Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens creep

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens creep

    hoi..

    ik ben in het bezit van een 70-300 mm F4.5-5.6 G SSM-lens.
    Als ik de lens hood gebruik dan is er duidelijk sprake van lens creep.
    De lens gaat dan gemakkelijk van 70 mm naar 135mm.

    Zonder de lens hood valt het best mee...

    Wat kan ik hieraan doen?

    M.v.g.

  • #2
    Re: lens creep

    Negeren.

    Comment


    • #3
      Re: lens creep

      Daar kan je gewoon niets aan doen.

      mvg Yves
      What you see is what you get

      Comment


      • #4
        Re: lens creep

        En beter een lens die soepel zoomt dan dat je eraan moet zitten wringen om er beweging in te krijgen .

        Als dit je niet bevalt, dan kan je ze eventueel eens laten vallen terwijl ze op het tele-eind zit. Met wat geluk krijgt het zoommechanisme dan net de gepaste duw om ergens iets wat stroever te laten gaan .
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: lens creep

          ik heb dit sinds kort ook met de 16-80 CZ; ik vind dit behoorlijk vervelend

          echt geen trucjes
          Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

          Comment


          • #6
            Re: lens creep

            Nee, serieus; er is niets aan te doen.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: lens creep

              Bedankt voor jullie reacties...

              @Sony63, Misschn kan dit je uit de nood helpen.
              http://www.instructables.com/id/Lens...mm-f35-56-IS-/

              Comment


              • #8
                Re: lens creep

                Lens creep vind ik toch niet aangenaam, eerlijk gezegd . Mijn 70-400G SSM was eerst erg stroef, maar sinds Sanicole 2009 (de derde airshow van dat jaar) is hij losser gekomen en aangenamer in gebruik. Wel geen lens creep whatsoever...

                Raar, nog nooit gehoord bij de 70-300 .
                Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                Comment


                • #9
                  Re: lens creep

                  Hou je camera horizontaal...heb je ook geen last van creep
                  Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens creep

                    Slechts een idee van het moment :
                    Je zou met een stukje velcro aan de onderkant van de lens (- toch ietwat uit het zicht dus -) de zoomring kunnen blokkeren...
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: lens creep

                      Je kan er wat scotch-tape op kleven, maar ik denk dat die oplossing op langere termijn niet zo goed is. (Er kan bij intensief gebruik minuskule stukjes afbreken en in de lens terecht komen).
                      Ik had ook een creep probleem met de 18-200 (eerste reeks) en heb dat opgelost door een rubberen band ervoer te spannen. De band raakt beide bewegende delen en had genoeg wrijving om het creep probleem op te lossen zonder de normale zoomwerking te hinderen. Misschien ook eens in een doe-het-zelf zaak op zoek gaan naar een ring die op jouw lens past en het eens proberen.
                      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                      "Casu Consulto - Modo Fac"

                      Comment


                      • #12
                        Re: lens creep

                        snij een elastiek van een binnenbandje van een brommer en doe dat rond je lens.
                        als je het niet nodig hebt, dan schuif je het wat verder zodat de zoom niet belemmerd wordt.
                        succes
                        Last edited by dréten; 4 december 2010, 16:05. Reden: Saphi was net wat sneller met dit idee ;-)

                        Comment


                        • #13
                          Re: lens creep

                          [
                          QUOTE=Sony63;2919881]ik heb dit sinds kort ook met de 16-80 CZ; behoorlijk vervelend
                          :[/QUOTE]

                          ik dacht dat de cz een draaizoom was

                          Comment


                          • #14
                            Re: lens creep

                            Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                            ik dacht dat de cz een draaizoom was
                            Dat is hij ook. Maar draaizooms kunnen uiteraard ook lens creep hebben. Kijk maar naar superzoomlenzen à la 18-200mm, 18-250mm, enz.
                            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                            Comment


                            • #15
                              Re: lens creep

                              Nog nooit meegemaakt en zeker niet als je ze omlaag houd , ze draaien toch niet uit zich zelf

                              Comment

                              Working...
                              X