Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Dank voor de reactie. Aan die eerste had ik ook al gedacht, maar het prijskaartje is net iets te veel
En dan is er nog iets: soms sta ik heel dicht tegen de honden aan (op zo een 3a4 meter)Daarom lijken mij die "70" en die "80" iets te veraf. Constant wisselen van lenzen zie ik ook niet zitten tijdens het fotograferen van spelende of rennende honden.
Nog een andere suggestie?
Dus een snelle AF-motor (AF-S / HSM) en lichtsterk. Een objectief is wat dat betreft ook altijd een "compromis" als je een meer standaard groothoek neemt dan zal je wanneer de honden dichtbij zijn beter zitten, maar heb je voor veraf weer niet wat je wil.
Mocht je daarom met de 70-200 zitten en de honden komen te dicht bij, dan zal je de benenzoom moeten gebruiken.
Een redelijk optie zou kunnen zijn de 50-150 f2.8 van Sigma...
Budgetwise (in plaats van de dure VRII) de 80-200 versies van Nikkor...je hebt twee versies van een schuifzoom, waarbij met name de laatste versie daarvan naar eigen ervaring snel genoeg is voor honden. Wel in combinatie met een D700 wat ook wat scheelt. Iets duurder heb je dan de draaizoom versie daarvan, welke nog sneller zou moeten zijn. Deze heb je voor tussen de 400 en 600 euro tweedehands.
Dan nog iets duurder, en iets meer geduld heb je de 80-200 AF-S van nikkor. Deze vind je voor zo'n 850-1000 euro tweedehands.
En dan is er nog iets: soms sta ik heel dicht tegen de honden aan (op zo een 3a4 meter)Daarom lijken mij die "70" en die "80" iets te veraf. Constant wisselen van lenzen zie ik ook niet zitten tijdens het fotograferen van spelende of rennende honden.
Niet konstant wisselen, maar één keer. Eerst neem je de foto's met een 70-200 en dan zet je er een 17-55 oid op en neem je foto's dichtbij of anders neem je een 18-200, maar dan zullen de resultaten minder zijn.
Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Als ik onze honden ( windhonden) in actie wil fotograferen vind ik dat net iets gemakkelijker met de 70-300VR op een grotere afstand dan dichterbij met de 16-85VRII.
Ik heb de indruk dat de honden tegen hoge snelheid makkelijker te volgen zijn vanop grotere afstand
Ik heb een Sigma 50-150 f/2.8 die ik binnenkort ga wegdoen omdat ik van camera ben overgeschakeld en helemaal uitgezoomd geeft die nu zwarte hoeken. Het is niet het snelste objectief, maar zeker ook niet traag. Ik gebruikte die altijd om basketbalfoto's mee te trekken. Als je die 2ehands kan vinden : zeker doen. Het is een aanvulling voor je lenzenarsenaal.
........En dan is er nog iets: soms sta ik heel dicht tegen de honden aan (op zo een 3a4 meter)Daarom lijken mij die "70" en die "80" iets te veraf. Constant wisselen van lenzen zie ik ook niet zitten tijdens het fotograferen van spelende of rennende honden.
Is maar één oplossing voor dit aangehaalde "probleem", en dat is 2 body's met verschillende lenzen
Mercie voor de reacties
@ Jeroen: Mijn benenzoom is bijlange zo snel niet als die van de viervoeters
Maar ik heb dus wel een snelle lens nodig.Ik ben ook maar een beginneling , weet nog niet zo heel veel van lenzen af. Wel heb ik al de AF-S 70-300mm 4.5-5.6 G VR die voor mij goed voldoet als de honden op afstand zijn.
@ GJanssen: Aan mensen kan je nog eens vragen om precies dezelfde beweging te maken als kort voorheen, maar de honden hebben daar geen oren naar. Als ik moet wisselen van lens mis ik telkens mooie momenten.
@Sorrow, honden zijn inderdaad beter te volgen van op afstand. Maar ik heb echt wel iets nodig om ze ook van dichtbij te kunnen vangen in hun spel. Die 16-85VRII is volgens mij (maar ik ken d'er niet zo veel van) geen lichtsterke lens. Heb jij daar heel scherpe resultaten mee, ook als de honden razend snel aan het spelen zijn?
@Tollerke: ik zou graag een snelle lens hebben, maar toch bedankt voor je reactie.
