Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vanaf welke sluitertijd uit de hand, zijn scherpe foto's te verwachten met C.100-400L

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vanaf welke sluitertijd uit de hand, zijn scherpe foto's te verwachten met C.100-400L

    Ik heb vorige week donderdag,voor het eerst, mijn nieuwe 100-400L lens op mijn 7D geklikt.
    Natuurlijk hebben we sindsdien niet echt ideaal foto-weer gekregen van "Frank".
    Maar toch hoor ik graag eens van de 100-400L-ervaringsdeskundigen onder jullie, vanaf welke sluitertijd, en zonder statief, ik eigenlijk mag verwachten dat er scherpe foto's uit de lens komen.
    hieronder zie je één van de beste resultaten tot hiertoe (én nabewerkt in Lightroom3!)

    1/1000 f8 400mm ISO200

    Mag ik hiermee tevreden zijn of moet ik wachten tot het beter weer wordt voor ik definitieve conclusies trek omtrent de kwaliteit van mijn lens.
    Of...verwacht ik wonderen

    Of...is iemand uit de kuststreek bereid om zijn "scherp" exemplaar eens uitgebreid te vergelijken met dat van mij...

    Dré
    Last edited by dréten; 5 december 2010, 08:20.

  • #2
    Re: Vanaf welke sluitertijd uit de hand, zijn scherpe foto's te verwachten met C.100-

    Op 1/1000sec zou bewegingsonscherpte zeker geen probleem meer mogen zijn.

    Zonder statief en op 1/60 sec heb ik met de 100-400 een groot percentage bruikbare foto's. Die zijn dus niet allemaal haarscherp, maar wel bruikbaar.

    De 100-400 is nooit zo scherp als bijvoorbeeld de 70-200 f2,8 L IS II of een 135mm f2 L.
    Als je lenzentests bekijkt, dan zie je dat elke telezoomlens wel wat minder scherp wordt op de maximale lengte.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Vanaf welke sluitertijd uit de hand, zijn scherpe foto's te verwachten met C.100-

      Hoi,

      op mijn scherm is de foto die je gepost hebt scherp hoor.
      Heb je er ook al eens een afdruk van gemaakt (a4tje) want foto's die bij mij op de computer al eens op het randje zaten bleken perfecte afdrukbaar te zijn.

      mvg Jozef
      D800 en een goed glasservies

      Comment


      • #4
        Re: Vanaf welke sluitertijd uit de hand, zijn scherpe foto's te verwachten met C.100-

        Foto is toch wel scherp hoor en vooral op de juiste plaats (op het oog) !
        Er worden hier foto's gepost die toch een pak minder scherp zijn
        Iets meer opscherpen in de nabewerking kan hier nog wel, je hebt nog ruim wat over.

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Vanaf welke sluitertijd uit de hand, zijn scherpe foto's te verwachten met C.100-

          1/branpuntxcropfactor is de vuistregel.

          in de praktijk, hoe korter hoe liever.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Vanaf welke sluitertijd uit de hand, zijn scherpe foto's te verwachten met C.100-

            Eigenlijk kan je er geen peil op trekken, welke sluitertijd je maximaal kan gebruiken, de ene dag is het dit en de andere dag dat en ook hoe langer je bezig bent hoe korter die tijd wordt.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Vanaf welke sluitertijd uit de hand, zijn scherpe foto's te verwachten met C.100-

              ik heb eens gezien in een reportage over karabijnschutters (de sportversie). Die drukken altijd af tijdens een diastole (moment waarop het hart in rust is) en die diastole duurt dan nog langer dan de andere ook.

              Blijkbaar is dat een gevolg van oefening en valt het niet bewust te trainen. Oefenen is dus de boodschap om je eigen VR in je lijf te ontwikkelen.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: Vanaf welke sluitertijd uit de hand, zijn scherpe foto's te verwachten met C.100-

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Foto is toch wel scherp hoor en vooral op de juiste plaats (op het oog) !
                Er worden hier foto's gepost die toch een pak minder scherp zijn
                Iets meer opscherpen in de nabewerking kan hier nog wel, je hebt nog ruim wat over.

                grts
                Sieg
                Let wél: Ik heb hier één van de beste gepost. Ik heb er veel meer rond dezelfde tijd getrokken, die ondermaats zijn hoor!

