel wel nog andere diafragma/sluitertijd combinaties kiezen...
        Dit werk echter niet altijd heb ik al ondervonden.

Werkt iedereen hier dan steeds op de diafragma-voorkeuze?
        Canon eos 50D - tamron 17-50mm f/2.8 sp di ii vc - Sony RX100 (eerste generatie)

Comment

Ik werk 85 % op M (manueel) en 10 % op Av en 5 % op TV maar ik denk dat de meeste heel veel op AV werken.

Makkelijkste is AV voor niet bewegende zaken en TV voor bewegende zaken.
          In studio M.
          De P stand gebruik ik nooit maar wanneer je met je camera rond wandelt en je wil op elk onverwacht moment heel snel iets kunnen vastleggen dan kan je dat met de P stand doen. In jou geval zou ik vooral beginnen oefenen met AV en de P stand laten voor wat hij is.
          Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

Comment

Ik ga er in het vervolg proberen iets meer gebruik van te maken.
            Al vind ik het persoonlijk moeilijk te bepalen of ik voor sommige onderwerpen bijvoorbeeld f/2.8, f/4, f/5.6, ... nodig heb.

bedankt voor de reacties

Comment

Working...
            X