@ Sieg: Wat jij me voorstelt is een optie die ik zelf ook al in overweging heb genomen en die ik dan ook heb uitgeprobeerd, maar dat is toch ook een heel gedoe om tussen de honden met al dat materiaal rond te scheperen ( 'k ben van de rapste niet hé )
Allemaal heel fel bedankt voor het helpen mee zoeken naar een oplossing! Doen jullie nog even mee want ik zie door het bos de bomen niet meer
Ik fotografeer hoofdzakelijk honden buiten in de natuur. Ik gebruik hiervoor al jaren een Sigma 50-150 versie II op een D200 & D300, mocht het je interesseren ter referentie enkele voorbeelden http://www.flickr.com/photos/johntha...7624914635221/
Alle actie foto's in openlucht zijn genomen met deze lens. Ik ben er heel tevreden over, maar je weet dat loslopende honden heel onvoorspelbaar bewegen buiten en ook over een zeer grote afstand zich snel kunnen verplaatsen (heel ver of heel dicht), met eender welke lens zou je een tekort komen tenzij er zoiets bestaat als een 16-500 mm, maar die zou zo zwaar zijn dat het door zijn omvang en gewicht absoluut niet geschikt is voor "actie hondenfotografie". Voor actie hondenfotografie is een zekere fysieke inspanning toch wel nodig, je moet de hele tijd rennen, kruipen, snel achteruit blindelings kunnen stappen met doorgebogen benen terwijl je de camera stabiel houdt en uizoomt en focust, en dit vaak op oneffen bosgronden, heides of weides, en dan spreek ik nog niet over meerdere honden bij een shoot. Dus trainen die benenzoom
Hoe snel en fantastisch deNikon 70-200mm ook mag zijn, tenzij je je steeds op 1 plek bevindt, en de honden (bij shows/wedstrijden bijvoorbeeld) allemaal mooi een voor een voorbij rennen/springen, moet je zeker rekening houden met de mobiliteit/flexibiliteit en zonder monopod/statief kunnen trekken (dit is puur mijn persoonlijke mening en zou niet passen in mijn persoonlijke werkwijze), de 70-200mm is voor mij
veel te groot en onhandig, in dit opzicht is de Sigma 50-150 toch mijn voorkeur (niet te groot, stevig goed gebouwd, vrij snelle AF, F/2.8 opening voor beter AF, wel goed testen voor aankoop omdat er veel in omloop zijn die niet correct zijn gecalibreerd.
Ik heb ook een nikon 16-85 mm, deze is kwalitatief zeer zeer goed, hele mooie scherpe foto's en hele mooie kleuren, maar de AF is verschrikkelijk traag, is mogelijk voor actie foto's maar heb toch vervelend veel missers hiermee. Wel hele mooie lens voor meer sferige, geposeerde honden portretten met mooi landschap op achtergrond bijvoorbeeld....
Ook de Sigma 50-150 is zeker niet feilloos, ik ondervind toch 5 tot 10% missers... en ik breek mijn hoofd erover omdat ik niet exact weet hoe dit komt (zie topic http://forum.belgiumdigital.com/f15/...00-341187.html). Maar er zijn een heleboel factoren die invloed hebben op de AF: de lens, lichtomstandigheden, de camera, de instellingen op de camera. Als je ziet dat deze kerel deze foto heeft genomen met een D3000 en de 18.0-55.0 mm f/3.5-5.6 lens !! http://www.flickr.com/photos/jpdiez/...-15904171@N06/, bewijst toch dat die laatste factor toch het meest bepalende is voor een geslaagde shot, het brein achter het materiaal.
Ik ben momenteel zelf aan het onderzoeken voor een mogelijke update van de Sigma. Ik kijk uit naar een Nikon 24-70mm, Nikon 24-120 F4 VR, Nikon 28-300mm, die 2 laatse zouden kwa bereik en omvang op DX super ideaal zijn (voor mij), maar lees spijtig genoeg van verschillende gebruikers/reviews dat de AF niet supersnel is... echt heel jammer... heb het wel zelf niet niet kunnen testen. Dus de enige die overblijft voor mij is de 24-70mm, maar dan moet ik mijn "benenzoom" wel extra bijtrainen :-) dus voorlopig hou ik nog de Sigma!
mocht er iemand nog bevindingen hebben over deze laatste lenzen voor actie/sportfotografie, of andere suggesties?
ik hoor ook graag andere mogelijke alternatieven
@ GJanssen: Aan mensen kan je nog eens vragen om precies dezelfde beweging te maken als kort voorheen, maar de honden hebben daar geen oren naar. Als ik moet wisselen van lens mis ik telkens mooie momenten.
Onzinnig argument je moet niet uitgaan van de momenten, die mist, maar je concentreren op de momenten, die vast kan leggenen dat dan doen met een goede lens
Je mist ongeveer 1000x meer dan je vast kan leggen, maar dat weet je niet, want het gebeurd achter je rug, je staat te kletsern, je let niet op, je hebt een off-day, je bent de camera vergeten...en als je hond net een éénmalige pirouette maakt dichtbij en je hebt net een 70-200 erop....pech...
Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
je moet niet uitgaan van de momenten, die mist, maar je concentreren op de momenten, die vast kan leggenen dat dan doen met een goede lens
ja, dat weet ik eigenlijk ook wel. Ik heb het wat ongelukkig uitgelegd.
Nogmaals: ik ben een beginner.
Vroeger had ik een D40 en met die lukte het redelijk goed om actiefoto's te maken.
@ Jays: Bedankt voor je info. De foto's op Flickr zijn echt mooi. Prachtige modellen heb je daar
Fotografie boeit me al een tijdje, maar nu pas kan ik er tijd voor vrijmaken.
Comment