Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenzen voor Sony Nex vg10

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lenzen voor Sony Nex vg10

Ik heb een Sony Nex vg10 gekocht om te gebruiken voor een documentaire. De kitlens die erbij zit (18-200 met max f3.5) is niet goed genoeg en de enige (op het eerste gezicht) degelijke lens met E-mount is de groothoek 16mm f2.8. Verder heb ik nog een Zoom lens nodig en bijgevolg de Nex adapter LA-EA1.
    Nu pas komt mijn probleem: Het diafragma wordt aangepast in de camera en de lens die ik koop moet dus kunnen communiceren met de body, tenzij ik nog lenzen kan vinden met een ring om het diafragma op de lens zelf aan te passen. De volgende lenzen zijn compatibel met de alpha mount volgens sonyalphanex.blogspot.com:

Carl Zeiss Distagon T* 24mm f/2 ZA SSM (36 mm - equivalent focal length on the NEX)
    CZ Vario-Sonnar® T* 16-35 mm f2.8 Zoom SSM (24 - 52.5 mm)
    CZ Vario-Sonnar® T* 24-70 mm f2.8 Zoom SSM (36 - 105 mm)
    Sony Alpha 30mm f/2.8 Macro Lens SAM (45mm)
    SA 35 mm f/1.8 SAM (52.5 mm)
    SA 50 mm f/1.8 SAM (75 mm)
    SA 85 mm f/2.8 SAM (127.5 mm)
    SA 300 mm f/2.8 G SSM (450 mm)
    SA DT 18-55 mm f/3.5-5.6 Zoom Lens SAM (27 - 82.5 mm)
    SA 28-75 mm f/2.8 Zoom Lens SAM (42 - 112.5 mm)
    SA 55-200 mm f/4-5.6 Zoom Lens SAM (82.5 - 300 mm)
    SA 70-200mm f/2.8 G SSM (105 - 300 mm)
    SA 70-300 mm f/4-5.6 G Zoom Lens SSM (105 - 450 mm)
    SA 70-400 mm f/4-5.6 G Zoom Lens SSM (105 - 600 mm)

Een klein lijstje dus. Denken jullie dat dit effectief de enige compatibele objectieven zijn of bestaan er nog andere (sigma/Tamron/...) lenzen die zouden passen? autofocus of automatische belichting heb ik niet nodig, maar het diafragma moet ik dus wel kunnen instellen. Wat zijn jullie suggesties? Ik wil een constante opening van 2.8 over het volledige zoombereik, de sensor is 4/3", weinig lenswissels mogelijk tijdens het filmen. Extreme scherpte is minder belangrijk dan voor stilfotografie. Bij voorkeur weinig pompen bij het focussen en een niet te gevoelige focusring (scherpte kunnen volgen).
    Last edited by jefvingerhoedt; 25 oktober 2010, 19:01.

Re: lenzen voor Sony Nex vg10

Ik heb niet veel tijd, maar nog snel even dit:

Als je niet per sé AF moet hebben, dan zijn ALLE sony en Minolta (AF) lenzen compatibel via de adapter, alsook alle sigma en tamron lenzen voor A-mount (via dezelfde la-ea1 adapter). Het lijstje dat jij opsomt is zijn de lenzen die nog wel AF (SAM of SSM) hebben (werkt, maar beduidend minder goed dan met nex-lenzen zelf natuurlijk.)

Alle lenzen van elk merk kun je gebruiken afhankelijk van de adapter die je koopt. Met/zonder diafragmaring

Comment

Wat wil je filmen ?

Als het budget geen probleem is...een 24-70 f/2.8 en een 70-400. Vooral de eerste heeft een zeer snelle autofocus (toch op SLRs), dus zelfs als die vertraagt op een NEX-camera (zij het -3, -5 of VG-10) denk ik dat die nog relatief snel gaat zijn.

Aan de andere kant gebruiken deze camera's contrast-AF, wat iets trager is dan fasedetectie-AF (dat je in DSLRs terugvindt)...

