Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D5000, maar welke lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D5000, maar welke lens?

Hallo.

'k heb eindelijk besloten dat ik me een Nikon D5000 ga aanschaffen (andere keuzes waren D3000 en D3100). Ik heb hier thuis nog een oude (?) lens liggen van een Nikon F50: een AF Nikkor 1:3.5-5.6D. Ben ik hier nog iets mee of is deze lens al zodanig verouderd dat het voordeel van m'n DSLR teniet gedaan wordt?

Nu zijn er twee opties:
    1: De lens is nog perfect bruikbaar.

In dat geval zoek ik nog een lens met een grotere zoom.

2: Museumstuk.

Dan schaf ik me een nieuwe, degelijke lens aan.

Ik heb al zowat zitten rondzien naar nieuwe lenzen, en de AF-S 55-200mm F/4-5.6G DX en de AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX spraken me wel aan. Ik ben eerder geneigd om de tweede te kopen omdat het diafragma ietsje meer licht kan binnenlaten (of heb ik het verkeerd) en omdat ik ook binnenhuis ga kunnen fotograferen (18 tegenover 55). Nadeel is dat ik dat zoombereik niet heb zoals bij de eerste.

Iemand een suggestie?

Re: Nikon D5000, maar welke lens?

Heeft geen AF op de genoemde camera's.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

op de D5000 kun je enkel AF-S en dus geen AF-D gebruiken.
      Tenzij je het niet erg vind om manueel scherp te stellen.
      Als je toch voor een nieuwe wil gaan zou ik de 18-105 kopen.
      Als je deze onder de knie hebt, kun je nog een ander aanschaffen.
      Als het (zoals wel bij meer mensen) de bedoeling is om vogels te fotograferen ga je er met de 55-200 ook niet geraken, of je moet wel heel dicht kunnen komen.
      Dat verschil in lichtsterkte ga je amper voelen, dat is echt heel weinig.

Schrijf eens wat je wil doen, dan gaan de meer ervaren mensen je zeker wel wat raad geven. Weet je het nog niet echt, blijf dan bij die 18-105.

Je kan ook een D90 kopen, dan blijft je oudere AF-D lens wel bruikbaar. Dit toestel heeft autofocus op de body.
      Nikon D7000 en wat lenzen.
      http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Jammer van die AF. Als beginner ben ik waarschijnlijk nog niet bekwaam genoeg om zomaar de volledige focus manueel af te stellen dus wordt het een nieuwe lens.

Ik wil vooral natuurfoto's maken. Mensen, gebouwen, auto's en allerhande machines interesseren me minder. Met m'n compactcamera speel ik ook graag met natuurlijke lichteffecten. Daarom was ik op zoek naar een toestel met voldoende mogelijkheden dat binnen het studentenbudget past (D90 is te hoog gegrepen). Als lens had ik graag ietsje meer zoom gehad om de eerder schuwe dieren en vogels te fotograferen maar ik heb begrepen dat dat met een 18-105 niet veel soeps zal zijn.

Nog iemand raad?
        Alvast bedankt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sibrecht Bekijk bericht
          Jammer van die AF. Als beginner ben ik waarschijnlijk nog niet bekwaam genoeg om zomaar de volledige focus manueel af te stellen dus wordt het een nieuwe lens.
          Waarom jammer? Het objectief is goed, en alleen de mogelijkheid tot autofocus ontbreekt. Zolang jezelf nog steeds goede ogen hebt, kun je perfect manueel scherpstellen op alles wat je op dat moment in gedachte hebt. Hierdoor hoef je niet eerst je scherpstelpunt op je onderwerp te richten en dan scherp te stellen, maar kun je direct aan de focusring gaan draaien om specifieke onderdelen scherp te krijgen.
          Een autofocus objectief zal je later wel meer werk uit handen nemen, maar het is nog steeds goed te doen; vooral als je composities hebt waarbij je iets meer tijd kan uittrekken om een foto te nemen...
          Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
            Waarom jammer? Het objectief is goed, en alleen de mogelijkheid tot autofocus ontbreekt. Zolang jezelf nog steeds goede ogen hebt, kun je perfect manueel scherpstellen op alles wat je op dat moment in gedachte hebt.
            Absoluut mee oneens. Zomaar scherpstellen op een gewoon matglas in een DX-zoeker is een ramp.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Zeker in de zoeker van de D5000 , die is piepklein
              Mijn blog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Absoluut mee oneens. Zomaar scherpstellen op een gewoon matglas in een DX-zoeker is een ramp.
                Een ramp is het nu ook weer niet te noemen; je moet echter ook weer niet te lang door de zoeker hoeven te turen, want dan wordt alles wazig....heeft met het accomodatie vermogen van de oogjes te maken.
                Waarom gaan we met zijn allen bij macro foto's overschakelen op manuele focus, terwijl het bij de overige vormen van fotografie opeens een moeilijk facet blijkt te zijn

En mocht scherpstellen met de optische zoeker voor teveel problemen zorgen, dan kun je bij een aantal toestellen overschakelen op liveview voor een groter beeld

Comment

Waarom gaan we met zijn allen bij macro foto's overschakelen op manuele focus, terwijl het bij de overige vormen van fotografie opeens een moeilijk facet blijkt te zijn
                  Euhm omdat de overige vormen van fotografie, in 9 op de 10 gevallen niét met statief genomen worden, geen DOF hebben van 4mm, ook geen onderwerpen zijn die niet bewegen en waar je uren tijd hebt, misschien?

