Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

de term "een scherp exemplaar"

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: de term "een scherp exemplaar"

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
    Als ie zo scherp is...waarom moet ie dan weg??
    Er is een 'betere*' lens aangeschaft of werd weinig gebruikt.

*lichtsterker, snellere AF, prime, handiger in gebruik, eigen merk, persoonlijke voorkeur
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Na reeds een aantal lenzen gekocht en terug verkocht te hebben kan ik zeggen dat ik wel enigszins geloof in sample-variatie maar anderzijds heb ik lenzen gehad die super presteren op de éne body en slecht op de andere (op m'n 5dII had ik echt problemen met m'n 50f1.2 maar op m'n 1dsII nu is het een juweeltje).

Dus men kan zich perfect een situatie voorstellen waarbij de verkoper denkt dat z'n lens niet 'goed' is, om dan vervolgens de met zijn eigen body testende koper te zien glunderen bij het éne goed gefocuste shot na het andere.
      En anderzijds de koper die 'geen chance' heeft bij de lens-body combinatie van de lens die hij wil aankopen, terwijl de verkoper eerlijk meent en kan aantonen dat de lens op zijn body optimaal presteert.

Enz...

Het gaat er dus vooral om dat je de body én lens laat 'afstemmen' indien je het gevoel hebt dat er iets niet 100% is.

Er zijn trouwens evenveel verkopers die gaan lullen dat het om een scherp exemplaar gaat, dan er kopers zijn die zogezegd van mening zijn dat er iets mis is met een objectief met welgeteld één reden; afdingen van een reeds faire 2e handsprijs.

En testen... laat me niet lachen... ik zeg niet dat ge geen grote idioot zou moeten zijn om een lens te kopen (nieuw of 2e hands) zonder op z'n minst es verschillende diafragma-openingen te testen en verschillende werkafstanden maar de meesten gaan echt niet de tijd willen of kunnen nemen om te testen zoals sommige reviewers dit tot in detail doen. Nu ik eraan denk, ik heb zelf al uit goed voorgevoel 2e hands lenzen op verzending gekocht, kwestie van intuïtie en een beetje vertrouwen en vooral als het vlug moet gaan of als de 2e handsprijs interessant genoeg is.

En nogmaals, uit ervaring stel ik dat ge in de winkel een zogezegd 'perfect werkende' lens kunt kopen, om dan de volgende maand op een nieuwe body te ondervinden dat ze helemaal 'niet goed werkt'. (als het om af gaat tenminste)
      Last edited by Aeolis; 30 september 2010, 18:32.

Comment

We hadden hier enkele dagen geleden (eigenlijk op de verkeerde plaats gepost) die meer dan gewoon last had met de "scherpte" van een aangekochte lens.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          Dan weet je in ieder geval zeker dat die persoon geen benul heeft van "scherpe fotos"
          Dat is de reden waarom ik mijn UV-filter van zelfs mijn kitlens gehaald heb. Zonnekap voldoet even goed.

On-topic:

Ik heb er geen ervaring mee, maar geloof wel dat er scherpe en onscherpe exemplaren bestaan.
          De kleinste imperfecties in productie kunnen al een verschil maken.
          En wat is scherpte? Bij mijn weten kan je dat niet uitdrukken in iets.
          Het is dus nog steeds een subjectieve beoordeling (ook voor de qualiteitscontrole met/zonder computers en andere rekeneenheden)

correct me if i'm wrong
          Nikon D7000 en wat lenzen.
          http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Heb ooit een sigma 24 70 2,8 gehad die zelfs zo onscherp was ( lees bijna wazig ) zelfs op een opening van .11 dat ik dacht met mijn eerste digitale kodak ( nikon D50 ) dat dat digitale reflex gedoe maar niks was..... ondertussen weten we beter
            Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Comment

das één dat ze met een speciaal mes aanscherpen zonder krassen te bekomen
              vandaar dat ze ook iets meer kunnen vragen qua prijs

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
                Heb ooit een sigma 24 70 2,8 gehad die zelfs zo onscherp was ( lees bijna wazig ) zelfs op een opening van .11 dat ik dacht met mijn eerste digitale kodak ( nikon D50 ) dat dat digitale reflex gedoe maar niks was..... ondertussen weten we beter
                Toen toch maar naar Canon overgeschakeld en gezien dat het beter was (Heb nogtans Nikon, maar een grapje mag er wel nog af)
                Nikon D7000 en wat lenzen.
                http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                  Toen toch maar naar Canon overgeschakeld en gezien dat het beter was (Heb nogtans Nikon, maar een grapje mag er wel nog af)
                  maarja is hij misschien overgestapt toen hij nog newbie was dat kan de 'erreur' verklaren
                  Mijn site...
                  vandaelefotografie.be
                  * BD0916BE *

Comment

Een scherp exemplaar is voor mij een lens die volopen als scherp is.

Voorbeeld:

Mijn 24-70 2.8L is na kalibratie op 2.8 al haarscherp. Hiervoor was dit niet het geval en was deze pas vanaf 4.0 echt scherp.

Nu is het voor mij een scherp exemplaar
                    Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

Ik heb zo een scherp exemplaar dat ik het nergens mee naar toe kan nemen, het is zo scherp dat het door mijn fototas zou vallen.
                      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
                        Een scherp exemplaar is voor mij een lens die volopen als scherp is.

Voorbeeld:

Mijn 24-70 2.8L is na kalibratie op 2.8 al haarscherp. Hiervoor was dit niet het geval en was deze pas vanaf 4.0 echt scherp.

Nu is het voor mij een scherp exemplaar
                        Wat hebben ze gekalibreerd dan? Lensdelen in het objectief verplaatst/vervangen? Of had hij gewoon last van ff/bf?
                        Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Ik denk verplaats, want met micro ajustment, haalde ik deze scherpte ook niet die ik nu haal.

Nu zie ik bijna geen verschil meer tussen mijn 24-70 en 50 1.4 op 2.8.

Ik pak wel eerder mijn 50 1.4 omdat die lichter is en ook op 2.0 scherpe foto's heeft.
                          Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

Der is snel een antwoord op,
                            Nu spreek ik specifiek voor Canon , maar ieder merk werkt identiek.
                            Als een lens in de verkoop gaat is ze de Quality Control gepasseerd,
                            de lens is dus binnen de specificaties, maar in die specificaties zijn er
                            betere exemplaren, die boven de specificaties gaan! Maar die worden net
                            eender verkocht, als je zo'n exemplaar hebt ben je dus bij de gelukkigen.

Bij gekende merken zoals Canon , Nikon zijn die specificaties streng, bij 3the party
                            zoals Sigma, Tamron, Tokina zijn de specificaties ruimer.

MVG, Jeff C.
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                              neenee, vervangen door de tamron 17 - 50 2,8 en dan nog ne D80 gehad met de fabuleuzeAFS ED 17 -55.

Mocht ik veel centen hebben had ik beide in huis zowel canon als nikon met een Leica M9 als wandeltoestelletje

De 5D MkII is nu wel een geval apart, maar we wijken af...
                              Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Comment

Working...
                              X