Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar op letten bij aankoop lens voor stads / portretfotografie?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Waar op letten bij aankoop lens voor stads / portretfotografie?

Hallo,

Ik zou mij graag een lensje aanschaffen voor mijn A200 waarmee ik aan landschaps- of stadsfotografie kan doen?
    Waar moet ik op letten?
    Wat is het verschil tussen breedhoek en groothoek en wat is waar het meest geschikt voor?
    Bedankt!!
    Stel je kritieken niet te scherp...
    Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

Re: Waar op letten bij aankoop lens voor stads / portretfotografie?

Oorspronkelijk geplaatst door Mysti Bekijk bericht
    Wat is het verschil tussen breedhoek en groothoek en wat is waar het meest geschikt voor?
    Volgens mij is dit hetzelfde.
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

Comment

Wat is het verschil tussen breedhoek en groothoek
      zelfde verschil als tussen 'zeker en vast' en 'vast en zeker'.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik zou mij graag een lensje aanschaffen voor mijn A200 waarmee ik aan landschaps- of stadsfotografie kan doen?
        Waar moet ik op letten?
        Als het stadsfotografie is, neem dan een lens die weinig last heeft van vervorming. Anders gaan je bakstenen en dakgoten mogelijk op en neer.

Wil je in de stad meteen een gebouw binnen kunnen wandelen zonder een flitser nodig te hebben, neem dan een lichtsterke prime (bv. Minolta/Sony 20/2.8, Minolta 28/2, CZ 24/2 of Sigma 20/1.8).
        Anders kan je met elke lens met weinig vervorming (en voldoende scherpte) aan de slag.

Voor landschap is niet altijd zoveel mogelijk breedhoek nodig (en in een stad kan bv. 100mm ook heel leuk zijn). Op zich kan elk van je huidige lenzen mooie landschapsfoto's opleveren.
        Ook lichtsterkte is minder belangrijk belangrijk: meestal zal zo'n foto toch niet met f/2.8 of zo gemaakt worden wegens gebrek aan scherptediepte.
        En vervorming is ook al minder belangrijk dan in een stad omdat vervorming via jouw lens veel minder opvalt doordat er weinig echt rechtlijnige structuren zijn in het landschap. Een horizon op zee moet natuurlijk geen gegolfde lijn gaan worden .

Sommige "eenvoudige" vormen van vervorming kunnen achteraf vrij gemakkelijk gecorrigeerd worden. Met complexe vervormingen (- rechte lijnen die op de foto een paar keer op een neer gaan ipv een simpele bolle lijn te worden -) zijn veel moeilijker weg te werken.

Succes !
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Working...
        X