Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ff lens crop camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ff lens crop camera

    Zit met een prangende vraag eigenlijk, zal moeilijk zijn uit te leggen maar ik doe mijn best, hopelijk word het begrepen.
    Ikzelf gebruik nu een 50 d met bijv een 17 -85 op. nu gaat deze vervormen op 17mm.
    Neem nu een 5d met een bijv 24 - 105 lens, deze vervormt dan ook op 24mm?
    en zou dan een 24mm ook gaan vervormen op mijn 50d, of in mindere mate omdat maar een deel van het beeld door de lens gebruikt zal worden?

    mvg bart
    Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
    500px site: https://500px.com/crazy_b

  • #2
    Re: ff lens crop camera

    Dit verschilt per objectief of er vervorming op treed. De 24-105 is van andere classe als de 17-85. Op de diverse test sites vind je mooie voorbeelden per lens. Die je een indruk kunnen geven per lens of er vervorming optreed. ;-)

    Bijvoorbeeld de 24-105 (EF) op de 50D (crop 1.6), hier worden de buitenste randen niet gebruikt dit wat op een FF wel zo is.

    Comment


    • #3
      Re: ff lens crop camera

      @ superdaantje: dank je voor je reactie al, en het is net dat wat jij zegt wat zo eigenlijk de vraag is, zou deze meer vervorming geven als mijn 17 - 85 op 17mm? of minder aangezien meer het center van de lens word gebruikt en niet de uitersten die eigenlijk de oorzaak van de vervorming zijn. bij de andere op 24 mm natuurlijk.
      ( want aan de rand treed meer vervorming op als in het center als ik juist ben?)
      mvg bart
      Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
      500px site: https://500px.com/crazy_b

      Comment


      • #4
        Re: ff lens crop camera

        Laten we eerst eens vaststellen wat vervorming is:
        Het krom weergeven van rechte lijnen.
        Hoe korter het brandpunt , hoe moeilijker het is om een lens te maken die hierbij niet vervormt, vandaar dat de meeste dat wel doen.
        De 17-85 vervormt erg veel op 17mm , dat is bekend.
        De 24-105 op een 5D op 24mm doet dat ook , maar wat minder , dat is gewoon gemeten bij tests.
        Zet je de laatste op een 50D dan inderdaad mogelijk nog minder wegens het croppen van de randen.

        NB zou je vertekening bedoelen in de zin van : vertikale lijnen staan niet meer vertikaal, dan is dat lens-onafhankelijk en bepaald door het camerastandpunt t.o.v. verticale lijnen in het plaatje.
        Neem maar eens op 17mm een gebouw van dichtbij , dan zie je dat duidelijk, maar dat zullen alle lenzen op 17mm even duidelijk. laten zien.

        Comment


        • #5
          Re: ff lens crop camera

          Vraag is dan wat het minst vervormt: een 17-85 op 24mm of een 24-105 op 24mm
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: ff lens crop camera

            Dat is gewoon te meten en waarschijnlijk gedaan bij reviews.

            Comment


            • #7
              Re: ff lens crop camera

              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              Vraag is dan wat het minst vervormt: een 17-85 op 24mm of een 24-105 op 24mm
              Goed te zien en te vergelijken bij de test van Photozone.de

              Distortion van de 24-105L VS distortion van de 17-85.

              Als ik de tests zo bekijk heeft de 17-85 op 24mm toch een stuk minder vervorming dan de 24-105L. Verbaast me ook niet trouwens, ik heb de 24-105L gehad en deze heeft op 24mm behoorlijk last van deze vervorming. Dan doet mijn huidige 24-70L het toch een héél stuk beter.

              Vergelijk je nu de vervorming op 17mm van de 17-85 op aps-c VS de 24-105L op FF op 24mm dan zit er niet zo heel veel verschil in. Beide vervormen nogal behoorlijk veel Da's de trade-off voor een zoomlens met een groot zoombereik...
              www.indetailfotografie.nl

              Comment

              Working...
              X