Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 50mm lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikkor 50mm lens

Oorspronkelijk geplaatst door divado Bekijk bericht
    ikzelf heb de 50mm 1.8d op de D3000.
    Dus ik moet ook manueel scherpstellen.
    Op zich vind ik het niet zo een probleem want na wat oefening gaat dit vrij snel,manueel
    De 1.8d heeft weer een schappelijke prijs,130euro bij konijnenberg, het is wat jezelf wil natuurlijk.
    Ik vind de 50 mm vanaf f/2.8 zeer scherp. scherper dan een zoomlens.
    Kortom Prachtlens
    Is inderdaad een prachtlens maar toch is mijn Tamron 17-50mm 2.8f scherper....en veelzijdiger...

Grtz

Dirk
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
      tja... je moet natuurlijk een lens kopen voor je huidige toestel en niet voor je eventuele toekomstige toestel... Lenzen behouden vrij goed hun waarde (meestal stijgen ze toch in prijs)
      Ik heb zowel de 35mm en de 50mm 1.8 en 1.4... voor crop, als ik maar één lensje mag meenemen dan wordt het de 35mm...
      ik heb toch nog maar weinig van de huidige lenzen zien in waarde stijgen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
        wie schreef dat dan?
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Europa heeft harder afgezien van de economische crisis in 2008, waardoor de yen hoger kwam te staan en zogoed als alle lenzen/camers in die periode lichtjes in euro-prijs zijn gestegen. Of dat een argument moet zijn...

Comment

Als ik het goed heb denk ik dat jij dat schreef ; (tja... je moet natuurlijk een lens kopen voor je huidige toestel en niet voor je eventuele toekomstige toestel... Lenzen behouden vrij goed hun waarde (meestal stijgen ze toch in prijs))

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackDesign Bekijk bericht
              Ik heb met een aantal mensen gesproken en steeds meer mensen zouden voor de 35mm gaan.

Ik ga dan wellicht ook voor die lens gaan.

Aan iedereen bedankt voor de info & hulp
              Je moet niet voor de 35mm gaan omdat andere mensen deze lens zouden kiezen. Bekijk
              de foto's eens die je tot nog toe gemaakt hebt, en lees uit de exif op welke afstand je ze
              genomen hebt. Er bestaat zelfs een gratis programmaatje voor.
              Leer uit die exif. Zit die rond de 35mm of eerder rond de 50mm?

Je kunt je kitlens (ik veronderstel dat je een of andere kitlens hebt) ook eens op 35mm
              draaien en ergens (stad, eender waar) foto's gaan trekken zonder die afstand ook maar
              een keer te veranderen. Natuurlijk kun je dit ook op 50mm.
              Bevalt dit je (het is niet zo dat alleen je eigen voeten je zoom zijn, doordat je je moet
              verplaatsen moet je ook vaak van standpunt wisselen, een andere compositie kiezen.)
              Sommige mensen vinden dit een uitdaging. Een andere manier van fotograferen. Niet
              beter of slechter, anders.
              We hebben die test eens op school gedaan. En ik moet toch zeggen dat de meesten veel
              liever ter plaatse blijven staan en in- of uitzoomen dan je telkens weer te verplaatsen.
              Maar voor een paar anderen, waaronder ik, was het een openbaring.
              Veel succes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                Je moet niet voor de 35mm gaan omdat andere mensen deze lens zouden kiezen. Bekijk
                de foto's eens die je tot nog toe gemaakt hebt, en lees uit de exif op welke afstand je ze
                genomen hebt. Er bestaat zelfs een gratis programmaatje voor.
                Leer uit die exif. Zit die rond de 35mm of eerder rond de 50mm?

Je kunt je kitlens (ik veronderstel dat je een of andere kitlens hebt) ook eens op 35mm
                draaien en ergens (stad, eender waar) foto's gaan trekken zonder die afstand ook maar
                een keer te veranderen. Natuurlijk kun je dit ook op 50mm.
                Bevalt dit je (het is niet zo dat alleen je eigen voeten je zoom zijn, doordat je je moet
                verplaatsen moet je ook vaak van standpunt wisselen, een andere compositie kiezen.)
                Sommige mensen vinden dit een uitdaging. Een andere manier van fotograferen. Niet
                beter of slechter, anders.
                We hebben die test eens op school gedaan. En ik moet toch zeggen dat de meesten veel
                liever ter plaatse blijven staan en in- of uitzoomen dan je telkens weer te verplaatsen.
                Maar voor een paar anderen, waaronder ik, was het een openbaring.
                Veel succes.
                Je moet er wel rekening mee houden dat je 35mm op een kitlens ook echt een 35mm is... Als je voor de 35mm af-D ( gemaakt voor FF) zou gaan moet je eigenlijk op 50mm gaan werken.
                En ook zo bij de 50mm deze heb je niet ( denk ik ) voor een DX camera, dus ga je op 75 mm moeten werken om de beeldhoek te krijgen van de 50mm.
                Ik heb de 50mm en ik ben sowieso van plan om de 35mm af D erbij te kopen.
                Ik hou van vaste brandpuntslenzen! en voor fullbody, moet ik soms toch wel heel erg naar achter, als ik nog wat omgeving erbij wil.

