Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Werken met non AI objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Werken met non AI objectieven

    Ik heb al verschillende keren gelezen en gehoord dat je met non AI lenzen de body van digitale camera kan beschadigen , nu ik heb al verschillende keren gewerkt met non AI lenzen, met mijn D80 en ik kan maar niet begrijpen wat men daar mee bedoeld , want het werkt bij mij perfect, op één punt na, de diafragma ring draait iets stroever omdat hij te dicht tegen het camerahuis zit , maar daarvan zal je camera niet stuk gaan ,verder gebruikt hij alleen maar de bajonet, de spiegel raakt hij niet, de contactpunten ook niet , ik zou niet weten wat ze ermee bedoelen , en als dat zo was dan was mijn D80 al lang stuk.

  • #2
    Re: Werken met non AI objectieven

    interesseert me wel maar kan er niet mee helpen.

    Op de site van Ken Rockwell staat wel een grote tabel met lens compabiliteit bij Nikon.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Werken met non AI objectieven

      Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
      Ik heb al verschillende keren gelezen en gehoord dat je met non AI lenzen de body van digitale camera kan beschadigen , nu ik heb al verschillende keren gewerkt met non AI lenzen, met mijn D80 en ik kan maar niet begrijpen wat men daar mee bedoeld , want het werkt bij mij perfect, op één punt na, de diafragma ring draait iets stroever omdat hij te dicht tegen het camerahuis zit , maar daarvan zal je camera niet stuk gaan ,verder gebruikt hij alleen maar de bajonet, de spiegel raakt hij niet, de contactpunten ook niet , ik zou niet weten wat ze ermee bedoelen , en als dat zo was dan was mijn D80 al lang stuk.
      Wat er wel eens gezegd wordt is dat bij zo'n ouder objectief de achterste delen in metaal zijn, en als die in aanraking komen met de electronische contacten op de vatting van de body, dan kan dat misschien kortsluiting veroorzaken. Dat kan dus bij elk objectief verschilend zijn. Als je een klein plakbandje op die contacten kleeft, verhinder je zowiezo dat contact.

      Bij canon is dat niet aan de orde omdat alle oudere objectieven met een adapter genonteerd
      worden.

      Voor wat de kwaliteit aangaat, is het hierboven al aangehaald. het zou maar erg zijn dat men er na 20 of 30... jaar niet in geslaagd zou zijn om betere objectieven te ontwerpen.
      Doch niet allemaal.. want er zijn nog wel degelijk oude objectieven die beter zijn dan wat vandaag voor bepaalde branpunten op de markt is. De contax 21mm is daar een voorbeeld van.

      Nu is het wel zo dat de prijs prestatie verhouding van vele oude objctieven onklopbaar is op voorwaarde dat je met MF kan leven.

      Trouwens, al de grote meesters die jij kent, Van Adams over Weston tot Avedon en Cartier Bresson, werkten allemaal met wat wij nu "vintage" noemen. Zouden die foto's er dan beter uit zien met modern materiaal?

      Paul
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: Werken met non AI objectieven

        Ik heb me ook al van alles proberen in te denken wat er zou kunnen mis gaan , maar van die contacten denk ik niet dat dat kwaad kan , die bajonet is wel van metaal maar de nieuwe ook daarom en die komen echt niet zover of verder dan de nieuwe

        Comment


        • #5
          Re: Werken met non AI objectieven

          Ik ben in het bezit van de nikon 135mm 1:2.8 sernr 459335 en bij het nagaan van dit nr is het een non ai lens, ik kan je verzekeren ik maak daar prachtige foto's mee op mijn d7000, en het toestel verkeerd nog steeds in prima conditie.
          Groeten Hervé.

          Comment

          Working...
          X