Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Kritiek op de foto's is ook welkom. (ik heb ze er die dag allemaal opgezwierd, zonder selectie. Er zitten dus zeker foto's tussen die eigenlijk niet goed genoeg zijn...)
van vertekening bijwerken met een beeldprogramma hou ik niet tenzij dat dit vlot en zonder kwaliteitverlies kan.
Daarom denk ik dat ik ga afzien van mijn geplande aankoop van de Samyang 14mm.Ik heb nu een nieuwe 14mm Sigma voor Nikon gevonden, wordt niet meer gemaakt. Heeft er iemand ervaring met de Sigma 14mm op Nikon Fulframe, een tweedehands Nikkor zou ik ook nog overwegen.
van vertekening bijwerken met een beeldprogramma hou ik niet tenzij dat dit vlot en zonder kwaliteitverlies kan.
Daarom denk ik dat ik ga afzien van mijn geplande aankoop van de Samyang 14mm.Ik heb nu een nieuwe 14mm Sigma voor Nikon gevonden, wordt niet meer gemaakt. Heeft er iemand ervaring met de Sigma 14mm op Nikon Fulframe, een tweedehands Nikkor zou ik ook nog overwegen.
link werkt niet...
Misschien moet je voor minder vertekening gaan zoeken bij een iets groter brandpunt...
Met PTLens zou dit geen probleem zijn.
David Leemans Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr
Ik heb die gehad is redelijk goede lens, maar beetje flets moet altijd beetje onderbelichten , bij mij haperde de AF soms , maar ik had hem niet nieuw, is wel zware lens volgens hij klein is
Ik heb die gehad is redelijk goede lens, maar beetje flets moet altijd beetje onderbelichten , bij mij haperde de AF soms , maar ik had hem niet nieuw, is wel zware lens volgens hij klein is
Ik heb de samyang getest, enorme vertekening die inderdaad heel simpel met PTlens is op te losse PTlens kost 25dollar. Volgens de testen was het eerste type van de Samyang 14mm enorm slecht en is Samyang zelfs gestopt met de productie, de goede testen die je nu leest zijn van het nieuwe type, herkenbaar aan de contacten die info doorgeven aan de camera, het oude type heeft die niet. Ik wow de Samyang aankopen, maar nu bleek het exemplaar bij studio 73 het oude, slechte type te zijn en zou volgens de verkoper het nieuwe nog niet geleverd worden, bij Konijnenberg kreeg ik hetzelfde verhaal te horen. De prijs van het oude type was 50€ lager dan de nieuwe maar men vraagt nu voor het oude type de prijs van het nieuwe, oppassen dus dat je wel de lens koopt die je verwacht, ik ga in ieder geval morgen zien voor een tweedehands Sigma 14mm F1.4.
Bij konijnenberg is het inderdaad een exemplaar zonder contactpunten. Autofocus heeft zelf het nieuwe model niet als ik me niet vergis.
Ik heb hem sinds een aantal dagen en ben er bij de eerste tests best tevreden van. Scherp zoals een prime beaamt, voelt stevig aan en licht laat hij ook goed door.
De 2 grootste nadelen zijn toch wel het gebrek van autofocus en het gebrek aan contactpunten, maar daar kan ik mee leven.
Op een D700 is het mogelijk exif-data van een manuele lens in te vullen. Helaas onbreekt 14mm is het lijstje brandpuntafstanden. Heeft iemand hier al iets op gevonden?
Bij konijnenberg is het inderdaad een exemplaar zonder contactpunten. Autofocus heeft zelf het nieuwe model niet als ik me niet vergis.
Ik heb hem sinds een aantal dagen en ben er bij de eerste tests best tevreden van. Scherp zoals een prime beaamt, voelt stevig aan en licht laat hij ook goed door.
De 2 grootste nadelen zijn toch wel het gebrek van autofocus en het gebrek aan contactpunten, maar daar kan ik mee leven.
Op een D700 is het mogelijk exif-data van een manuele lens in te vullen. Helaas onbreekt 14mm is het lijstje brandpuntafstanden. Heeft iemand hier al iets op gevonden?
Autofocus heeft het nieuwe model inderdaad niet.
De schaal van 't scherpsteldomein loopt zeer lang over 0.28 tot 1m. Maar met nog geen kwart draai zit je van 1m tot oneindig.
Eerst vond ik die lange schaal - het feit dat je 'm niet in één handomdraai van oneindig tot 0.28m kunt krijgen - vervelend. Maar het heeft wel degelijk z'n nut.
Ik gebruik 'm meestal tussen 2 en 3m (voor een overview van een publiek bv.).
Als je de scherpstelring in wijzerzin draait zit je zo op oneindig. Een kleine verdraaiing in tegenwijzerzin, en je zit op 1m. Het feit dat de schaal zo lang is helpt voorkomen dat je scherpstelt op te kleine afstanden. Voor een portret van een mooi kopje op een evenement ga ik maximaal naar 70cm. En in dat bereik heb je met één handomdraai genoeg. Verder is het gewoon gewenning.
De contactpunten mis ik ook niet.
Ivm. de brandpuntsafstanden: Ik heb 'm ingesteld als een 13mm (in het lijstje wordt van 13mm direct naar 15mm gegaan. 14mm wordt overgeslagen), om verwarring met m'n andere lenzen te vermijden.
Indien het mogelijk is om 'm op 14mm in te stellen, hoor ik het graag
Comment