Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Samyang 14mm 2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Samyang 14mm 2.8

    Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
    doe gerust zelf een kleine test.....één foto op f 5 en ééntje op bv f11. Het verschil in detail op de achtergrond en het verschil in detail in de uithoeken van de voorgrond zal je direct kunnen waarnemen.
    Gedaan met een Sigma 15-30 op 15mm, maar met 5.6 en 11, waarschijnlijk is het hoekdetail op 5,6 net binnen de meter gevallen.
    1

    2

    3

    4

    5

    6

    Ik vind de verschillen toch wel minimaal, zeker voor het centrum.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #17
      Re: Samyang 14mm 2.8

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Gedaan met een Sigma 15-30 op 15mm, maar met 5.6 en 11, waarschijnlijk is het hoekdetail op 5,6 net binnen de meter gevallen.

      Ik vind de verschillen toch wel minimaal, zeker voor het centrum.
      De muur op de voorgrond bij f5.6 lijkt me toch niet echt scherp....toch duidelijk verschil zichtbaar met f11. Aanvaardbaar scherp kan erg verschillen voor iedereen.Waarop heb je scherpgesteld ?....op 2 meter of via autofocus in het midden.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #18
        Re: Samyang 14mm 2.8

        Je mag natuurlijk die vergrootingen niet beoordelen, maar de originele foto , dan denk ik dat dat nog meevalt, maar je houd in je achterhoofd toch dat is scherper is op f11

        Comment


        • #19
          Re: Samyang 14mm 2.8

          Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
          Je mag natuurlijk die vergrootingen niet beoordelen, maar de originele foto , dan denk ik dat dat nog meevalt, maar je houd in je achterhoofd toch dat is scherper is op f11
          Op web formaat of kleine afdrukken zal het verschil heel moeilijk zichtbaar zijn......voor grotere afdrukken ga ik toch voor alle zekerheid flink het diafragma toeknijpen.

          Net hetzelfde met lenzen en camera's. Indien je enkel kleine prints wil maken dan zal een goedkoop objectief net zo'n goeie resultaten geven als een objectief wat misschien 10 x meer kost. Met een compact van slechts een paar megapixels zal je tov een 20 megapixel dslr ook weinig verschil kunnen zien wanneer je de bestanden klein afdrukt of klein weergeeft op een scherm. Indien je beeldkwaliteit niet langer op vergroting of via pixelpeepen mag beoordelen dan gaat het er ook niet veel toe doen welke camera of lens je aanschaft......dan had je waarschijnlijk ook geen topic geopend met de vraag of er gebruikerservaringen waren.....op een klein formaat zijn alle objectieven dan
          meer dan goed genoeg.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #20
            Re: Samyang 14mm 2.8

            Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
            ...dan had je waarschijnlijk ook geen topic geopend met de vraag of er gebruikerservaringen waren.....op een klein formaat zijn alle objectieven dan meer dan goed genoeg.
            Zo is het !
            Greetz, Kariboe
            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

            Comment


            • #21
              Re: Samyang 14mm 2.8

              Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
              Zo is het !
              Greetz, Kariboe
              Maar als je de testresultaten ziet van photozone zie je in de kurven dat die gelijk zijn met topobjectieven van nikon en canon en dat zeggen ze duidelijk ook

              Comment


              • #22
                Re: Samyang 14mm 2.8

                Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                Maar als je de testresultaten ziet van photozone zie je in de kurven dat die gelijk zijn met topobjectieven van nikon en canon en dat zeggen ze duidelijk ook
                Je interpreteerd de eerder gegeven uitleg verkeerd.....niemand zegt dat de 14 mm Samyang slechter is dan de 14mm Canon of Nikkor versies. Enkel zal je die vergelijking van kwaliteit wel moeten doen op een voldoende groot formaat. Indien je een foto maakt met een objectief van 100 euro en een objectief van 10.000 euro zal je geen verschil kunnen zien wanneer je je beperkt met het kijken naar testfoto's op een klein formaat. In zo'n geval zal zelfs iemand met arendsogen je niet kunnen vertellen welke foto er met het goedkope of vele malen duurdere objectief gemaakt is. Bij je vorige reactie zeg je dat je niet op die vergrotingen moet kijken....wel de vergroting is de enige manier om gebreken zoals beperkte scherpte diepte...zachte hoeken en andere fouten in een foto zichtbaar te maken.

                Wat ik al gelezen en gezien heb op allerlei fora is dat die Samyang een zeer goeie aankoop is ....heel hoge kwaliteit voor een spotgoedkope prijs ( in verhouding tot Canon of Nikon). Maak u wat dat betreft zeker geen zorgen.
                Vertekening is een factor die bij gelijk welke 14mm breedhoek objectief onvermijdelijk is.
                Last edited by RUPSELKOPKE; 21 oktober 2010, 21:13.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #23
                  Re: Samyang 14mm 2.8

                  ja maar photozone test toch de objectieven allemaal gelijk en denk dat dat wel labtesten zijn en daar komt die lens er zo goed uit als nikon ze krijgt zelfs 4sterren

                  MTF (resolution) MTF (resolutie)
                  . Nou, waren we verbaasd door de resultaten in deze categorie en ik denk dat u zich bij ons aansluiten als je eenmaal een blik op de grafieken hieronder heeft gehad. . De Samyang geproduceerd niets minder dan een uitstekende resolutie cijfers voor een lens in deze klasse. De resultaten zijn zeer zelfs over de geteste diafragmabereik wat betekent uitstekend om prachtige centrum van resolutie en zeer goede tot uitstekende randen en hoeken.. Beeldvlakwelving (vlakheid van de focus vlak) goed onder controle is.
                  Ik denk dat u niet zult geloven wij dus neem een kijkje op ons vakgebied beeld sectie.