Ik zou zeggen, ga eens proberen bij een grote fotozaak (de gekende adressen...Art & Craft in Gent, Studio 73/Foto Rubens regio Antwerpen, Foto Konijnenberg in Turnhout)...want momenteel zijn er slechts enkele NEX-gebruikers en jezelf meegerekend slechts 1 gebruiker van de NEX VG-10.

Een schitterende videocamera lijkt me dat trouwens .
      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Bedankt voor de reacties: Ik heb de adapter nu gekocht en zal morgen de test doen met een tweedehands sigma lens met A-mount. Tot nu toe konden ze mij zelfs in het Sony center van Antwerpen niet garanderen dat dit zou lukken, dus ik ben benieuwd. Ik hoop dat je gelijk hebt Portmixus. Indien niet zal ik toch nog Sony lenzen moeten zoeken en @ Joris: budget is helaas wel een probleem, toch zeker die Zeiss lenzen liggen buiten de mogelijkheden. AF zal ik niet gebruiken.
        Ik hou jullie op de hoogte en sta open voor verdere lenssugesties (zijn er bijvoorbeeld merken die bekend staan voor een gemakkelijke/niet te gevoelige manuele focus?).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jefvingerhoedt Bekijk bericht
          AF zal ik niet gebruiken.
          Dan kan je met elke lens met Minolta/Sony-a-vatting aan de slag dacht ik.

Een (vrijwel) volledige lijst: http://www.dyxum.com/lenses/index.asp

Succes !
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jefvingerhoedt Bekijk bericht
            Ik hou jullie op de hoogte en sta open voor verdere lenssugesties (zijn er bijvoorbeeld merken die bekend staan voor een gemakkelijke/niet te gevoelige manuele focus?).
            Als je AF niet wil gebruiken, kan je zowat alle lenzen (ook die dus zonder AF-motor zoals SAM- en SSM-lenzen, van Sigma, Tamron, Konica-Minolta, Sony en ook de Tokina 11-16 bijvoorbeeld) gebruiken. Ik meen me te herinneren dat Zeiss altijd de mogelijkheid geeft tot heel erg precies handmatig scherpstellen, maar zoals je weet zijn Zeisslenzen eerder aan de dure kant - anderzijds krijg je waar voor je geld natuurlijk.

Nogmaals de vraag, wat wil je filmen in je documentaire ? Dan kunnen we uit je lijstje de bruikbare lenzen (voor jouw doeleinden, bedoel ik) uithalen .
            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Bedankt voor de reacties. Ik heb nu een Tamron lens (28-70 F2.8) op mijn camera en dat ziet er al een pak mooier uit dan de kitlens. Nu nog een lichtsterke breedhoek en ik ben voorlopig wel gesteld denk ik.

Comment

Als je toch bereid bent om manueel scherp te stellen...een adapter en een Tokina 11-16 f/2.8 erop .

Comment

@Joris: Sinds vandaag trotse Tokina eigenaar. Bewogen tocht naar Nederland was het, maar het ziet er alvast veel belovend uit.

Comment

Wat is er mis met de kitlens? Die wordt professioneel frequent voor filmopnames gebruikt op 10x duurdere camera's dan de VG10! Eindelijk eens een camera met een fantastische kitlens - maar dat is een vuil woord zeker???? De Tamron lens (28-70 F2.8) is speelgoed hiertegenover....
                    Last edited by martinvideo; 8 februari 2012, 17:25.
                    D2X /D70 /Sigma 15-30 3.5-4.6 /Nikkor 18-70 DX /Nikkor 70-200 2.8 VR /Nikkor 70-300ED /Sigma 180 macro/ Tamron 28-200 macro /SB 800 /SB600/Nikon Capture

BD0323BE

Comment

wat is er mis met de 18-200, is speciaal ontwikkeld voor video, wordt meegeleverd met de NEXFS100UK ?

Comment

Working...
                      X