                Comment


                • #9
                  Re: Vanaf welke sluitertijd uit de hand, zijn scherpe foto's te verwachten met C.100-

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Eigenlijk kan je er geen peil op trekken, welke sluitertijd je maximaal kan gebruiken, de ene dag is het dit en de andere dag dat en ook hoe langer je bezig bent hoe korter die tijd wordt.
                  Ik had ook al zo'n idee. Ik vind namelijk steeds meer dat een foto die genomen is op 1/1000sec. daarom niet de zelfde kwaliteit bevat als een andere foto die op 1/1000 getrokken is.
                  Zelfs al is de f, ISO, en zoomfactor dezelfde.
                  Vreemde conclusie vin ik zelf ook, doch ik ben er steeds meer van overtuigd dat ze klopt.
                  Welke bijkomende invloedfactoren hierin dan mogen meespelen, is me een raadsel

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vanaf welke sluitertijd uit de hand, zijn scherpe foto's te verwachten met C.100-

                    Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                    Ik had ook al zo'n idee. Ik vind namelijk steeds meer dat een foto die genomen is op 1/1000sec. daarom niet de zelfde kwaliteit bevat als een andere foto die op 1/1000 getrokken is.
                    Zelfs al is de f, ISO, en zoomfactor dezelfde.
                    Vreemde conclusie vin ik zelf ook, doch ik ben er steeds meer van overtuigd dat ze klopt.
                    Welke bijkomende invloedfactoren hierin dan mogen meespelen, is me een raadsel
                    Afstand tot het onderwerp is ook een niet te onderschatten aandachtspunt !
                    Zeker in extreme koude of warme omstandigheden, hoe meer lucht tussen lens en onderwerp hoe minder scherp je foto zal zijn heb ik al ondervonden.

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vanaf welke sluitertijd uit de hand, zijn scherpe foto's te verwachten met C.100-

                      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      1/branpuntxcropfactor is de vuistregel.

                      in de praktijk, hoe korter hoe liever.
                      Geweldig ! De hele uitleg kan je hier en nog op vele andere oudere plaatsen in dit forum terugvinden...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vanaf welke sluitertijd uit de hand, zijn scherpe foto's te verwachten met C.100-

                        Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                        Ik had ook al zo'n idee. Ik vind namelijk steeds meer dat een foto die genomen is op 1/1000sec. daarom niet de zelfde kwaliteit bevat als een andere foto die op 1/1000 getrokken is.
                        Zelfs al is de f, ISO, en zoomfactor dezelfde.
                        Vreemde conclusie vin ik zelf ook, doch ik ben er steeds meer van overtuigd dat ze klopt.
                        Welke bijkomende invloedfactoren hierin dan mogen meespelen, is me een raadsel
                        Mij niet..
                        De persoon die de camera+lens vasthoudt is geen stabiel gegeven...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vanaf welke sluitertijd uit de hand, zijn scherpe foto's te verwachten met C.100-

                          Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                          Mij niet..
                          De persoon die de camera+lens vasthoudt is geen stabiel gegeven...
                          'k Vind mezelf toch redelijk stabiel hoor.
                          Last edited by dréten; 5 december 2010, 15:33.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vanaf welke sluitertijd uit de hand, zijn scherpe foto's te verwachten met C.100-

                            Ik bedoelde dat je niet altijd even stabiel bent....
                            Ondergrond, wind, kan je ergens tegenaan leunen enz. kunnen belangrijke factoren zijn.
                            En zelfs als je 2 opnamen vlak na elkaar maakt kan er een groot verschil zijn, de toevalsfactor noem ik dat.
                            Last edited by Keeskanon; 5 december 2010, 15:30.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vanaf welke sluitertijd uit de hand, zijn scherpe foto's te verwachten met C.100-

                              Wat soms ook wel kan werken is je camera op snel vuren zetten en dan korte reeksjes schieten, 2de en 3de opname zouden dan scherper zijn, geen afdrukbeweging meer. Ik heb de indruk, na korte test, dat hierin waarheid zit.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X