Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prime lens op DX body ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Prime lens op DX body ?

Ik heb al een tijdje een Nikon D80 + 18-200 DX allround objectief.

Nu wil ik investeren in beter glas en tegelijk voor de toekomst de optie DX en FX openhouden.
    Ik dacht aan een Nikon 24-70mm f/2.8

In hoeverre is deze beauty bruikbaar op mijn DX D80 body ?

Welke lens heb ik effectief op mijn DX body wegens de cropfaktor ?

Andere opmerkingen meer dan welkom !
    Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

Re: Prime lens op DX body ?

Je titel klopt niet. Een prime is een vaste brandpunt lens; geen zoom.

dit is het beste wat er in dat bereik te koop is. (gaat binnenkort ook de mijne worden)
    bereik op je D80 is 36-105.
    Mijn huidige (hele goede) Sigma 24-70 heeft hetzelfde bereik en zit voor 75% op mijn camera. Een ideale "reportage" lens.

Groeten, Bert
    Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
    www.bertofotografie.be

Comment

Bereik op DX en FX is hetzelfde, namelijk 24-70. Dat verandert niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
        Bereik op DX en FX is hetzelfde, namelijk 24-70. Dat verandert niet.
        Als je per sé de betweter wil uithangen, vind ik dat je dan ook maar meteen moet uitleggen wat er aan de hand is .
        Het bereik verandert inderdaad niet, maar doordat je een cropcamera (DX),hanteert, registreert je sensor - die kleiner is dan "standaard kleinbeeld of FX-formaat - slechts een gedeelte van het beeld dat je lens produceert ("een crop" zou je kunnen zeggen). Vandaar dat een 24-70 zich gedraagt als een 36-105. Zoek maar eens op cropfactor (1.5 voor Nikon DX en 1.6 voor Canon cropcameras).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
          Als je per sé de betweter wil uithangen, vind ik dat je dan ook maar meteen moet uitleggen wat er aan de hand is .
          Het bereik verandert inderdaad niet, maar doordat je een cropcamera (DX),hanteert, registreert je sensor - die kleiner is dan "standaard kleinbeeld of FX-formaat - slechts een gedeelte van het beeld dat je lens produceert ("een crop" zou je kunnen zeggen). Vandaar dat een 24-70 zich gedraagt als een 36-105. Zoek maar eens op cropfactor (1.5 voor Nikon DX en 1.6 voor Canon cropcameras).
          geeuw
          The Knight That Says Ni...kon

Comment

De Nikkor 24-70 mm/f2.8 is perfect te gebruiken op een D80, maar realiseer je wel dat er op een crop body bijna geen groothoek meer te bekennen is. Wil je dit wel, dan moet je kijken naar een Nikkor 17-55 mm/f2.8, maar deze is echter niet echt geschikt voor FF...
            Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Working...
            X