Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoeklenzen en hun prestatie op de Pentax K-7

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groothoeklenzen en hun prestatie op de Pentax K-7

Beste,

Na veel lezen over en zoeken naar de meest geschikte groothoeklens, had ik toch graag eens de mening van het grote publiek hier geweten wat dat betreft.
    Welke groothoeklens voldoet voor jou dus het meest aan de verwachtingen (resultaat, gebruiksgemak, etc) ?

Thx in advance
    "Why fake it, when you can create it"

Re: Groothoeklenzen en hun prestatie op de Pentax K-7

Ik heb geen groothoeklens op mijn Pentax (op een fisheye na), maar als ik er op dit moment eentje zou kopen, zou ik eens kijken naar de Samyang 14mm:

... alleen niet voor architectuur. Je hebt ook nog de twee Pentax lenzen (14 & 15mm) maar die lijken mij nogal duur... .

Comment

Ik ben altijd zeer tevreden geweest van mijn Sigma 10-20 4/5.6, wel niet op een pentax maar op een Nikon DX camera. Scherp, razend snelle en accurate AF, wat valt er verder over een lens te vertellen? Je zet hem erop en die werkt.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Heb zelf lang getwijfeld maar heb toch voor de Sigma 10-20 4/5.6 gekozen,de meerkost van de 3.5 daar zie ik het nut niet van in.
        De lens is scherp en even knijpen voor wat meer contrast, lichtinval valt reuze mee.
        Prachtig lensje voor op mijn Pentaxen.
        Met vriendelijke groeten.

Comment

Toch bedankt voor de (weinige) input

Comment

Sorry, maar je topic viel middenin mijn sabatical van het forum. Af en toe las ik zo'n periode in, kan deugd doen...

Ter zake, hopelijk kom je hier nog 'ns langs...

Groothoek op Pentax. Keuze is tss zoom en vaste brandpunten. Dewelke de meest geschikte is hangt af van je persoonlijke voorkeur/definitie van groothoek. Persoonlijk hield ik erg van 24mm op m'n analoge kleinbeeldcamera, dus daarop richtte ik me bij m'n keuze. Anderen zijn meer van 't principe hoe breder hoe liever... Sommigen houden niet van rectilineaire vervorming, andere verfoeien het fish eye effect...

Ben je met een 24mm equivalent al tevreden, dan zijn de twee standaardzooms die bij 16mm beginnen zeker de moeite van het overwegen waard. De goedkopere DA16-45/4 is een mooi objectief dat ik vroeger had. De belangrijkste reden waarom ik 'm wegdeed was z'n omgekeerde zoom, i.e. in korte vorm (zoals je'm in de tas stopt) stond die op 45mm, en je moet 'm tot z'n langste zoomen voor 16mm. Vermits bij mij de 16mm-kant veel vaker wordt gebruikt is dat niet erg praktisch. Dus verving ik 'm door de duurdere DA*16-50/2.8. Een stuk duurder, en ietsje meer vervorming dan de DA16-45/4 maar wel een heel mooi objectief. Stille AF en bescherming tegen de elementen maken 'm voor mij een meer geschikt stuk glas.

Voor breder is er de DA12-24/4. Persoonlijk geen ervaring mee, dus kan ik er niet veel over zeggen. Sommigen waren er erg te spreken over, anderen vonden de kwaliteit iets te min voor de prijs, maar ik weet niet of dat terecht is.

Mijn voorkeur gaat zowiezo naar vaste brandpunten. Ik probeerde de DA14/2.8, maar hoewel deze een fijne beeldhoek heeft, vond ik 'm te groot en kwa bouw niet echt top. Maar ik ben dan ook een fan van de compacte metalen limited objectieven waar Pentax zo goed in is... Vandaar ook dat de DA15/4 limited m'n voorkeur heeft. Niet zo breed en helder als de DA14/2.8, maar wel mooie bouw en compact. Kwaliteit is voor mij super. De beeldhoek is overigens voor mij perfect. 16mm is ietsje strikter dan 24mm op kleinbeeld was, en 15mm ietsje breder, en da's exact wat ik in een breedhoek wou. Ultrabreed kan je er natuurlijk wel niet mee... maar de DA15/4 is staat bovenaan mijn lijst van favoriete objectieven!

Voor hen die iets specialers willen is er de DA10-17 fisheye. Ik heb die en hou er erg van, hoewel spaarzaam gebruik aangeraden is om het fisheye effect niet te laten vervelen. Hoewel de zoom je toelaat het effect wat meer te variëren dan met een vaste fisheye. Tss 15 en 17mm is 't effect overigens subtieler.

De geruchtenmolen heeft een tijdje een Pentax DA* versie van de Tokina 11-16/2.8 beloofd, en dat zou een topper kunnen geweest zijn, maar de relatie tss Tokina en Pentax blijkt intss bekoeld (ze werken voordien samen voor de 16-50/2.8 en de 50-135/2.8). Recenter doken er patenten op voor een 12-35, maar of die ooit werkelijkheid worden is maar zeer de vraag.

Andere merken heb ik niet zo'n zicht op...

Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Dag Wim,

jawel, hier ben ik ik kom hier erg vaak langs maar post zelden iets tenzij ik, zoals bij deze, met een onmogelijke vraag zit..

Jou antwoord is vrij compleet eigenlijk, bedankt

Ik twijfelde in het begin sterk tussen een zoom of een vast brandpunt, ik denk dat een vast brandpunt mij meer kan dwingen tot compositie kiezen, lijkt mij een uitdaging,
              maar dat is een puur persoonlijke kwestie allemaal natuurlijk.
              Zelf hou ik niet echt van die sterke geometrische vervorming die vaak bij extreme groothoeken optreedt, met het oog op de resultaten die ik zoek.
              Verder was de vergelijking beperkt tot pentax/sigma.

Die compacte limited objectieven spreken mij ook erg aan, dan vooral de 16mm (24mm dus) hoewel je hier en daar toch kritieken leest, maar goed. Ik ben er zowat uit
              al ga ik nu wel nog een tijdje door met de kitlens wat dat betreft, net een andere telelens gekocht

Groet,

Comment

Working...
              X