Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portretlens voor D7000

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Portretlens voor D7000

Ga eens googlen op DOF/FOV calculator dan zul je iets vinden om dat uit te rekenen. Je moet wel omgekeerd werken, want je kunt niet het werkveld invullen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Beetje jammer dat t allemaal in inches staat...

als we dan toch bezig zijn: hoe ver is 50 en 85 mm dan van de testpersoon af?
      Nikon D7000 + Nikkor 18-105 VR + Nikkor 50 mm 1.8 + Nikon SB-900

Comment

OK, allemaal heel empirisch hoor, en zonder meetlat.
        Mijn 17-55 op 50mm --> ongeveer anderhalve meter van de spiegel af voor een hoofd+schouders beeld.
        Mijn 85mm f/1.8 even gemonteerd --> ongeveer 2,5 m van de spiegel voor een gelijkaardig beeld.

(toch voor alle zekerheid erbij vertellen dat ik met een cropcamera werk en er dus een factor 1,6 meespeelt)
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

ik zie een groot verschil tussen een georganiseerd portret en een portret van iemand die met iets bezig is met portretachtige behandeling van het gezicht/rest van het lichaam.

Voor het eerste op een cropsensor iets tussen 50 en 135 en voor het tweede een 35mm.
          The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door darth rikush Bekijk bericht
            Zoek even de beeldhoek van je objectief op en dan kun je dat zo oplossen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Zoek even de beeldhoek van je objectief op en dan kun je dat zo oplossen.
              Misschien zijn er wiskundigen die dat kunnen, maar ik niet hoor! Heb zelfs geen idee van de beeldhoek (bij een bepaalde brandpuntsafstand dan nog).
              Dus zou je de formule eens even willen aanreiken? Ik vermoed dat dit een lesje trigoniometrie wordt, niet?
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Je kan het met gonio, maar ook op jbf-methode.

Beeldhoek 85mm: uit de specs van fabrikant 28.30', dus 1/2 14 graden en de rest laten we zitten.

Nu gaan we het grafisch opzetten in cm ipv meters.

Voor 1 persoon nemen de halve lengte dus 1mm.

horizontaal uitzetten op ruitjes papier 1 horizontale lijn en één lijn die een hoek van 14 graden met deze lijn.

Waar de lijn 1cm boven de horizontale lijn 1cm boven de horizontale lijn komt, een lijntje loodrecht op de horizontale trekken, de afstand vanaf de hoek tot dit lijntje is de afstand.

grafisch

Comment

Da's duidelijk!
                  Voor de 85mm dus niet zo'n probleem, maar wat is b.v. de beeldhoek van een 17-55 bij 50mm? Is zoiets ook terug te vinden?

(ik werk uitsluitend empirisch, door dus een lens op mijn toestel te draaien, een onderwerp in beeld te brengen -in dit geval mijzelf in de spiegel- en dan zorgen dat alleen hoofd+schouders in beeld zijn)

Comment

Dan zoek je een 17/18, 24, 35 en 50mm lens op en dan heb je ook een indicatie voor die lens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Je kan het met gonio, maar ook op jbf-methode.

Beeldhoek 85mm: uit de specs van fabrikant 28.30', dus 1/2 14 graden en de rest laten we zitten.

Nu gaan we het grafisch opzetten in cm ipv meters.

Voor 1 persoon nemen de halve lengte dus 1mm.

horizontaal uitzetten op ruitjes papier 1 horizontale lijn en één lijn die een hoek van 14 graden met deze lijn.

Waar de lijn 1cm boven de horizontale lijn 1cm boven de horizontale lijn komt, een lijntje loodrecht op de horizontale trekken, de afstand vanaf de hoek tot dit lijntje is de afstand.

grafisch
                      het gaat hier allemaal om de D7000 en voor LesC een Canon cropcamera. Op Nikon DX heeft de 85mm een beeldhoek van 18°50' op een 1.6 crop zal dat iets kleiner zijn.

Hetzelfde geldt als wat Hjanssen hierboven duidelijk uiteenzet, maar dan voor alle croptoestanden te beginnen vanaf 19°.
                      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door darth rikush Bekijk bericht
                        Beetje jammer dat t allemaal in inches staat...

't is soms interessanter om te zien wat een lens (beeldvullend) doet met het portret... Ten minste als je portretten wilt maken... zie hier en niet zo zeer... hoe ver mag ik ze zetten... een portret, immers, is een beeld vullende foto van het aangezicht of schouders en aangezicht... dan zal je zien dat 50mm best al wat vervormt...
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

maar t is toch de bedoeling een waarheidsgetrouwe foto te maken?

En niet een kanon van een neus op een gewoon gezicht doordat je met je 35 mm te kort komt?

langere brandpuntafstand is minder afwijking als ik t juist heb?
                          Nikon D7000 + Nikkor 18-105 VR + Nikkor 50 mm 1.8 + Nikon SB-900

Comment

Even gewacht met een reaktie te geven, omdat ik verwacht had dat de nikon 24-120 f.4.0 ook nog wel genoemd zou worden.
                            Dus tot op heden niet.
                            Dan maar bij deze.
                            Het is een heel goede portretlens en wordt waarschijnlijk onder gewaardeerd.
                            AGFA- Klick; Nikon D300; Nikon D4; Nikon 70-200 2.8 VRII; Nikon 18-200 mm; Nikon 17-35 mm 2.8; Sigma Macro 105 mm 2.8; Nikon 28-120 mm 4.0; SB 800; SB 910;Tamron AF SP 2x teleconverter 7 el; Nikon 50 mm. 1.8; Tamron 28-75 2.8 AS EX DI LD (IF);

Comment

50 mm 1.8

Op een DX camera wordt dit 75mm. Mooie lens, goede scherptediepte, en voooral een heel acceptabele prijs.

Hier zou ik dus absoluut mee gaan starten.

Zowiso is deze lens nooit weg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HdBD200 Bekijk bericht
                                Het is een heel goede portretlens en wordt waarschijnlijk onder gewaardeerd.
                                Lijkt mij moeilijk met een lens, die vrijwel niemand in zijn vingers heeft gehad.

Comment

Working...
                                X