                  van bouw gelijkt ze erg op de sigma 14mm 2.8 maar is veel beter , nu voor die prijs kan je niet twijfelen denk ik ,als nikon beter is is het zo minim dat je het niet ziet en daarvoor is het te gek om daarvoor vijf keer de kostprijs van die samyang te betalen, jammer dat je hem niet overal kan krijgen
                  Last edited by koen1950; 22 oktober 2010, 05:33.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Samyang 14mm 2.8

                    Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                    De muur op de voorgrond bij f5.6 lijkt me toch niet echt scherp....toch duidelijk verschil zichtbaar met f11..
                    Zoals ik al meldde is het hoekdetail bij f5.6 net buiten de DOF gevallen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                    Waarop heb je scherpgesteld ?....op 2 meter of via autofocus in het midden.
                    Niet scherpgesteld, maar gewoon op 2 meter gezet.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Samyang 14mm 2.8

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Zoals ik al meldde is het hoekdetail bij f5.6 net buiten de DOF gevallen.

                      Niet scherpgesteld, maar gewoon op 2 meter gezet.
                      Vind uiteindelijk het nog wel meevallen....al is f 5.6 nipt.
                      Ook moet je nog een klein beetje rekening houden met het feit dat je hier met een cropbody werkt. Al wat net op de rand van een meter afstand zit zal misschien nog veel softere resultaten geven op een fullframe....de zachte uithoeken snij je er nu reeds af door de kleinere sensor. In de achtergrond op je foto zie ik geen verschil in scherpte of diepte.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                      Comment


                      • #26
                        Re: Samyang 14mm 2.8

                        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                        ok moet je nog een klein beetje rekening houden met het feit dat je hier met een cropbody werkt.
                        Oh ja? In de exif staat toch duidelijk D700........
                        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                        Al wat net op de rand van een meter afstand zit zal misschien nog veel softere resultaten geven op een fullframe....de zachte uithoeken snij je er nu reeds af door de kleinere sensor. In de achtergrond op je foto zie ik geen verschil in scherpte of diepte.
                        Misschien kan je gewoon wel met f5 van voor tot achteren scherpe indruk geven met f5.6..
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Samyang 14mm 2.8

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Oh ja? In de exif staat toch duidelijk D700........
                          Misschien kan je gewoon wel met f5 van voor tot achteren scherpe indruk geven met f5.6..
                          Oeps..ik had D70 gelezen in de exif.....je hebt gelijk Hjanssen.

                          "Misschien kan je gewoon wel met f5 van voor tot achteren scherpe indruk geven met f5.6.." = beetje moeilijke zin.

                          Opnieuw...aanvaardbare scherpte is voor iedereen wat anders....en een scherpe indruk ook. Op f5.6 vind ik je geplaatste voorbeeldfoto " naar mijn bescheiden mening" niet scherp tot in de hoeken. Indien het gaat om een foto die je uiteindelijk wenst te behouden is het gebruik van f5.6 een gemiste kans om hem qua scherpte perfect te krijgen tot in de puntjes .Naast onscherpe hoeken heeft je foto op f 5.6 tevens ook nog flink last van vignettering......de keuze voor een kleiner diafragma ( je voorbeeldfoto op f11) laat wat dat betreft ook al een beter resultaat zien.Of de stenen hoek hier binnen of buiten 1 meter zat daar heb ik het raden naar. Toegegeven, in de foto die je laat zien heeft de stenen muur weinig toe te voegen aan het geheel.....dat hij niet scherp is tot in de uithoeken speelt voor dan deze testfoto uiteindelijk weinig rol.
                          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                          Comment


                          • #28
                            Re: Samyang 14mm 2.8

                            Ik heb sinds kort de samyang 14mm.
                            Ik gebruik hem op de nikon d700. Levert prima resultaten.
                            Lichtsterk ook.
                            Ivm het scherpstellen: gewoon wat oefenen... Na een tijdje kijk je zelfs nt meer naar de scherpstelafstand-aanduiding op de lens.

                            Voor geinteresseerden:foto's van mijn eerste ervaring met deze lens zijn te vinden op westoek.be, westoek.be huisfotografen ("xbeach hunger")

                            Comment


                            • #29
                              Re: Samyang 14mm 2.8

                              ik was net op zoek naar een alternatieve goedkopere breedhoek dan de Canon 14mm voor m'n 5D2 en vond dit topic voor ik hier terecht kwam:


                              Ziet er inderdaad een zeer goed alternatief uit, heb gisteren wat tests en vergelijkingen gelezen tussen de Sigma 12-24, Sigma 15-85, Canon 17-40 (op die website 16:9 ofzo) en geen enkele van de 3 was deftige beeldkwaliteit.

                              Vandaar best een prime en er zijn niet veel andere mogelijkheden behalve de Canon & Samyang 14mm denk met minder vervorming en even scherp ?

                              Vraagje : weet er iemand of er hier in België fotowinkels zijn die dit merk "Samyang Rokinon" bestellen om niet uit het buitenland te moeten bestellen ?
                              Dan kan ik wat sparen en cash betalen, anders zal het vrouwtje weer klagen als ze de visa-afrekening ziet

                              Comment


                              • #30
                                Re: Samyang 14mm 2.8

                                bij konijnenberg kan je die kopen hebben die altijd op voorraad de samyang 14 mm f 2,8 if ed canon prijs 329 euro .

                                Grtz

                                Ardesign
                                Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

                                Comment

                                Working...
                                X