Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

concertfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• concertfotografie

Ik zou willen een goede lens aanschaffen voor nikon D60 om concerten te fotograferen waar niet te veel licht is.
    Ik sta op max 5 m van podium en wil vooral close ups nemen en fotos van 1 artiest afzonderlijk, geen podiumoverzichten dus.
    Liefst heb ik wat zoombereik, geen vaste brandpunt dus.
    De lens moet betaalbaar blijven omdat ik deze maar af en toe zal gebruiken, ik dacht dan eerder aan sigma of tamron lens.
    Wie heeft ervaring hier ?

Ik heb reeds 2 interessante lenzen gezien die een f2.8 halen, tamron 28-75 f2.8 XR DI en de sigma 24-70 f2.8 EX DG macro.
    Met deze kan ik naast concertfotografie ook wat aan macro fotografie doen, klopt dit?
    popol

http://www.fotopopol.be

Re: concertfotografie

70-200 2.8 op een crop toestel (7D)gebruik ik dikwijls en combinatie met de 24-105 op een ff toestel (5dMk2)

voorbeelden op http://edwinfoto.smugmug.com/Music
    fotowebsite: www.edwinfoto.com
    Lara's website: http://www.houdevelt.com
    fotoblog http://edwinfotocom.blogspot.com/

Comment

Voor concerten gebruik ik steeds dezelfde 2 lenzen: de nikon 85 1.8, maar die zal op jouw D60 geen autofocus geven, en de Sigma 50-150 f2.8, en daar ben ik enorm tevreden van, breed genoeg voor een volledig persoon in beeld te krijgen, en tele genoeg om op het gezicht in te zoomen. De lens is ook niet te zwaar en daardoor heel handelbaar, kortom een "zalige lens"
      grts
      Nikon Df

Comment

als ik op een concert ben zie ik maar 1 lens bij al die persfotografen en dat is de 70-200 2.8 (of 80-200 2.8)
        Ikzelf gebruik de 80-200 2.8 en heel sporadisch eens een 24-70 voor totaalbeelden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
          als ik op een concert ben zie ik maar 1 lens bij al die persfotografen en dat is de 70-200 2.8 (of 80-200 2.8)
          Ikzelf gebruik de 80-200 2.8 en heel sporadisch eens een 24-70 voor totaalbeelden.

Kan zijn , zij hebben ook de financiele middelen want ze worden ervoor betaald,zelf gebruik ik het meest de f/2.8 28-75 van tamron,f/1.8 85 en de f/1.8 50mm,op 5 meter van het podium ga je daar zeker mee genoeg hebben op een crop,2 body's is ook een voordeel dan moet je sowiezo niet veel wisselen.
          Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bloatenaas Bekijk bericht
            Kan zijn , zij hebben ook de financiele middelen want ze worden ervoor betaald,zelf gebruik ik het meest de f/2.8 28-75 van tamron,f/1.8 85 en de f/1.8 50mm,op 5 meter van het podium ga je daar zeker mee genoeg hebben op een crop,2 body's is ook een voordeel dan moet je sowiezo niet veel wisselen.
            De tamron kost nieuw zo'n 330 euro...een Sigma 70-200 f2.8 heb je tweedehands voor 400 (nieuw voor 650), zoveel verschil is dat nu ook weer niet...

Als je eens een Nikkor 80-200 AF-S tegenkomt is dat ook een zeer goede optie voor rond de 850 euro (tweedehands).

Met de sigma 24-70 kun je geen macro fotografie doen...al zeker niet "meer" dan met de Tamron.
            Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Ik heb ook de 80-200 f2.8 en vroeger gebruikte ik die op concerten, maar...
              1. ik ondervond dat ik bijna nooit verder inzoom dan 135 à 150 mm
              2. ik ondervond ook dat met 80mm ik nog te ver achteruit moest om een persoon volledig in beeld te krijgen.
              3. het is natuurlijk een prachige lens, maar hij weegt als lood.

neen, geeft mij maar die sigma 50-150 !!! (mijn 80-200 is al een jaar niet meer uit zijn hoes geweest)

PS: voor een FF-camera zal de situatie helemaal anders liggen natuurlijk, ik spreek nu enkel over cropcamera's...
              Nikon Df

Comment

Veel hangt ook af van de locatie waar je foto's moet/mag maken.
                Op plaatsen zoals Marktrock,het Sportpaleis etc. etc., is een 70-200 lens vaak net voldoende of te kort (op die enkele wide-angle shots na dan toch). Maar in bv. de AB is een 70-200 vaak te veel van het goede, en moet je, zeker bij een artiest met nogal wat energie, van de ene kant van de frontstage (als die er al is) naar de andere lopen om full body shots te krijgen. De leukste lens voor concertfotografie is voor mij toch wel een UWA (in de trant van de 14-24 van Nikon), maar de handigste? Op FF iets in de range 24-70, zonder twijfel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
                  Ik heb ook de 80-200 f2.8 en vroeger gebruikte ik die op concerten, maar...
                  1. ik ondervond dat ik bijna nooit verder inzoom dan 135 à 150 mm
                  2. ik ondervond ook dat met 80mm ik nog te ver achteruit moest om een persoon volledig in beeld te krijgen.
                  3. het is natuurlijk een prachige lens, maar hij weegt als lood.

neen, geeft mij maar die sigma 50-150 !!! (mijn 80-200 is al een jaar niet meer uit zijn hoes geweest)

PS: voor een FF-camera zal de situatie helemaal anders liggen natuurlijk, ik spreek nu enkel over cropcamera's...

Die 50-150 is eigelijk op een DX wat een 80-200 is op een FF

Comment

ik gebruik al lang het bereik 70-200 (in verschillende smaken/merken gehad) maar ik wil 70-200 niet meer missen uit mijn tas

afhankelijk van het budget zou ik dus die richting uitgaan.
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

Comment

Paul, ik gebruik steeds 70-200 en 18-55 beide 2.8 maar dit is voor 90 % 70-200 en slechts af en toe een breedbeeldje voor afwisseling

maar als je verder af staat en zeker closeup wilt ga voor de 70-200

Ik heb de sigma versie gehad en die is prijs/ kwaliteit goed, scherp en snel
                      omwille van de VR ben ik wel naar nikon overgestapt , die tevens op 2.8 iets beter is.
                      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
                      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Working...
                      X