Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's nemen met sony 50mm 1.8 in concertzaal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• foto's nemen met sony 50mm 1.8 in concertzaal

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over mijn (nog niet lang aangeschafte) prime Sony 50 mm 1.8.
    Morgen zou ik graag eens enkele foto's willen (proberen) te nemen van een show in het kursaal te Oostende (vooral om bij te leren ). We gaan (redelijk ver) op het balkon zitten. Welk diafragma, sluitertijd en stand op de camera (p,a,s,m) zou ik moeten gebruiken. Uiteraard zou ik geen flits gebruiken van zo ver.
    Dank u voor het lezen en de eventuele reactie's .
    Canon

Re: foto's nemen met sony 50mm 1.8 in concertzaal

A-mode op 1.8, iso waarschijnlijk zo hoog mogelijk opschroeven en spotmeting gebruiken. Als je ziet dat je toch nog redelijke sluitertijden haalt, evt. iso omlaag of diafragma omhoog.
    En vanalles uitproberen zou ik zeggen
    Vergeet ook niet te genieten van het optreden

Als je redelijk ver zit, dan zit je met je 50mm wel vrij beperkt.
    Al doende leert men...

Flickr

Comment

Gewoon je lichtmeter in de camera gebruiken en dan geeft die je de antwoorden.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
        A-mode op 1.8, iso waarschijnlijk zo hoog mogelijk opschroeven en spotmeting gebruiken. Als je ziet dat je toch nog redelijke sluitertijden haalt, evt. iso omlaag of diafragma omhoog.
        En vanalles uitproberen zou ik zeggen
        Vergeet ook niet te genieten van het optreden

Als je redelijk ver zit, dan zit je met je 50mm wel vrij beperkt.
        Ik denk dat dat een goede samenvatting is.

Misschien nog aan toevoegen dat je DRO best niet gebruikt in zo'n geval, en dat je tot iso 800/1600 (jpeg) of zelfs 3200 (raw) kan gaan (vermoed ik - heb zelf geen a300 om ruiseigenschappen te testen).

En ja, een 85/1.4, 135/1.8, 100.2, 200/2.8 of 70-200/2.8 zou natuurlijk handiger zijn als je redelijk ver van het podium zit, maar de prijs is ook wel wat anders dan die van een 50/1.8.

Nu, ook met die 50mm ga je goede resultaten hebben denk ik (of je zou al heel ver moeten zitten / ik ken die zaal niet). Probeer dicht te draaien tot f/2.4-2.8, dat levert normaal voldoende scherpte om nog redelijk wat te kunnen croppen.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Dank u voor de snelle reacties!!!
          Ik zal deze zeer nuttige tips zeker proberen morgen.
          Mvg,
          Tom
          Canon

Comment

Heel mooi, maar spotmeting niet gebruiken, dat heeft geen zin.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
              Heel mooi, maar spotmeting niet gebruiken, dat heeft geen zin.
              Waarom niet?
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
              X