Manueel focussen op een DX body - zelf op een FF is géén aanrader of een piece of cake.
                  Waarom €€€'s investeren in een camera en dan fotograferen met de dezelfde beperkingen als 30jaar geleden?

Comment

waarom geen ander merk dan nikkor? bv een sigma 18-250mm F3.5-6.3 DC OS HCM... k heb hem zelf en ben er heel tevreden van en heel goed van prijs als je hem met de nikkor AF-S 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR vergelijkt. Ik weet dat het een groter bereik is dan je in gedachten had, maar persoonlijk zou ik eerder voor zoiets gaan, want dan heb je alle bereiken in een lens en dan kan je gaan zoeken naar wat je het beste ligt. Ben je eruit dan kan je nog altijd een duurdere lens kopen voor dat bereik dat je nodig hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sibrecht Bekijk bericht
                      Daarom was ik op zoek naar een toestel met voldoende mogelijkheden dat binnen het studentenbudget past (D90 is te hoog gegrepen). Als lens had ik graag ietsje meer zoom gehad om de eerder schuwe dieren en vogels te fotograferen maar ik heb begrepen dat dat met een 18-105 niet veel soeps zal zijn.

Nog iemand raad?
                      Alvast bedankt
                      Oorspronkelijk geplaatst door Rush Bekijk bericht
                      waarom geen ander merk dan nikkor? bv een sigma 18-250mm F3.5-6.3 DC OS HCM... k heb hem zelf en ben er heel tevreden van en heel goed van prijs als je hem met de nikkor AF-S 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR vergelijkt. Ik weet dat het een groter bereik is dan je in gedachten had, maar persoonlijk zou ik eerder voor zoiets gaan, want dan heb je alle bereiken in een lens en dan kan je gaan zoeken naar wat je het beste ligt. Ben je eruit dan kan je nog altijd een duurdere lens kopen voor dat bereik dat je nodig hebt.
                      Ik weet niet als jullie het beseffen maar de TS zijn budget is niet oneindig. De lenzen die hier vernoemd worden zijn toch ook al prijzige lensjes voor een beginner.
                      Al ga je wel even verschrikken bij de prijzen van toebehoren, deze hoef je wel niet allemaal op dezelfde moment te kopen.
                      Nikon D7000 en wat lenzen.
                      http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

vandaar dat hij eens naar een ander merk dan nikkor moet kijken...Trouwens die sigma dat ik voorstelde is maar een kleine 400euro als je een beetje zoekt. Als de TS dat al niet wil/kan uitgeven dan kan hij het beter bij een kitlens houden.

Comment

De TS geeft aan dat de Nikkor 18-105 mm mogelijk niet veel soeps zal zijn, maar de praktijk heeft al genoeg aangetoond dat dit een prima objectief is, en dat voor een bedrag van ongeveer 200 Euro. Heb je ook gelijk autofocus tot je beschikking in vergelijk met het oude objectief wat nu voorhanden was
                          Lichtsterk is het in ieder geval niet, maar dat kun je wel oplossen door het verhogen van de ISO waarde of eventueel gebruikmaking van een flitser...

Comment

Lichtsterk is het in ieder geval niet, maar dat kun je wel oplossen door het verhogen van de ISO waarde of eventueel gebruikmaking van een flitser...
                            Kan alleen om een opname te kunnen maken, maar nooit6 voor de scherptediepte.

Comment

om even terug on-topic te komen (hint hint):

Je hebt bij je "oude" lens het brandpuntsafstand niet vernoemd, maar afgaande op de diafragma getallen is het geen speciale of lichtsterke lens, waarschijnlijk eerder een kitlens in de buurt van 28-70mm. Het lijkt me dan ook de moeite niet om deze lens te hebruiken op je nieuwe DSLR, of een model hoger te kopen (D90) dat WEL autofocus op jouw lens zal geven.

Als je rekening houdt met de crop-factor, zal je merken dat de 18-105mm een heel behoorlijk bereik geeft (genre 26-150mm) en je zal ook de AF-S heel aangenaam vinden.
                              Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
                              Flickr album Homepage

Comment

Working...
                              X