Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Samyang 14mm 2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Samyang 14mm 2.8

Oorspronkelijk geplaatst door LRabaut Bekijk bericht
    Indien gewenst kan ik ook voorbeeldfoto's plaatsen of doormailen...
    Ja zeker, indien U dat wilt doen

Ik heb een Fullframe met 24-70 lens van Canon
    Als ik die lens op 24mm gebruik heb ik redelijke vervormingen
    Zal dat met een (sigma 12-24) die ik om 24mm gebruik ook zo zijn ?

mvg
    Christian

Comment

Dit is er al ééntje: (dit is wel een gestitchte panorama, maar ze geeft wel een idee van het effect van de ND grad filter op een sigma 10-20mm)

Ik zal er nog posten (die onbewerkt zijn), maar heb nu even niet veel tijd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cdg116 Bekijk bericht
        Ik heb een Fullframe met 24-70 lens van Canon
        Als ik die lens op 24mm gebruik heb ik redelijke vervormingen
        Zal dat met een (sigma 12-24) die ik om 24mm gebruik ook zo zijn ?

mvg
        Christian
        Perspectief blijft hetzelfde, dat is pure wiskunde en hangt af van je brandpunt (en dus de beeldhoek). Dit vermeld ik gewoon om geen misverstanden te scheppen.

Vervorming - dan bedoelen we het krom weergeven van rechte lijnen - bij groothoekzooms verschilt van objectief tot objectief. Vervorming is nooit helemaal uitgesloten. (Dit is ook wiskunde, maar gevorderde optica. Maw. het is niet meer simpel te vergelijken)
        Wat ik zou doen: eens rondkijken op Flickr.com naar foto's met de Sigma 12-24 en genomen met een Canon FF. Kijk of de vervormingen op 12mm (!) aanvaardbaar zijn voor jou en beslis dan.
        12mm is natuurlijk erg breed op FF, dus dat moet je ook in het achterhoofd houden.

Ken Rockwell heeft ook nog een interessant artikel over deze ultra-groothoeklenzen... Look it up.

Comment

En zoals beloofd nog een (beter) voorbeeld van met ND graduated filter (op een sigma 10-20mm):

Comment

Ergens in februari maak ik nog een review van de Samyang.
            Die zal te vinden zijn op mijn blog.

Comment

Ik heb proefopnamen gemaakt met het oude type van de Samyang, die ze nog steeds verkopen ipv het nieuwe type, ik heb proefopnamen gemaakt met de Sigma 14mm, heel internet afgezocht naar testen van ultra groothoeklenzen, heb de nikkor 16-35 f4 VR getest naast de Nikkor 14-24mm f2.8. Uiteindelijk heb ik een jonge tweedehands Nikkor 14-24mm gekocht, deze lens bevalt me echt, ik wil ze nooit meer kwijt en voor mij is ze nog steeds haar hoge prijs waard. Ondanks dat ik heel goede testen las op internet viel de Samyang me wel tegen, ook de Nikkor 16-35 f4 VR vond ik wel duur voor een f4 lens en ze geeft ook een enorm lelijke vertekening op 16 mm.

Comment

Volgens mij hebben we het hier over 2 verschillende onderwerpen:
                1. Scheptediepte (hyperfocaal)
                2. Maximale prestaties van een lens.
                Scherptediepte wordt bepaald door het gekozen diafragma, de maximale scherpte wordt bepaald door de kwaliteit van de lens en gekozen diafragma. En ja, die kwaliteit vind je als eerste terug in de hoeken...

Comment

REVIEW over deze Samyang: klik

Comment

leuk

Comment

Ik kom mijn belofte - die ik een paar maand geleden maakte - na door die review hier te posten. OK, gedetailleerd is 't niet, maar 't geeft hopelijk toch een idee van de lens voor wie geïnteresseerd is...
                      Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                      leuk

Comment

Ik had een vraagje:

Als geld even geen rol speelt,
                        zou je dan gaan voor de Samyang 8mm 3.5 (nikon) of de Nikkor AF-D 16mm f/2.8 Fisheye voor full frame camera?
                        Want ja, ze spreken toch ook niet slecht over de Samyang....

Iemand die raad weet?
                        Last edited by Freaky_87; 24 februari 2011, 10:13.

Comment

Of de Sigma 15 2.8 Fisheye ...

Alvast bedankt!

Comment

Ik kom mijn belofte - die ik een paar maand geleden maakte - na door die review hier te posten. OK, gedetailleerd is 't niet, maar 't geeft hopelijk toch een idee van de lens voor wie geïnteresseerd is...
                            Goeie review, heb de WalimexPro (maar dat is dezelfde) en ben er eveneens tevreden over. Scherpstellen moet je inderdaad leren, de overgang van 2 naar 3 en oneindig is zeer kort. Hier staat er eentje van mij, op Flickr zijn er nog.
                            Last edited by Zappa; 24 februari 2011, 09:38.

Comment

De Samyang 14mm is geen fisheye lens, dus in feite kan je ze niet vergelijken met de nikkor en de sigma die je voorstelt...

Oorspronkelijk geplaatst door Freaky_87 Bekijk bericht
                              Ik had een vraagje:

Als geld even geen rol speelt,
                              zou je dan gaan voor de Samyang 14mm 2.8 (nikon) of de Nikkor AF-D 16mm f/2.8 Fisheye voor full frame camera?
                              Want ja, ze spreken toch ook niet slecht over de Samyang....

Iemand die raad weet?

Comment

De Samyang 14mm is geen fisheye lens, dus in feite kan je ze niet vergelijken met de nikkor en de sigma die je voorstelt...
                                Oeps, had mij vergist, sorry!!

Comment

Working...
                                X