Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portretlens voor D7000

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Portretlens voor D7000

Heb de zoekfunctie gebruikt,maar de meeste discussies liepen verschillende pagina's door zonder dan weer een conclusie te hebben...

Dus vraag ik t nog maar eens in een nieuwe thread...

Wat zou een goede portretlens zijn voor op mijn D7000?

sommigen zeggen 50 mm, anderen dan weer 35 mm (hoewel dat dan weer indien te kort gezichtsvervorming geeft blijkbaar)... weer anderen zeggen dan weer 85 mm...

Issue is ook wel dat t betaalbaar moet blijven aangezien het maar een hobby is...

Mvg,

Jerry
    Nikon D7000 + Nikkor 18-105 VR + Nikkor 50 mm 1.8 + Nikon SB-900

Re: Portretlens voor D7000

Voor portret gebruik ik zelden of nooit iets minder dan 50mm op aps-c.
    Meestal 50, 85 of 100mm, soms ook een 70-200/2.8, afhankelijk van de omstandigheden.

Begin gewoon met een 50/1.8 of 85/1.8. Daar betaal je je alvast niet blauw aan, en je zal gauw merken of het je ligt of niet.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door darth rikush Bekijk bericht
      sommigen zeggen 50 mm, anderen dan weer 35 mm (hoewel dat dan weer indien te kort gezichtsvervorming geeft blijkbaar)... weer anderen zeggen dan weer 85 mm...
      ideaal in functie van de vervorming is 85mm of meer... Mijn favoriete lenzen zijn de 85mm en 70-200mm op 200mm... 50mm en 35mm enkel voor full body...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

deze bij vb?

Comment

Wat dacht je ervan om het eens een tijdje met je lens te doen en dan te kijken welke brandpunt je het meest gebruikt.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

maar dan moet ik wel inboeten qua lichtsterkte...

mijn 18-105 is in t beste geval op 18 mm 3.5

Comment

ik ben supercontent van mijn nikon 50mm f1.4

Ik ging eerst een sigma 50mm f1.4 kopen omwille van zijn bokeh maar toen ik beide teste vond ik het verschil met de nikon af-s en de sigma niet zooo heel groot.

Wel vond ik de AF van de nkon beter (sigma hunte in slecht licht)

mijn favo's zijn 50mm f1.4 en nikon 70-200 VR

Alleen vind ik meer dan 50mm moeilijk om de persoon compleet in beeld te krijgen. Of je moet al veel plaats hebben.

Jij weet wat je het liefst fotografeerd. Dus neem je 18-105 en plaats die eens op 50 en 85 en zo weet je wat je het liefst gebruikt
              nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

ja prima!
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Wat dacht je ervan om het eens een tijdje met je lens te doen en dan te kijken welke brandpunt je het meest gebruikt.
                  de vraag van de TS is... "wat zou een goede portretlens zijn"

niet.. "Welke brandpunt afstand gebruik ik het meest"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht

Een goede portret lens kan zijn een 50, 85, 105, 135, 70-200 dan koop je een 85/1.4 en dan blijkt dat je liever een 105 gebruikt, wat dan 2de hypotheek?
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht

Dit was de vraag volgens mij :

Wat zou een goede portretlens zijn voor op mijn D7000?

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                        Dit was de vraag volgens mij :
                        Daarom juist dat de opmerking van hjanssen mij de juiste lijkt. Bekijk wat voor jezelf de beste brandpuntsaftand is. Dan weet je in welke richting je moet gaan kijken.
                        Persoonlijk hou ik van close-up en gebruik dus veel mijn 70-200, maar mijn vrouwke zweert bij de 35 (beide op D60 en D200). Wie zou je dan moeten volgen?
                        d700 - d200 - d60 - 35/1.8 - 50/1.8 - 28-70/2.8 - 70-200/2.8 - 12-24/4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gordianus Bekijk bericht
                          ...Persoonlijk hou ik van close-up en gebruik dus veel mijn 70-200, maar mijn vrouwke zweert bij de 35
                          Nagel op de kop: het komt er gewoon op neer wat jouw eigen stijl is natuurlijk.
                          En in welke situatie je zit. Met de 50mm 1.8 heb ik ook al een paar mooie portretjes kunnen maken, maar soms moet ik iets te dichtbij komen naar mn zin --> 85 1.8 zit er het komende jaar ook aan te komen

Er zijn veel goede portretlenzen, kies degene die je het meest aanspreekt & die niet onmiddellijk een hele hap uit je budget is. Met een 50mm of 85mm kan je mijn insziens niet veel verkeerd doen...
                          Last edited by LesC; 27 december 2010, 09:20. Reden: Quote verbeterd
                          [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

Comment

vraagje: zijn die brandpuntafstanden ook eens gte vertalen in afstand tot t object/model?

bij vb bij een 35 en ik wil een model waarvan ik t hoofd en de schouders wil fotograferen... hoe ver sta ik dan van t model af?

Comment

vraagje: zijn die brandpuntafstanden ook eens gte vertalen in afstand tot t object/model?

bij vb bij een 35 en ik wil een model waarvan ik t hoofd en de schouders wil fotograferen... hoe ver sta ik dan van t model af?
                              Goeie vraag... redelijk dicht zou ik zeggen. Net even geprobeerd, mijn 17-55 op 35mm gezet en mezelf in beeld gebracht voor de spiegel. Minder dan 1 meter voor een hoofd+schouders portret.

Een link die we hier vaak geven, en die te maken heeft met lensdistortie (en dus waarom langere brandpuntsafstanden te verkiezen zijn) is deze:
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Working...
                              X