Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze telelens...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Keuze telelens...

Heb besloten mij een goede telelens aan te schaffen maar ik twijfel...

Ik ga ze alvast gebruiken met een 5D mark 2 en een Canon Extender 2.0x III

opties:
    • Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM
    • Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM
    • Canon EF 400mm f/5.6 L USM

ze kosten allemaal bijna evenveel dus veel verschil zal het nu ook niet maken...
    veel bereik is zeker geweldig... maar een vast brandpunt is scherper, en zeker bij natuurfotografie moet het echt perfect zijn... tips van gebruikers?
    5DmkII | EF 24-70 f2.8 L |EF 70-200 f2.8 L IS USM II | strobist stuff | www.dvbphotography.be

Re: Keuze telelens...

Ik zou persoonlijk wegblijven van die 2x extender. Weet zelfs niet welke objectieven nog over AF zouden beschikken, en bovendien ga je veel van je scherpte verliezen.
    Ik heb zelf m'n zinnen gezet op die 100-400, maar ik vermoed dat de 300mm, eventueel met een 1.4x extender ook een goeie en betaalbare combinatie is.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Wegblijven van de 2x TC inderdaad, die is enkel optimaal te gebruiken bij f/2.8 telelenzen. De 300 f/4 kun je wel met een 1,4TC gebruiken, dan heb je een 420 f/5.6 die wel minder scherp is dan de 400mm f/5.6 wijd open.

Voordeel van de 300 f/4 is dat ze dichtbij kan scherpstellen en een hele leuke lens is voor grote vlinders en libellen.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Ik weet dat het niet het antwoord is wat je wil lezen... maar de realiteit is dat er maar één goede keuze is uit uw lijstje:

- 400 F5.6 aankopen en gebruiken op 5Dmk2
        - in tweede fase voor telegebruik er een cropbody bijkopen

blijf ver weg van extenders, en zeker van die x2 convertoren.
        Imagination is more important than knowledge...
        http://www.kiekje.be

Comment

efkes doorlezen...

Comment

Deze hier
            http://forum.belgiumdigital.com/f72/...ht-344378.html
            http://forum.belgiumdigital.com/f44/...-a-345261.html

zijn beiden met de Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM + TC 1.4 II genomen.
            Dit maar om je idee te geven van de mogelijkheden van deze combinatie.
            Zelf ben ik er best tevreden over. Enkel bij weinig licht kan de combinatie met de TC 1.4 soms wat AF-problemen geven op mijn 50D.
            Mijn keuze is destijds naar de 300mm gegegaan omwille van de korte minimale scherpstelafstand. Ik ben nu eenmaal geen vogelfotograaf, mijn interesse gaat uit naar close-up en macro. Vandaar.

Je moet je keuze m.i. vooral van het gebruik laten afhangen : wat wil je ermee doen.
            Het zijn elk schitterende lenzen voor hun toepassingsgebied. Met TC 2.0 moet je wel oppassen : daar gaat nogal veel kwaliteit mee verloren, de 1.4 is op dat vlak veiliger.
            En een TC 2.0 in combinatie met een zoom is wellicht helemaal geen goed idee (met een prime wellicht nog net te doen, als je niet te kieskeurig bent qua scherpte).
            Een 1.4 op een zéér goede zoom (zoals de nieuwe 70-200) blijkt het ook nog meer dan behoorlijk te doen.
            .
            Master the craft, and the art will follow.
            Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
            http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

Comment

Ik gebruik de 300mm f4 meestal met een 1,4x teleconverter, die combinatie is heel goed voor de wat grotere vlinders en libellen. Een 2x teleconverter heb ik gehad, maar omdat de beeldkwaliteit er zo sterk mee achteruit ging heb ik die meteen weer verkocht.

Op de 1D MKIII gebruik ik de 100-400 ook wel met de 1,4x teleconverter, maar dan werkt alleen het centrale AF-punt (met een 5D heb je dan helemaal geen AF meer).

