Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop nieuwe lens maar welke minimale f/stop?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Aankoop nieuwe lens maar welke minimale f/stop?

Mijn eerste telelens was een Sigma 70-300, en ondanks de lage prijs, trage autofocusmotor en tegenvallende scherpte op 300mm had ik er toch plezier van. Ze is nadien ook vlot van de hand gegaan toen ik overstapte op een Sigma 70-200 F/2.8.

Verwacht geen mirakels, maar je krijgt waar voor je geld. Dat is alles.

Ik denk niet dat een bepaalde maximale F-waarde een teken is van een betere/mindere bouwkwaliteit, dus ik denk ook niet dat de analogie met de Mercedes klopt. Het diafragma is slechts een enkel onderdeel van een objectief, met weinig invloed op de optische eigenschappen van het glaswerk. Je kan je beter afvragen hoeveel bladen het diafragma heeft, en hoe de bokeh gevormd is.
    pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v4patn Bekijk bericht
      Pak toch gewoon de nikon 70-300 vr. Prijskwaliteit niet te verbeteren. Soms zijn die nevenmerken te overwegen, maar in dit geval niet.
      Ik heb hier niets aan toe voegen
      Klopt als een bus. Niet twijfelen, ga voor de Nikkor
      Rinus

Comment

Heeft één van de Nikkor adapten al zo'n nieuwe Tamron of Sigma getest?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Nikon adapt? Zal best, maar ik kijk (ook) naar kwaliteit!
          Nee niet zelf. Maar bekenden hebben ook Tamron en Sigma. Kwaliteit van Nikon is iets beter en de lens is degelijker.
          Rinus

Comment

De Nikkor met VR is wel 2x de prijs van de SIGMA zonder OS.
            pixelpusher

Comment

Ooit foto's gemaakt op 300mm uit de hand zonder of met VR/OS??
              Dan zou je het verschil in bewegingsonscherpte kunnen zien.
              Op 300mm uit de hand fotograferen....dan is VR/OS onontbeerlijk!
              Rinus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reest Bekijk bericht
                Op 300mm uit de hand fotograferen....dan is VR/OS onontbeerlijk!
                Rinus
                Sta me toe het daar niet mee eens te zijn.

Zolang je sluitertijd kort genoeg is en je een vaste hand hebt, is het perfect mogelijk om uit de hand te fotograferen, ook op 400mm, zonder stabilisatie in de lens . Mijn 70-400 heeft immers geen stabilisatie ...(ik heb wel stabilisatie in de body, maar men zegt toch dat dit (veel ?) minder goed werkt op lange brandpuntsafstanden)...
                Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

En je kan ook een of andere vorm van statief gebruiken, of dit.
                  pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                    En je kan ook een of andere vorm van statief gebruiken, of dit.
                    Daar gaat je winst die je uitspaarde door een goedkopere lens aan te schaffen.
                    http://www.patricklemaire.photography/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                      Zolang je sluitertijd kort genoeg is en je een vaste hand hebt, is het perfect mogelijk om uit de hand te fotograferen
                      Er is nog een factor die bewegingsonscherpte helpt voorkomen.
                      Ik wil deze topic hier niet gijzelen maar heb een nieuwe opgestart: NIET RUKKEN !
                      Gurdy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v4patn Bekijk bericht
                        Daar gaat je winst die je uitspaarde door een goedkopere lens aan te schaffen.
                        Ja natuurlijk ik wou alleen maar aantonen dat VR geen noodzakelijkheid is.
                        pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Heeft één van de Nikkor adapten al zo'n nieuwe Tamron of Sigma getest?
                          De Sigma...en not really impressed..

Daarbij heeft de Nikkor naast VR ook SWM, dus manueel override van de AF zonder over te moeten schakelen...telt voor mij ook zeker mee.
                          Mijn objectieven zijn all round...

Comment

De vraag duidt op een behoefte aan meer kennis. Van alle 10.000 + foto's die ik met telelenzen heb genomen heb ik nog nooit de minimale f-stop gebruikt. Dit is volstrekt niet relevant omdat de scherpte vanaf f/11 zwaar gaat teruglopen.

Misschien dat de topic-starter zich eerst eens kan inlezen en verdiepen in de theorie??
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                              Misschien dat de topic-starter zich eerst eens kan inlezen en verdiepen in de theorie??
                              De topic starter is nog maar juist begonnen met fotografie en moet dus nog veel leren. Ik had graag jullie advies gehad over welke lens ik zou nemen, daarvoor is dit forum hier toch of niet?
                              Voordien had ik nog nooit van de Fstop gehoord.
                              Last edited by Mirage79; 23 oktober 2010, 08:31.

Comment

Working...
                              X