Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 50mm F1.8 AF-D probleem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon 50mm F1.8 AF-D probleem

Zaterdag heb ik mij een 50mm F1.8 AF-D gekocht bij Foto Rubens, maar ontdekte vandaag een probleem.
    Ik had een foto genomen met het kleinste diafragma (F/22) van een egale achtergrond om te controleren of mijn D90 sensorvlekken heeft.
    In het midden van de foto staat er een lichtere vlek. Hoe kleiner het diafragma, hoe duidelijker de vlek in beeld komt. Ook op mijn D70s is die vlek zichtbaar (iets minder zichtbaar dan op de D90).
    Ik heb de test met verschillende lichtbronnen en achtergronden gedaan, maar het blijft steeds zichtbaar. (Met andere lenzen heb ik dit niet.)

Weet iemand wat dit kan zijn?

Ter illustratie:

Grotere afbeelding: http://img255.imageshack.us/img255/3465/dsc7728e.jpg
    Last edited by JasperVDH; 27 december 2010, 17:47. Reden: Typfout

Re: Nikon 50mm F1.8 AF-D probleem

Ik heb dit eens meer geien, volgens mij op het Fred Miranda Nikon forum, misschien kun je daar eens zoeken, maar na veel pagina's ben ik afgehaak en ik weet ook niet of er er een verklaring voor gevonden is.

Je kan ook eens de foto's naar het Nikon Service center sturen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Dit lijkt wel op een lensfout die bij infraroodfotografie belangrijk is: een hotspot, maar ik wist niet dat dit ook voor zichtbaar licht een probleem kon zijn.
      Wellicht door het héél kleine diafragma (en wsl lange sluitertijd) dat dit toch weldegelijk een IR hotspot is en de IR stralen niet volledig uitgefilterd worden door de filter voor de sensor? Dat is het enige dat ik me kan bedenken, volgens mij is er hier op BD trouwens nog eens een topic over geweest met foto's in de duinen getrokken, ik dacht zelfs met dezelfde lens..

IR performance: When used for IR photography on some DSLR bodies, the newer AF versions can show an occasional "hot-spot" in the image centre. The MF lens, or at least my sample, isn't troubled with this at all.
      Last edited by oermens; 27 december 2010, 18:59. Reden: links toegevoegd
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Als het door IR komt, zou toch door het laagdoorlaatfilter tegengehouden moeten worden?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik weet het ook niet zeker, maar da's het enige dat ik me kan bedenken, mss gaat het om frequenties juist op de rand tussen zichtbaar en IR licht. Probeer trouwens maar eens tijdens liveview een afstandsbediening te richten op je camera, je ziet ze zwak oplichten, terwijl die filter er dan toch ook tussen zit.
          Maar ik snap eigenlijk ook niet echt waar die hotspots vandaan komen, nog niet echt een goeie uitleg over gelezen..
          In ieder geval vrees ik dat er weinig aan te doen is behalve minder afstoppen, volgens een andere site geeft deze lens vooral problemen bij IR vanaf f16, google maar eens op "Nikon 50mm F1.8 AF-D hotspot".
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

't is een (bij nikon) gekend probleem met de 50mm F1.8, je hebt het niet met de F1.4
            denk dat ze het strijklicht noemen of zo...
            heb een vriendin die zich er serieus boos om gemaakt heeft, maar d'r was nieks aan te doen, ze hebben de lens terug genomen en ze is op f1.4 overgeschakeld...
            Last edited by d_oracle; 28 december 2010, 10:32.
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Nja, op f/16 is de vlek nauwelijks zichtbaar. En ik denk niet dat ik ooit f/16 of kleiner ga gebruiken.
              Ik zal het dan waarschijnlijk best voor bekeken houden.
              Al is het toch echt wel jammer. Had ik dat op voorhand geweten, dan had ik door gespaard tot de 1.4 versie of een 85mm f/1.8

Comment

Verklaringen hier:

En uitleg Bjorn Rorslett hier:

De AF 50F1.8D is trouwens niet de enige lens die onderhevig is aan dit verschijnsel.

--
                Denis

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Denis Bekijk bericht
                  Verklaringen hier:

En uitleg Bjorn Rorslett hier:

De AF 50F1.8D is trouwens niet de enige lens die onderhevig is aan dit verschijnsel.

--
                  Denis
                  Bedankt voor uw reactie.
                  Ik zal er mij maar bij neer leggen zeker. Ik kan moeilijk van mijn oren gaan maken in de winkel voor iets wat ik maar op voorhand had moeten weten.
                  Weet je trouwens nog lenzen waar dit voorvalt? Dat ik daar de volgende keer op kan letten. (Niet dat het mij zo erg stoort, want ik ga zelden tot deze F-waarden. Enkel bij macrolenzen vind ik dit toch wel belangrijk.)

Comment

Dat probleem komt voor bij sommige oudere lenzen in het bereik 35mm - 85mm. Ook bij de 85 F1.8D:

"The 85mm f/1.8D ... (and it also is prone to the center spot artifact at small apertures)." aka Thom Hogan.

Probeer gewoon de kleine diafragmawaarden te vermijden; niet voorbij f/11 gaan...

--
                    Denis
                    Last edited by Denis; 30 december 2010, 21:36.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                      heb een vriendin die zich er serieus boos om gemaakt heeft, maar d'r was nieks aan te doen, ze hebben de lens terug genomen en ze is op f1.4 overgeschakeld...
                      Maar wat ik niet snap, ok, het is een artefact blijkbaar, maar een 50mm 1.8 koop je toch niet om op F22 te fotograferen? Ik heb mijn 50mm al zo lang en nog nooit dit euvel opgemerkt.
                      Het is dan ook een heel goedkoop lensje.
                      Al doende leert men...

Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                        Maar wat ik niet snap, ok, het is een artefact blijkbaar, maar een 50mm 1.8 koop je toch niet om op F22 te fotograferen? .
                        toch wel hoor... Voor zo'n dingetjes heb je dit nodig...

1/10s . f/22.0 . ISO 100 . 70 mm
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                          Maar wat ik niet snap, ok, het is een artefact blijkbaar, maar een 50mm 1.8 koop je toch niet om op F22 te fotograferen? Ik heb mijn 50mm al zo lang en nog nooit dit euvel opgemerkt.
                          Het is dan ook een heel goedkoop lensje.
                          Het is een Nikon objectief en kost toch al snel meer dan 100 Euro...het moet gewoon goed zijn, ongeacht de prijs. Op diafragma 22 heb ik ook nog nooit dit soort vlekken gezien, lijkt er toch verdacht veel op dat het een slecht exemplaar is...dus terug ermee naar de winkel
                          Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Working...
                          X