Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon 80-200 2.8 met schuifzoom of draaizoom?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nikon 80-200 2.8 met schuifzoom of draaizoom?

Hallo,

Wat is nu juist het verschil in functioneren/handigheid tussen de 80-200 2.8 met schuifzoom

en met draaizoom?

Ik ben van plan om één van deze objectieven tweedehands te kopen voor mijn d90, en heb gehoord dat ze optisch even goed zijn, alleen focust die met draaizoom sneller. Is dat echt nodig (voor low-light optreden-shoots en portretten)?

Wat zijn trouwens gangbare prijzen op de tweedehandsmarkt?
    Schuifzoom 350 euro, draaizoom 700 euro?
    Ik maak foto's

Re: nikon 80-200 2.8 met schuifzoom of draaizoom?

Van de schuifzoom zijn er twee versies, die je hier toont is de oudere versie. (met A/MF ring op het midden) ik zou, als je voor een schuifzoom gaat, voor de nieuwere versie gaat, met A/MF ring onder het schuifdeel. Deze blijken wat sneller te zijn in focus en zijn "iets" meer waard.

700 euro voor de draaizoom is redelijk aan de prijs. Ik zou zeggen....tussen de 500 en de 700...

Ik heb de nieuwere versie van de schuifzoom, en als die focus heeft zal die het op een concert echt wel kunnen volgen.
    Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
      Van de schuifzoom zijn er twee versies, die je hier toont is de oudere versie. (met A/MF ring op het midden) ik zou, als je voor een schuifzoom gaat, voor de nieuwere versie gaat, met A/MF ring onder het schuifdeel. Deze blijken wat sneller te zijn in focus en zijn "iets" meer waard.

700 euro voor de draaizoom is redelijk aan de prijs. Ik zou zeggen....tussen de 500 en de 700...

Ik heb de nieuwere versie van de schuifzoom, en als die focus heeft zal die het op een concert echt wel kunnen volgen.
      Is op eBay kopen veilig? Hoe kan ik zien of de lens schimmel heeft?

bedankt
      Ik maak foto's

Comment

Ik heb de nieuwe versie van de schuifzoom gehad en vond dat veel makkelijker zoomen dan met 70-200 VR, gewoon een pompbeweging maken en niet draaien, slag vind ik net iets te groot, tripod colar in de weg ed.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Ik heb de nieuwe versie van de schuifzoom gehad en vond dat veel makkelijker zoomen dan met 70-200 VR, gewoon een pompbeweging maken en niet draaien, slag vind ik net iets te groot, tripod colar in de weg ed.
          is die draaizoom dan zoveel groter?
          Ik maak foto's

Comment

De draaizoom is niet groter, maten zijn identiek. De slag van de draai is groter, waardoor je lastiger in één beweging van 70 naar 200 gaat...

Kopen via ebay is redelijk veilig, maar een dergelijke lens zou ik gewoon van de lokale tweedehands sites halen, zodat je eerst kan gaan kijken voordat je het objectief haalt/betaald.

Comment

Ik heb de 75-300 en dat is ook een schuifzoom maar ik vind het onhandig. Ik gebruik ze amper, anders was ik allang voor de 80-200 draaizoom of 70-200 gegaan, maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening.

Comment

Ik heb ook andere schuifzooms gehad(goedkopere) en die haperden wel eens met zoomen, maar dat heb ik met de 80-200 nooit ondervonden. Ook handig dat je niet hoeft te verpakken als je van portret- naar de landschapstan gaat en vv.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Ik heb ook andere schuifzooms gehad(goedkopere) en die haperden wel eens met zoomen, maar dat heb ik met de 80-200 nooit ondervonden. Ook handig dat je niet hoeft te verpakken als je van portret- naar de landschapstan gaat en vv.
                  Dát ga ik echt heel erg missen wanneer ik (ooit) overstap op een 70-200....

Comment

Ik denk dat ik eens ga uitkijken naar een schuifzoom dan

350 euro is een goede tweedehandsprijs?
                    Ik maak foto's

Comment

Ja hoor...voor de versie die jij hier laat zien wel de max naar mijn mening.

Comment

Ja hoor...voor de versie die jij hier laat zien wel de max naar mijn mening.
                        ik wil de versie nemen waarbij de A/M ring onder schuifdeel te vinden is, de iets betere dus.

is de kans groot dat ik die hier binnen de maand op belgiumdigital vind?
                        anders, kennen jullie nog tweedehands bronnen? buiten hier, kapaza en 2ehands.be
                        misschien andere fora, als die hier vermeld mogen worden :')
                        Ik maak foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door michphoto Bekijk bericht
                          ik wil de versie nemen waarbij de A/M ring onder schuifdeel te vinden is, de iets betere dus.

is de kans groot dat ik die hier binnen de maand op belgiumdigital vind?
                          anders, kennen jullie nog tweedehands bronnen? buiten hier, kapaza en 2ehands.be
                          misschien andere fora, als die hier vermeld mogen worden :')
                          ik kom uit NL....de mijne komt dus ook vanaf marktplaats.nl met een beetje geduld vind je er binnen de maand wel eentje voor een goede prijs op de verschillende tweedehands sites

Comment

Van de schuifzoom zijn er twee versies, die je hier toont is de oudere versie. (met A/MF ring op het midden) ik zou, als je voor een schuifzoom gaat, voor de nieuwere versie gaat, met A/MF ring onder het schuifdeel.
                            De instelring van AF/MF staat bij beide versies op dezelfde plaats. Het is de AF Limiter die gewijzigd is van plaats/genre. Je verwart dus de AF-limiter met de instelring voor manuele/ auto focus.

De eerste twee (schuif)versies (AF en AF-D) zijn duidelijk te onderscheiden op cosmetisch vlak.
                            MK1= lens met glad, glanzend oppervlak onder de schuifzoom, AF versie
                            MK2= lens met niet-glad, mat oppervlak onder de schuifzoom, extra cm boven het identificatieplaatje, AF-D versie

Ik heb de eerste versie. Handige lens, niet superscherp op f2.8 & 200mm maar bruikbaar en redelijk zwaar gewicht. AF vind ik wel traag. Ik heb er wel al eens zaalvoetbal met vastgelegd, dat lukte maar net, maar toch een groot percentage missers.

Mijn 180 f2.8 AF-D heeft dan weer geen zoom en 20mm minder maar wel alle bovengenoemde minpunten niét. Snelle AF, lichtgewicht, haarscherp op f2.8.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                              De instelring van AF/MF staat bij beide versies op dezelfde plaats. Het is de AF Limiter die gewijzigd is van plaats/genre. Je verwart dus de AF-limiter met de instelring voor manuele/ auto focus.
                              Hmm....klopt....excuus

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                              Mijn 180 f2.8 AF-D heeft dan weer geen zoom en 20mm minder maar wel alle bovengenoemde minpunten niét. Snelle AF, lichtgewicht, haarscherp op f2.8.
                              Heb dit objectief ook wel eens bekeken. Had als grootste nadeel dat het diafragma van achter niet beschermd is met een laatste lens/stukje glas....waardoor er makkelijker vuil/stof in het objectief, op het diafragma komt. Daarnaast las ik juist dat deze óók wat traag was in de AF...dit is naar jouw ervaring dus niet correct?

Comment

Working...
                              X