Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50mm 1.8 van Sony de moeite om te kopen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 50mm 1.8 van Sony de moeite om te kopen?

Hallo allemaal,

Ik heb nu al bijna 2 jaar mijn Sony alpha 300 met tamron 18-250 mm lens en ben daar altijd tevreden mee geweest(is ook nog lekker compact om mee te nemen). Alleen binnen ( en zeker met de donkere dagen in het verschiet) vind ik deze lens niet zo goed.
    Nu ben ik op het gemak eens aan het uitkijken voor een meer lichtsterke (maar niet te dure) lens voor binnenshuis of voor op een schooloptreden of zo.
    Ik had daarmee gedacht aan een nieuwe Sony 50mm 1.8.
    Heeft er iemand ervaring met deze lens en is deze de moeite waard?
    Ik heb de zoekfunctie op dit forum al gebruikt maar ik ben nog niet helemaal overtuigd.
    Dank u voor het lezen en de eventuele reactie's!
    Tom
    Canon

Re: 50mm 1.8 van Sony de moeite om te kopen?

Dag Tom!

Wonder boven wonder heb ik identiek hetzelfde setje als jij. Ook een Alpha 300 met de Tamron 18-280 mm...
    En kijk gerust eens in mijn handtekening wat daar nog staat Inderdaad, de 50 mm van Sony

Ik heb deze lens na lang twijfelen en informatie zoeken, aangekocht in februari vorig jaar.
    Eerst wou ik een lichtsterke zoom, maar die viel net iets buiten mijn budget.

Wat betreft de lens zelf: ben er heel tevreden over. Ze is zéér scherp en schitterend van kleur! Om binnen te fotograferen is er voor mij echt een wereld open gegaan, in vergelijking met de Tamron. Het enige wat ik dus een beetje mis aan de 50mm lens, is het zoomen.

Het volgende wat op mijn lijstje staat is een lichtsterke zoom
    Maar ik heb zeker geen spijt van mijn aankoop!
    Sony A7 IV | Sony 24-70mm f/2.8 | Sony 70-200mm f/2.8 | http://www.imagedelavie.be

Comment

Hallo Dajero,

Dank u voor uw reactie!
      Mijn voorkeur gaat eigenlijk ook meer uit naar een lichtsterke zoom maar net zoals bij u is de prijs het grote struikelblok. Het is niet dat ik alle dagen bezig ben met fotografie ook. Dus mede door uw reactie gaat mijn interesse nog meer uit naar die Sony 50mm 1.8.
      Canon

Comment

Er zijn wel al enkele topics over hoor, maar deze lichtsterke prime is alleszins de moeite waarde - zeker gelet op de prijs. Het geheel is wat plastiekerig, maar ik heb nog van niemand negatieve commentaar gelezen.
        Als het wat meer mag kosten, dan is er natuurlijk de 50/F1.4 (deze heb ik zelf).
        Recent zijn er ook nog 2 betaalbare alternatieven bij Sony bijgekomen, het hangt wat van het gebruik af: de 35/F1.8 en de 85/F2.8 - beide zijn te vinden vanaf ongeveer 200 euro - en de eerste is wel iets breder en geschikter voor binnenshuis; de 2de kan wel handiger zijn voor schooloptredens (eigenlijk portretlens)
        Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

had tot juli een A100 met jawel een tamron 18-250 , met daarbij een minolta 50mm1.7 en een sigma 105 2,8 macro.....van zowel de minolta en de sigma geen kwaad woord!
          in juli een upgrade naar de A700...en dus nu ook aan het sparen voor een Sony 16-80mm f/3.5-4 Carl Zeiss ....en dan nog een lichtsterke breedhoek??

maar dus vooral onthouden:de 50mm is ok!
          Sony RX10 Mark IV
          nog een fijne dag verder!
          Guido

Comment

Hallo,
            Hier ook hetzelfde; een Sony A300 (ik wacht op de A77) met Sony 18-250mm.
            Ik heb ook de 50mm 1.8 en voor dat geld denk ik niet dat je iets beter vindt. Je moet iets meer voetenwerk doen, daardoor voor mij niet flexibel genoeg. Daarom heb ik de Sigma 17-70mm 2.8 bijgekocht (ook niet zo duur). Dit zijn dan vaak de twee lenzen die ik erop heb staan. Als ik met twee toestellen rondloop. Zo kan je snel wisselen en heb je toch wat meer flexibiliteit. Ik hou er niet zo van om veel van lens te verwisselen.

Comment

Als jullie van wat verschillende brandpuntsafstanden houden...Sony heeft de DT 35mm f/1.8 SAM, de DT 50mm f/1.8 SAM (spatscherp op f/2.8 volgens SLRgear.com) en de 85mm f/2.8 SAM (deze laatste is full-frame compatibel). Helaas zijn er nog geen reviews van de 35mm en 85mm - alleen voorbeeldfoto's van de 85mm denk ik (kijk hier maar eens rond, er is ergens een topic over).

