Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens kiezen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke lens kiezen

Hi, ik weet het , de vraag is al 1000 keer gesteld maar ben pas bezig en ken er nog niet echt veel van , op eos 550 d staat een 18-55 , wil deze vervangen , maar welke is beter
    17-85 f4.5-6 of iets anders , moet dienen voor dagelijks gebruik , dus binnen , buiten , licht , donker , vakantie , moet dus een all round lens zijn ook qua afmeteing en gewicht en geen 1000 euro kosten !!! grtz

Re: welke lens kiezen

Hallo, vermits je zoals je zelf zegt pas bezig bent kan je beter even wachten en wat gaan fotograferen.
    Je gaat dan na een tijdje zien waar je behoefte aan hebt volgens je eigen noden en geen geld weggooien door na een tijdje weer te wisselen.
    Er is immers geen beste universele lens, spijtig genoeg

mvg Jozef
    D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tinus1964 Bekijk bericht
      Hi, ik weet het , de vraag is al 1000 keer gesteld maar ben pas bezig en ken er nog niet echt veel van , op eos 550 d staat een 18-55 , wil deze vervangen , maar welke is beter
      17-85 f4.5-6 of iets anders , moet dienen voor dagelijks gebruik , dus binnen , buiten , licht , donker , vakantie , moet dus een all round lens zijn ook qua afmeteing en gewicht en geen 1000 euro kosten !!! grtz
      Hierbij moet je de vraag stellen : waarom wil ik de 18-55 vervangen:

-Omdat je dat veel leest in forums dat mensen dat willen
      -Omdat je geen indruk maakt met een kitlens.
      -Omdat het bereik niet voldoet
      -Omdat de optisch kwaliteit niet voldoet
      -Omdat de lichtsterkte me beperkingen oplegt.

Al naargelang het passende antwoord kan er een passend advies uitrollen.

Concreet: de 17-85 is niet beter , aan de korte kant slechter maar heeft meer bereik (valt in de praktijk echter tegen) en snelle AF.
      Allround lenzen bestaan niet , zodra er iets geoptimaliseerd wordt levert dat weer een andere beperking op.
      Een lichtsterke lens heeft altijd een beperkt bereik en/of is zeer prijzig.
      Een lens met groot bereik is nooit lichtsterk en heeft nooit meer dan redelijke beeldkwaliteit en/of is zeer begrotelijk.

Comment

Zelf gebruik ik een Canon 24-105 of 17-55 als walkaround objectief, maar sluit me helemaal aan bij de voorgangers. Ik zou het geld ook lekker in de zak houden en heel veel gaan oefenen.

Gewoon lekker heel veel oefenen. Zelf heb ik veel op de bank gezeten en ben gewoon gaan spelen met de instellingen van de camera. In het begin met de handleiding er bij en later met een boek zoals " Bewuster en beter fotograferen met een digitale spiegelreflexcamera” van Pieter Dhaeze. Hier staat in Jip en Janneke taal uitgelegd wat Diafragma, sluitertijden, ISO,WB etc etc is. Met veel handige oefeningen om de gelezen stof toe te passen.

Zodra je de basis onder de knie hebt zul je ook met de 18-55IS hele mooie platen kunnen schieten. En op gegeven moment zal de drang naar een beter objectief er wel zijn, maar dan zul je met de kennis die je hebt gemakkelijker de keuze kunnen maken voor een objectief.

Advies geen nieuw objectief, maar heel veel oefenen

Comment

Hi, dank voor de antwoorden , en nee het is niet om indruk te maken maar omdat meestal in een kit niet altijd het beste zit , maar zal inderdaad misschien beter eerst leren en dan zien , en ja , als je veel op de forums begint te lezen weet je het op het laatste niet meer , ga eerst eens zien voor die boek en veel spelen , dan zien we wel , toch bedankt voor de reacties , grtz

Comment

hmm een goed boek kan inderdaad u ook al een stuk op weg helpen!

andere lens! 17-50 f2.8 van tamron, heb de nikon versie (nikon-)gebruiker) en ben zeer tevreden van die lens, heerlijk scherp, snel, ... waar voor zijn geld.

wil je meer bereik kan je de 50-250IS kopen van canon 't is ook een goeie lens voor wat ze kost. staat hier op't forum ergens een topic over.
            nikon stuff

Comment

idem Tamron 17-50 f2.8, lichtsterk, scherp, beste prijs/kwaliteit, goedkoop

Comment

Working...
              X