Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Backfocus??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Backfocus??

(frontfocus dus, foutje in de titel) Daarnet een test gedaan met drie Nikon lenzen om eens te kijken of er verschil in kleur in zat. Het betreft de 12-24, 18-70 en 24-85 2.8-4.0 alledrie op 24mm. Er viel me echter iets anders op, de scherpte van de 18-70 ligt anders dan bij de andere twee. Als je op de muur links en de bomen helemaal achteraan let dan zie je dat bij de 18-70 de muur scherper en de bomen onscherper zijn dan bij de andere twee. Ik heb bij alledrie scherpgesteld op de hoek van het terras op F7.1. Is dit een serieuze frontfocus? De 18-70 is een jaar geleden op onderhoud bij Procirep geweest en ik heb een D70

12-24: http://lh3.ggpht.com/_rlIUo47AVls/TR.../12-24%202.jpg

18-70: http://lh4.ggpht.com/_rlIUo47AVls/TR.../18-70%202.jpg

24-85: http://lh6.ggpht.com/_rlIUo47AVls/TR.../24-85%202.jpg
    Last edited by wimsel; 1 januari 2011, 17:09.

Re: Backfocus??

Hij lijkt iets frontfocus te hebben, maar ik zou persoonlijk daar niet wakker van liggen.
    Zoiets kan je overigens beter testen met een krant of testkaart en lens vol open.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
      Hij lijkt iets frontfocus te hebben, maar ik zou persoonlijk daar niet wakker van liggen.
      Zoiets kan je overigens beter testen met een krant of testkaart en lens vol open.
      "Iets" frontfocus? Dit lijkt me juist heel veel, niet?

Comment

Ik zou het eens uittesten adhv deze test Dan kun je goed zien of je nu last hebt van front/backfocus Jouw testmethode is een beetje te veel met 'de natte vinger'. Als je dat met een testchart doet, is het resultaat veel preciezer en weet je of je er iets aan moet doen
        70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
          Ik zou het eens uittesten adhv deze test Dan kun je goed zien of je nu last hebt van front/backfocus Jouw testmethode is een beetje te veel met 'de natte vinger'. Als je dat met een testchart doet, is het resultaat veel preciezer en weet je of je er iets aan moet doen
          Met dat testsheet zit hij er boenk op:
          http://lh4.ggpht.com/_rlIUo47AVls/TS...2/DSC_1387.JPG
          Met drie lenzen telkens op de hoek van het terras scherpstellen vind ik toch niet met de natte vinger, ik vind het realistischer dan met dat sheet. Ik vind het raar, morgen nog eens wat experimenteren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wimsel Bekijk bericht
            Met dat testsheet zit hij er boenk op:
            http://lh4.ggpht.com/_rlIUo47AVls/TS...2/DSC_1387.JPG
            Met drie lenzen telkens op de hoek van het terras scherpstellen vind ik toch niet met de natte vinger, ik vind het realistischer dan met dat sheet. Ik vind het raar, morgen nog eens wat experimenteren.
            Persoonlijk vind ik het erg moeilijk oordelen op een dergelijk verkleind formaat...nu heb jij ze natuurlijk in vol formaat, dus zal dan misschien duidelijker zijn...

Maar op een dergelijke manier testen blijft natte vingerwerk...heb je een statief gebruikt? (Lijkt het wel op...) maar er spelen teveel factoren mee in een dergelijke test om goed een conclusie te kunnen trekken...met een testsheet en een gecontroleerde omgeving zegt het meer over het materiaal...nu speelt het mannetje nog een te grote rol...misschien is de camera wel net iets verschoven, waardoor de scherpstelling net een ander punt heeft gepakt bijvoorbeeld...ik noem maar wat.
            Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
              Persoonlijk vind ik het erg moeilijk oordelen op een dergelijk verkleind formaat...nu heb jij ze natuurlijk in vol formaat, dus zal dan misschien duidelijker zijn...

Maar op een dergelijke manier testen blijft natte vingerwerk...heb je een statief gebruikt? (Lijkt het wel op...) maar er spelen teveel factoren mee in een dergelijke test om goed een conclusie te kunnen trekken...met een testsheet en een gecontroleerde omgeving zegt het meer over het materiaal...nu speelt het mannetje nog een te grote rol...misschien is de camera wel net iets verschoven, waardoor de scherpstelling net een ander punt heeft gepakt bijvoorbeeld...ik noem maar wat.
              Ik ben het met je eens jeroen, je kunt niet op zo'n klein formaat oordelen of het nu in orde is of niet. Heb je gebruik gemaakt van een statief, was de hoek tegenover het blad mooi 45°, heb je hem op de telestand wideopen gebruikt (dan zie je het beste door de mindere dof), als al deze factoren kloppen, dan kun je echt zien of je nu front of backfocus hebt.

@wimsel: Op een terras focussen is mijns inziens een veel minder precieze testmethode dan een focustestsheet te gebruiken. Het contrast op je terras is minder groot waardoor het (theoretisch gezien) mogelijk is dat je af gewoon een klein foutje heeft gemaakt bij het focussen. Daarnaast, stond de camera op statief? Want als je focust en nadien nog een beetje beweegt, dan kan het focusvlak veranderen en wordt je muur dus onscherper.
              70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                @wimsel: Op een terras focussen is mijns inziens een veel minder precieze testmethode dan een focustestsheet te gebruiken. Het contrast op je terras is minder groot waardoor het (theoretisch gezien) mogelijk is dat je af gewoon een klein foutje heeft gemaakt bij het focussen. Daarnaast, stond de camera op statief? Want als je focust en nadien nog een beetje beweegt, dan kan het focusvlak veranderen en wordt je muur dus onscherper.
                Bij het sheet heb ik een statief gebruikt en de kodak stond op 45°. Als BP afstand heb ik 24mm genomen, hetzelfde als bij de foto's van de tuin. Bij de foto's van de tuin zat ik met mijn rug tegen een muur, dus ik heb niet bewogen na het focussen.

Comment

Met je rug tegen de muur staan is geen garantie voor niet bewegen
                  Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Working...
                  X