Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bajonetsluiting Canon AE-1

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bajonetsluiting Canon AE-1

Ik bezit nog een "analoge" Canon AE-1 (die helaas stuk is).
    Ik denk eraan een nieuwe (digitale) Canon aan te schaffen (iets in de aard EOS..). Kan iemand me vertellen of ik de originele 50mm lens (met bajonetsluiting) van de AE-1 en een Tamron 80-210 telelens (met Adaptall Canon bajonetsluiting) eventueel ook kan gebruiken op de nieuwere reeks Canon camera's of eventueel een specifiek model zou moeten kiezen? Dat zou me toelaten enkel een body te moeten aanschaffen.

Alvast bedankt voor de reakties
    Dirk

Re: Bajonetsluiting Canon AE-1

ik heb ook nog een oude canon AE-1 liggen maar helaas passen de bijhorende objectieven niet op de eos camera's

Comment

Een adapt-all -> eos adapter zul je op ebay wsl nog wel ergens kunnen vinden, de originele FD lenzen zijn helaas niet met adapter te gebruiken op eos zonder verlies van scherpstelling op oneindig.
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DRoels Bekijk bericht
        Ik bezit nog een "analoge" Canon AE-1 (die helaas stuk is).
        Ik denk eraan een nieuwe (digitale) Canon aan te schaffen (iets in de aard EOS..). Kan iemand me vertellen of ik de originele 50mm lens (met bajonetsluiting) van de AE-1 en een Tamron 80-210 telelens (met Adaptall Canon bajonetsluiting) eventueel ook kan gebruiken op de nieuwere reeks Canon camera's of eventueel een specifiek model zou moeten kiezen? Dat zou me toelaten enkel een body te moeten aanschaffen.

Alvast bedankt voor de reakties
        Dirk
        Na de A..reeks heeft canon de lensfitting veranderd waardoor alle FD lenzen niet meer bruikbaar zijn op de huidige camera's.

Bij de EOS reeks (camera en lenzen) zijn er elektrische verbindingen (communicatie ) tussen body en lens nodig. De lichtmeting, het diafragma, sluitertijd, het scherpstellen etc... gebeurt via deze contacten. Hetzelfde verhaal bij nikon camera's en lenzen.

Dus nee.....je zult bij een digitale body ook nieuwe/andere lenzen moeten aanschaffen als je niet wil werken zoals mijn overgrootvader in zijn tijd..

Tweedehands of een starterskit (camera + een standaard lensje) kun je redelijk "goedkoop" op de kop tikken als je wat rondneust.

Inplaats van de (duurdere ) canonlenzen kun je ook uitwijken naar minder dure sigma-lenzen, tamron-lenzen, tokina-lenzen etc.. Deze zijn te krijgen met een Canon, Fuji, Nikon, Olympus, Sigma, Sony...-vatting.

Persoonlijk zou ik alleen een body kopen en aan de hand van welk soort fotografie je het liefst doet, een specifieke lens erbij kopen.

Anders (bij een starterskit)moet je betalen voor een lens die je mischien niet of nauwelijks gaat gebruiken.
        Groetjes
        ----JO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DRoels Bekijk bericht
          Ik denk eraan een nieuwe (digitale) Canon aan te schaffen (iets in de aard EOS..). Kan iemand me vertellen of ik de originele 50mm lens (met bajonetsluiting) van de AE-1 en een Tamron 80-210 telelens (met Adaptall Canon bajonetsluiting) eventueel ook kan gebruiken op de nieuwere reeks Canon camera's
          Dirk
          De 50mm kan met adapter als macrolens gebruikt worden en de 80-210 met andere adapters als handmatige tele.
          Als het model 103A is, is het zelfs een behoorlijk goede.

Comment

Working...
          X