Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sluitertijd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sluitertijd

Kan er mij iemand zeggen wat de min sluitertijd zou zijn voor een 400mm (640 crop)om uit de hand te trekken , en dan geen bewegingsonscherpte te hebben .Of kan men beter altijd met statief werken wat niet zo handig is .

Re: sluitertijd

1/640
    Heb je een vaste hand, dan kan je eventueel trager. Proefondervindelijk zelf vast te stellen hoeveel stops...
    Met trager dan 1/250 haal ik in ieder geval niet zoveel loepzuiver scherpe foto's.

Comment

vuistregeltje zonder stabilisatie: sluitertijd kleiner of gelijk aan 1/brandpuntsafstand

dus hier theoretisch 1/640 (1/1000), maar met stabilisatie moet 1/125 doenbaar zijn
      Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Met stabilisator is een langste sluitertijd van 1/125 sec. nog net te doen met een 400 mm objectief, maar vanaf 1/250 sec. is het een heel stuk veiliger werken.
        Een statief kan inderdaad super onhandig zijn, maar ook soms onmisbaar. Een alternatief is het gebruik van een monopod, dit werkt echt een stuk relaxter en je staat er niemand mee in de weg....
        Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

oefenen! de karabijnschutters vertragen onbewust hun hartslag op het moment dat ze schieten.

vaste hand is ook maar een kwestie van weten naar waar en wanneer je bibbert verteld een vriend van mij die oogchirurg is.

1/brandbuntXcrop is een goede vuistregel. Met oefenen zal je langere tijden kunnen. Ik ben daar zelf ook geen held in, maar oefen rustig verder met mijn 300mm
          The Knight That Says Ni...kon

Comment

Uitademen tijdens afdrukken schijnt ook stabiliserend te werken. Het helpt ook als je ergens tegen aan kunt leunen (een boom ofzo). Zolang je van dit soort handigheidjes gebruik weet te maken, zul je zien dat je sneller met langere sluitertijden hele scherpe foto's kan maken...
            Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Met langere sluitertijden kun je weliswaar ook scherpe foto's maken maar dan moet je onderwerp niet te veel bewegen. Ik kan op 300mm op 1/60s scherpe foto's maken maar niet als je bv. een eend in het water aan het volgen bent.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Je hebt een 400mm en een cropcamera, dan ben je daar toch in maximaal een uur achter.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bedankt voor de reacties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
                    Uitademen tijdens afdrukken schijnt ook stabiliserend te werken. Het helpt ook als je ergens tegen aan kunt leunen (een boom ofzo). Zolang je van dit soort handigheidjes gebruik weet te maken, zul je zien dat je sneller met langere sluitertijden hele scherpe foto's kan maken...
                    Je moet je adem inhouden om stabielier te zijn, diep inademen. Uitademen en als je helemaal leeg bent adem inhouden en afdrukken. Zo is het toch bij het schieten.
                    Als het te snel gaat flitsen, dat bevriest je beelt en zo kan je met heel lage sluitertijden werken
                    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                    http://www.stevevandegaer.be

Comment

Working...
                    X