Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tokina 11-16 niet scherp ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• tokina 11-16 niet scherp ?

ben daarstraks dus bij konijn een tokina 11-16 breedhoek gaan halen voor, op mijn nikon D3000 .
    eerste foto's getrokken buiten ,van onderandere de kerk voor mijn deur zijn op het eerste zicht goed . toch wanneer je een beetje vergroot op computer scherm, niet zo heel scherp .. .
    heb ondertussen binnen paar foto's getrokken en deze zijn gewoon niet scherp . kan in het menu van mijn nikon ook de scherpstel stand en de AF- veldstand niet meer instellen . deze zijn lichtgrijs gekleurd, dus niet beschikbaar
    krijg ook de piep niet meer te horen ,die ik normaal krijg wanneer er is scherp gesteld. zelfs als ik met de voorste ' ring ' op de lens draai , om eventueel manueel scherp te stellen, gebeurd er niets .

zou er een defect op deze lens zitten , of zie ik iets over het hoofd ?
    2 body's en wat lenzen ..

older and wiser ... my arse

Re: tokina 11-16 niet scherp ?

is dit een AF-S lens of een AF-D
    uit je beschrijving kan ik afleiden dat de lens wrs geen motor heeft ingebouwd, en ja camera ook niet.

dus dit zal manueel scherpstellen worden vrees ik
    nikon stuff

Comment

ik gebruik al enkele maanden de Canon-versie
      zeer tevreden van
      als je aan de scherpstelring draait en er gebeurt niets ... dan is er toch wel een probleem

en de andere lenzen die je hebt, doen het allemaal nog wel?
      The future brings my best photo. Time is on my side.
      Canon EOS 7D & Canon Powershot G15 /https://plus.google.com/u/0/+PeterL/

Comment

Mijn andere lenzen doen het dus nog steeds, alleen de tokina niet .
        Manueel scherpstellen heb ik dus geprobeerd, maar er gebeurt niets .
        Ffffft .. Morgrn dan maar weer naar konijn rijden ( en dat is niet bij de deur ! )
        En hopen dat ze , indien er werkelijk iets mis aan is , ze me meteen een ander meegeven . Dat is dan een halve dag van mijn weekend verloren, door zo ver te rijden en lang te wachten eer het mijn toer is . Kan s'morgens niet rijden, pas na de middag.
        Een echte tegenvaller ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door am-staff Bekijk bericht
          Mijn andere lenzen doen het dus nog steeds, alleen de tokina niet .
          Manueel scherpstellen heb ik dus geprobeerd, maar er gebeurt niets .
          Ffffft .. Morgrn dan maar weer naar konijn rijden ( en dat is niet bij de deur ! )
          En hopen dat ze , indien er werkelijk iets mis aan is , ze me meteen een ander meegeven . Dat is dan een halve dag van mijn weekend verloren, door zo ver te rijden en lang te wachten eer het mijn toer is . Kan s'morgens niet rijden, pas na de middag.
          Een echte tegenvaller ...
          Je kan met die lens alleen manueel scherpstellen met je camera. Je camera piept ook niet, maar er gaat wel een lichtje branden in je zoeker als hij scherpgesteld is.

Comment

Van de Tokina website:

Will not AF when used on Nikon D40 SLR camera body.
            Dus ook niet op een D3000.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

goe gevonden hjanssen. was daar ook al gaan zoeken, maar zo niet tegengekomen.
              maar zat initieel wel goed
              nikon stuff

Comment

Weet niet precies of dit de juiste versie is, maar als je het laatste regeltje (sorry heel kleine lettertjes) leest, zie je dat je geen AF zal hebben. De D40 heeft volgens mij namelijk ook geen AF motor in de body. http://www.tokinalens.com/products/t...16prodx-b.html

Lees even je handleiding hoe je manueel moet scherpstellen, als het goed is (toch bij mijn D90) komt er links onder in je zoeker een geel bolletje als je manueel scherp gesteld hebt.
                Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                Our English website: www.kaichitravel.com
                Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

Duh, ik typ te langzaam
                  Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                  Our English website: www.kaichitravel.com
                  Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

Serieuze pech, altijd GOED informeren voor de aankoop om deze teleurstellingen te voorkomen. Opzich is het nog geen probleem, aangezien jij het recht hebt die lens terug te geven binnen de 7 dagen, maar wrs zullen ze je eerder een bon geven ipv de volledige som in cash geld.

Comment

Er gaat een rood lichtje in de zoeker branden, maar het beeld is niet scherp.
                      Als ik manueel probeer scherp te stellen, door aan de lens te draaien , gaat het beeld in de zoeker ook niet van onscherp naar scherp of omgekeerd.
                      Had een sleutel die op tafel lag, proberen manueel scherp te stellen, maar dat lukte dus niet, stelt gewoon niet scherp.

Comment

Er gaat een rood lichtje in de zoeker branden, maar het beeld is niet scherp.
                        Als ik manueel probeer scherp te stellen, door aan de lens te draaien , gaat het beeld in de zoeker ook niet van onscherp naar scherp of omgekeerd.
                        Had een sleutel die op tafel lag, proberen manueel scherp te stellen, maar dat lukte dus niet, stelt gewoon niet scherp.
                        Op 11-16mm heb je in principe een redelijk grote dof, dus is het logisch dat je niet meteen iets ziet, zeker niet door de kleine zoeker van een d3000. Die sleutel, hoe dichtbij lag die? En hoe dicht kan die lens scherpstellen? Volgens mij is dat niet zo heel dichtbij.

Comment

Zal straks als ik terug thuis ben eens in de handleiding van de camera kijken , of ik wel op de goede mannier scherp stel.
                          Dat ik geen AF kan gebruiken, maar manueel moet scherp stellen, vind ik zo erg niet, er komt binnekort toch een nikon D7000 , waar de AF waarschijnlijk wel mee zal werken.

Manueel scherp stellen, is toch maar gewoon zelf aan de lens draaien, of moet er in de camera zel ook nog wat anders ingesteld worden?

Comment

Zal straks als ik terug thuis ben eens in de handleiding van de camera kijken , of ik wel op de goede mannier scherp stel.
                            Dat ik geen AF kan gebruiken, maar manueel moet scherp stellen, vind ik zo erg niet, er komt binnekort toch een nikon D7000 , waar de AF waarschijnlijk wel mee zal werken.

Manueel scherp stellen, is toch maar gewoon zelf aan de lens draaien, of moet er in de camera zel ook nog wat anders ingesteld worden?
                            In principe zou je de camera op 1 focuspunt moeten instellen en op af-s. Bij een d50/fujifilm s5 zie je dan een klein groen puntje linksonderaan continu branden als de af sensor ziet dat het scherp is.

edit:

bron: dpreview

groen lichtje 1 dus.

Comment

Sleutel lag op ongeveer 40-50 cm .

Comment

Working...
                              X