Je moet er ook wel aan denken dat er toch ook wel een verschil gaat zijn qua beeldverhouding etc... Ter plaatse blijven staan en uitzoomen geeft een ander beeld dan een enkele stappen naar achter te gaan, en omgekeerd ook.

Comment

Als ik het goed heb denk ik dat jij dat schreef ; (tja... je moet natuurlijk een lens kopen voor je huidige toestel en niet voor je eventuele toekomstige toestel... Lenzen behouden vrij goed hun waarde (meestal stijgen ze toch in prijs))
                  en waar lees je dan dat "die lenzen in waarde stijgen"?

nieuwe lenzen stijgen regelmatig in prijs... mede daardoor behouden de oude lenzen goed hun waarde... heb je iets anders willen begrijpen?
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomazz Bekijk bericht
                    Je moet er wel rekening mee houden dat je 35mm op een kitlens ook echt een 35mm is... Als je voor de 35mm af-D ( gemaakt voor FF) zou gaan moet je eigenlijk op 50mm gaan werken.
                    En ook zo bij de 50mm deze heb je niet ( denk ik ) voor een DX camera, dus ga je op 75 mm moeten werken om de beeldhoek te krijgen van de 50mm.
                    Effe deze warrige uitleg rechtzetten. 35mm op 1 lens is 35mm op de andere. Er is GEEN verschil tussen 35mm op een DX lens en 35mm op een FX lens.

Er is enkel een verschil tussen 35mm op een DX toestel en 35mm op een FX toestel.

Onafhankelijk van waarmee je nu fotografeert, als je je huidige zoomlens op je huidig toestel op 35mm zet, zal je beeldhoek met om het even welke 35mm lens dezelfde blijven. Fouten in de lens of afwijkingen door het scherpstelsysteem buiten beschouwing gelaten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zeekonijn Bekijk bericht
                      Effe deze warrige uitleg rechtzetten. 35mm op 1 lens is 35mm op de andere. Er is GEEN verschil tussen 35mm op een DX lens en 35mm op een FX lens.

Er is enkel een verschil tussen 35mm op een DX toestel en 35mm op een FX toestel.

Onafhankelijk van waarmee je nu fotografeert, als je je huidige zoomlens op je huidig toestel op 35mm zet, zal je beeldhoek met om het even welke 35mm lens dezelfde blijven. Fouten in de lens of afwijkingen door het scherpstelsysteem buiten beschouwing gelaten
                      Oke ja, misschien niet helemaal juist gezegd... Maar als hij met zijn huidige kitlens op 35mm gaat werken, en achteraf de 35mm afD ( niet de afS DX versie ) zou kopen, gaat hij duidelijk een verschil zien. En gaat hij misschien zijn groothoek missen.. Ik bedoelde enkel dat als je met een FX lens op een DX camera enkel rekening moet houden met de cropfactor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        en waar lees je dan dat "die lenzen in waarde stijgen"?

nieuwe lenzen stijgen regelmatig in prijs... mede daardoor behouden de oude lenzen goed hun waarde... heb je iets anders willen begrijpen?
                        ik dacht dat je wilde zeggen dat meestal de oude lenzen in waarde stegen , sorry voor het misverstand, als er een nieuwe lens uitkomt is daar meestal een nieuwe prijs aan gekoppeld , maar dat zou dan appels met peren vergelijken zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomazz Bekijk bericht
                          Oke ja, misschien niet helemaal juist gezegd... Maar als hij met zijn huidige kitlens op 35mm gaat werken, en achteraf de 35mm afD ( niet de afS DX versie ) zou kopen, gaat hij duidelijk een verschil zien. En gaat hij misschien zijn groothoek missen.. Ik bedoelde enkel dat als je met een FX lens op een DX camera enkel rekening moet houden met de cropfactor.
                          Neen, fout. Hij gaat geen verschil zien. Zoals ik al zei, 35mm is 35mm. Maar hier op dit forum is al genoeg over dit onderwerp gediscussieerd, dus ik raad je aan om eens de zoekfunctie te gebruiken.

Comment

Working...
                          X