Misschien is de nieuwe Canon 2x mark III teleconverter wel veel beter en krijg je daarmee ook nog behoorlijke resultaten. Maar dan heb je zeker geen AF meer, tenzij je die op een f2,8 lens gebruikt...
              Het is mogelijk dat die op een 300mm nog net aanvaardbare resultaten geeft, maar ik zou er toch geen mirakels van verwachten.
              Die 2x teleconverter zal op een 300mm f2,8 en een 400mm f2,8 nog redelijk werken, maar op de 300mm f4 zal het waarschijnlijk toch net iets teveel worden.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Persoonlijk zou ik gaan voor de Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM Lens. De Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM Lens staat bekend om zijn scherpte. Die is voor mij een zeer perfecte lens voor iedereen die de fotografie wil.
                Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6

Comment

man man man...

nu was ik zeker van mijn stuk nu is het natuurlijk weer helemaal om zeep :P
                  wat moet ik nu kiezen? Nu twijfel ik zelfs ook al over welke body ik moet nemen...

7D + Canon EF 400mm f/5.6 L USM (640 bereik)
                  5D + Canon EF 300mm f/4 L IS USM +1.4 extender (420) *

*is die IS zo belangrijk? (heb die nu op mijn 70-200 en ga het mss pas beseffen als ik het niet meer heb)

die 5D wou ik gebruiken omdat ik ook een Canon EF 16-35mm f/2.8 L USM II ging aanschaffen voor partyfotografie...

of koop ik ze gewoon beide :P
                  5D & 7D LOL...
                  5DmkII | EF 24-70 f2.8 L |EF 70-200 f2.8 L IS USM II | strobist stuff | www.dvbphotography.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door exeter Bekijk bericht
                    *is die IS zo belangrijk? (heb die nu op mijn 70-200 en ga het mss pas beseffen als ik het niet meer heb)
                    Zet hem eens uit...dan weet je het
                    Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
                      Ik weet dat het niet het antwoord is wat je wil lezen... maar de realiteit is dat er maar één goede keuze is uit uw lijstje:

- 400 F5.6 aankopen en gebruiken op 5Dmk2
                      - in tweede fase voor telegebruik er een cropbody bijkopen

blijf ver weg van extenders, en zeker van die x2 convertoren.
                      Een crop body helpt niet, dan kan je even goed nadien croppen en photoshop heb je nog het voordeel dat je kan snijden waar je wil.
                      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                      http://www.stevevandegaer.be

Comment

idd, zeker om dat je met die 5D mkII zo"n grote resolutie hebt dat je al erg veel kan kroppen voor de kwaliteit een probleem wordt...
                        www.aeri-photography.be

Comment

Ik heb een paar maanden terug de Tokina 300mm f/4 gekocht. Een derde van de prijs van de Nikkor en ben er heel tevreden van.

Het zal wel heel lastig zijn er eentje te vinden aangezien ze al een tijdje niet meer gemaakt worden.

Dat van die cropcamera is rekenen he: heeft je cropcamera meer resolutie dan FF/1.6 dan zou je er een voordeel mee kunnen doen. Aan de andere kant is FF door zijn grotere COC iets (1.6x) toegeeflijker voor bewegingsonscherpte, wat met zulke lange lenzen een groter rol gaat spelen.
                          The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door exeter Bekijk bericht
                            man man man...

nu was ik zeker van mijn stuk nu is het natuurlijk weer helemaal om zeep :P
                            wat moet ik nu kiezen? Nu twijfel ik zelfs ook al over welke body ik moet nemen...

7D + Canon EF 400mm f/5.6 L USM (640 bereik)
                            5D + Canon EF 300mm f/4 L IS USM +1.4 extender (420) *

die 5D wou ik gebruiken omdat ik ook een Canon EF 16-35mm f/2.8 L USM II ging aanschaffen voor partyfotografie...

of koop ik ze gewoon beide :P
                            5D & 7D LOL...
                            het antwoord hangt weer af van je favoriete onderwerp

voor BIF (vogels in vlucht) is de eerste combinatie zeer goed (cropfactor + snelle AF, geen IS nodig)

voor vlinders, libellen en bloemen ga je meer hebben aan de tweede, alhoewel je zonder extender ook wel een vogeltje scherp zal schieten

een 7D is een meer all-round toestel, als je er maar één koopt en veel verschillende dingen wil doen moet je die nemen
                            voor crops zijn er meerdere UWA's, minder lichsterk weliswaar

Comment

Working...
                            X