Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Samyang 14mm 2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Samyang 14mm 2.8

Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
    je kan die beep afzetten
    en ik kon de setting niet vinden om dat aan te zetten........
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanDonckers Bekijk bericht
      Samyang 14 mm enorme opvallende vertekening bij architectuur:
      Vertekening heeft niets met de lens te maken, maar met de positie hiervan, elke 14mm lens zal dezelfde vertekening geven.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Vertekening heeft niets met de lens te maken, maar met de positie hiervan, elke 14mm lens zal dezelfde vertekening geven.
        De beeldhoek is inderdaad dezelfde. Dit betekent niet dat de vertekening dezelfde is.

Simpel uitgelegd:
        Het verschil tussen een fisheye en een groothoeklens in deze brandpuntsafstandcategorie (is dat een woord ? ) is de toegepaste correctie.
        Een fisheye is niet gecorrigeerd en geeft dus kromme perspectieflijnen. Een breedhoeklens is wel gecorrigeerd en moet dus rechte perspectieflijnen geven.
        'Goede' breedhoeklenzen slagen daar in (ik denk dan aan mijn sigma 10-20mm, die ik vroeger op crop gebruikte) die heel goede resultaten neerzette, andere lenzen slagen er minder goed in.
        Nu moet ik zeggen dat de Samyang 14mm wel aanzienlijke verkromming vertoont in de uiterste hoeken van het beeld. (sommigen durven het bijna een fisheye-effect noemen. Ikzelf vind dat overdreven, en het stoort me niet)
        Als je bijvoorbeeld een rechte lijn fotografeert en die zo kadreert dat ze langs de rand van het beeld komt te liggen, zul je zien dat ze niet recht, maar krom wordt weergegeven.

En dat is vertekening.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanDonckers Bekijk bericht
          Samyang 14 mm enorme opvallende vertekening bij architectuur:

Ik vind de vertekening van de Samyang 14mm veel te storend voor architectuur zie voorbeeld op

van vertekening bijwerken met een beeldprogramma hou ik niet tenzij dat dit vlot en zonder kwaliteitverlies kan.

Daarom denk ik dat ik ga afzien van mijn geplande aankoop van de Samyang 14mm.Ik heb nu een nieuwe 14mm Sigma voor Nikon gevonden, wordt niet meer gemaakt. Heeft er iemand ervaring met de Sigma 14mm op Nikon Fulframe, een tweedehands Nikkor zou ik ook nog overwegen.
          ik heb die sigma nog gehad mijn zoon heeft hem nu , een goed objectief een brok glas hoor, vertekening valt goed mee
          Last edited by koen1950; 14 december 2010, 19:00.

Comment

NIKON D80
            (ik denk dan aan mijn sigma 10-20mm, die ik vroeger op crop gebruikte) die heel goede resultaten neerzette
            dat type die jij bedoeld was het oude type , het nieuwe de 10-20mm 3.5 had meer vervorming

Comment

en waar is het nieuwe model dan te vinden?

Comment

De nieuwe zijn te herkennen aan het 'UMC' opschrift. Dit verwijst naar de andere coating die ze op het nieuwe objectief hebben gebruikt.
                Het adres stuur ik je via PM. (Anders wordt het toch als reclame gezien en verwijderd door de moderator)

Comment

oo als je de naam van een winkel noemt word dat verweiderd , nog nooit ondervonden , er worden er hier nogthans veel opgenoemd

Comment

Misschien domme vraag van beginner...
                    Wat met verloopfilters

Comment

Voor groothoeken is dat soms wel een probleem diameter te groot en voor filters soms vignetering, schaduwplekken door het filter

Comment

Zou een AF-confirm adaptor zoals dit werken voor de Samyang ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                          Zou een AF-confirm adaptor zoals dit werken voor de Samyang ?
                          http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI...=STRK:MEWAX:IT
                          Hmm dat weet ik niet... Iemand die hier wel ervaring mee heeft?

Comment

Als je die lens in m42 mount koopt wel, anders niet natuurlijk..
                            (die uit uw link is trouwens niet programmeerbaar dus zou je 50mm in de Exif zien ipv 14)
                            Een andere optie is de Nikon versie met Nikon-Eos AF adapter installeren, of gewoon een losse programmeerbare chip kleven op de lens in Eos mount:

Hier staat uitleg over het programmeren: http://emfphoto.com/forum/index.php?topic=2.0

Ik heb er zo 2 gekocht, 1 is geinstalleerd op mijn 58 1.2, werkt goed, belichting is beter gecontroleerd nu, en ik heb eindelijk correcte AF op mijn 40D doordat de chip microadjustment toelaat op elke body!
                            De andere wou ik op een C/Y-Eos chip plakken maar hier was maar een heel klein randje waar ik die op zou kunnen kleven en dat heb ik nog niet geriskeerd, dus het hangt er wat af van hoe de mount er juist uitziet hoe eenvoudig de installatie is.
                            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cdg116 Bekijk bericht
                              Misschien domme vraag van beginner...
                              Wat met verloopfilters
                              Op deze Samyang kun je geen schroeffilters gebruiken. Er is geen schroefdraad voorzien, en het frontglas is trouwens veel te bol om er überhaupt filters op te draaien. Daar komt bij dat de beeldhoek danig groot is, dat vignettering onvermijdelijk wordt.

Voor wat betreft het gebruik van verloopfilters op breedhoeklenzen: Ik heb hiervoor enkel ervaring met de Sigma 10-20mm. Die heb ik vaak gebruikt met een ND graduated gray verloopfilter (77mm) én ook met circulaire polarizers.
                              De verloopfilter werkte prima. Heel mooie resultaten (vooral voor luchten bij landschappen). Maar zelfs foto's met de polarizer waren boven mijn verwachtingen.

Je moet weten dat het gebruik van een circ. polarizer bij groothoeklenzen 'riskant' is, of tenminste onder enig voorbehoud:
                              De polarizer regelt namelijk de lichtinval, en meerbepaald de richting van waaruit het licht op het objectief invalt. Bij het draaien regel je de reflectie en refractie en dus ook absorptie. De fysische beperkingen van zo'n filter impliceren dat je een beperkt gericht gebied lichtbundels kan regelen.
                              Bij groothoekzooms is die waaier lichtbundels echter zo breed dat je het risico loopt dat er in een stuk van de foto een 'vlek' ontstaat.
                              Je krijgt namelijk 1) zones in je foto waaruit je bv. de reflecties hebt weggehaald (door je polarizer te draaien) en 2) zones waar die reflecties er wel nog zijn. Zo kun je bijvoorbeeld onnatuurlijke wolkenvelden krijgen.
                              Uit mijn ervaring weet ik dat de 10-20mm van Sigma op dit vlak wél goed presteert

Comment

Indien gewenst kan ik ook voorbeeldfoto's plaatsen of doormailen...

Comment

Working...
                                X