Als je betere bouwkwaliteit (metalen mount) wil is de 50mm f/1.4 een goede optie...

Bij Canon heet de 50mm f/1.8 II 'fantastic plastic'. De Sony mag dezelfde benaming dragen, denk ik. Echt een goed lensje voor z'n geld .
              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Bij Canon heet de 50/1.8 II 'fantastic plastic'. De Sony zou je ermee kunnen vergelijken: bouwkwaliteit is niet om over naar huis te spreken, maar de kwaliteit van de foto's is prima als je weet hoeveel dat lensje maar kost . Spatscherp vanaf f/2.8 volgens de review op SLRgear.com. Voor betere bouwkwaliteit heb je de 50mm f/1.4 (metalen mount).

Helaas zijn er van de 35mm f/1.8 en 85mm f/2.8 (beide SAM) nog geen reviews - alleen voorbeelden van die laatste (kijk hier maar even rond, er is een topic over - Stijn V. heeft er een aantal beschikbaar gemaakt). Hopelijk zijn ze even goed als de 50mm (liefst nog beter natuurlijk maar bon )...
                Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Dank u voor de reactie's allemaal!!!
                  Als ik dit alles lees kan ik niet mis kopen met deze (50mm 1.8 ) lens.
                  De lage prijs doet er inderdaad ook veel aan.
                  Die 85mm spreekt mij ook wel aan maar is waarschijnlijk minder bruikbaar binnenshuis?
                  Op locatie wissel ik ook niet graag van lens(ik draag ook liever licht met kleine tas) maar als ik op het gemak thuis kan doen (deze 50 mm zal ook meest thuis gebruikt worden) dan kan dit geen probleem vormen.
                  Is de 50 mm lens ook bruikbaar voor een schooloptreden of zo?
                  Vele groeten,
                  Tom
                  Canon

Comment

de 50mm is eigenlijk overal inzetbaar, vroeger was dit namelijk dé standaardlens

op een cropcamera fungeert ze echter als een 75mm en in een kleine ruimte zul je dus wellicht veel portretten hebben (met mooie beperkte DOF);
                    bij schoolvoorstellingen zal die perfect inzetbaar zijn, al naargelang je dichter bij het podium (?) kan komen.

Kijk eens naar je bestaande foto's, welke brandpuntsafstanden je zelf vaak hanteerde in soortgelijke gevallen (ik zelf zou in die gevallen eerder naar 85 mm gaan - vandaar dat ik die lens gekocht heb )
                    Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Ik heb de Minolta 50mm f1.7, de voorloper van de huidige Sony. Ik kocht die twee jaar geleden, en dat is echt een schitterend stukje glas. De bouwkwaliteit is volgens mij (heb de Sony nog nooit vastgehad, maar als die van plastiek is) stukken beter. Ik gebruik het dingetje vanaf f2.2 of hoger, en heb echt niet te klagen van de scherpte. Ideaal voor concerten als je bij het podium staat op crop. Op mijn 'nieuwe', analoge Minolta 7000i werkt ie nog beter, maar da's dan weer een ander verhaal.

Die 85mm spreekt me minder aan, snap niet waarom die f2.8 is en bijvoorbeeld niet f2, is voor mij een serieuze afknapper.
                      "The day we stop looking, Charlie, is the day we die" - Al Pacino, Scent of a Woman
                      website fotoblog

Comment

Dank u allemaal voor de reactie's en de goede raad!!!
                        De Sony 50 mm 1.8 staat op nr.1 van mijn verlanglijstje!
                        Mvg,
                        Tom
                        Canon

Comment

De Sony 50mm f/1.8 is besteld!
                          Hopelijk heb ik er even goede ervaringen mee...
                          Mvg,
                          Tom
                          Canon

Comment

Tip: nog heel even sparen en dan de 1.4 50mm van Sigma kopen. Beste wat er momenteel is te krijgen! Bedenk at 1.4 twee keer lichtgevoeliger is dan de 1.8. De Sony 1.4 lens is niet wat. Ik zou zeggen lees de testen en raak overtuigd!
                            Jacques Bakker
                            www.fotohandig.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
                              De Sony 50mm f/1.8 is besteld!
                              Hopelijk heb ik er even goede ervaringen mee...
                              Mvg,
                              Tom
                              Deel ons je ervaringen ermee he, als je hem getest hebt
                              Sony A7 IV | Sony 24-70mm f/2.8 | Sony 70-200mm f/2.8 | http://www.imagedelavie.be

Comment

Working...
                              X