Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is het de moeite...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Is het de moeite...

om van een 50 mm 1.8 over te stappen naar een 1.4
    Voor mijn 5D dan hé ?
    Eerlijke mening hé? Want dat plastiek ding vind ik maar niks eigenlijk.

Of is die meerkost weggegooid geld?
    En ik spreek niet over die 1.2 hé want da geef ik er nie aan...
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

Re: Is het de moeite... ???

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
    Want dat plastiek ding vind ik maar niks eigenlijk.
    zou denk ik de enige reden kunnen zijn.
    zo groot is het verschil in prestatie volgens mij niet?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Re: Is het de moeite... ???

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      zou denk ik de enige reden kunnen zijn.
      zo groot is het verschil in prestatie volgens mij niet?
      grt,bouk.
      Dat denk ik dus ook niet maar ik heb nu thuis in leen de 1.4 liggen waar ik straks eens de DOF van tonen..Wat een sterke lens zeg.
      Maar als iemand mij kan overtuigen dat die 1.8 even goed is dan steek ik wel een pak geld in mijn zakken..
      Mvg, Pascal,Schoonspikke
      500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Re: Is het de moeite...

Ik heb de Canon 50mm f1,4 gehad, maar omdat ik die te weinig gebruik op de 5D MKII heb ik die vorige week verkocht.
        Die 50mm f1,4 is heel goed, maar hoeveel beter ze is dan de f1,8 versie dat weet ik niet.

Op een full-frame gebruik ik de 85mm f1,8 en de 135mm f2 veel meer dan de 50mm.
        Maar sinds ik de 70-200 f2,8 L IS II heb komen die 85 en 135mm alleen maar uit de kast als ik in heel donkere omstandigheden foto's moet maken.

Een 85mm f1,8 is ongeveer even duur als de 50mm f1,4 , en die is op een full-frame beter als portretlens. Door de snelle AF is die ook heel goed bruikbaar voor actiefotografie in slechte omstandigheden. Voor concertfotografie is die ook heel goed.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Ik heb de Canon 50mm f1,4 gehad, maar omdat ik die te weinig gebruik op de 5D MKII heb ik die vorige week verkocht.
          Die 50mm f1,4 is heel goed, maar hoeveel beter ze is dan de f1,8 versie dat weet ik niet.

Op een full-frame gebruik ik de 85mm f1,8 en de 135mm f2 veel meer dan de 50mm.
          Maar sinds ik de 70-200 f2,8 L IS II heb komen die 85 en 135mm alleen maar uit de kast als ik in heel donkere omstandigheden foto's moet maken.

Een 85mm f1,8 is ongeveer even duur als de 50mm f1,4 , en die is op een full-frame beter als portretlens. Door de snelle AF is die ook heel goed bruikbaar voor actiefotografie in slechte omstandigheden. Voor concertfotografie is die ook heel goed.
          Dan zal ik toch opteren voor de 85 1.8 denk ik...Kwestie om wat meer afstand tot het voorwerp te houden en zodat ze niet op hun ongemak zijn..Nu op zoek ernaar...

Bedankt iedereen.

Nog andere meningen?
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Ik dacht dat je een vergelijking zocht tussen de 2 50mm's?

Wel, ik zal vandaag mijn nieuwe 50mm 1.4 thuiskrijgen..

Waarom de 1.4?

Het is echt qua bouwkwaliteit, scherpte, prijs, ... zoals hieronder:

50mm 1.8 < 50mm 1.4 < 50mm 1.2

Voor de 1.4 krijg je gewoon betere kwaliteit op alle gebied tov de 1.8 maar minder tov de 1.2
            Canon 5D2 en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
              Ik dacht dat je een vergelijking zocht tussen de 2 50mm's?

Wel, ik zal vandaag mijn nieuwe 50mm 1.4 thuiskrijgen..

Waarom de 1.4?

Het is echt qua bouwkwaliteit, scherpte, prijs, ... zoals hieronder:

50mm 1.8 < 50mm 1.4 < 50mm 1.2

Voor de 1.4 krijg je gewoon betere kwaliteit op alle gebied tov de 1.8 maar minder tov de 1.2
              Ik ga da gewoon testen..Leen die van Spikkesenior wel..
              Mvg, Pascal,Schoonspikke
              500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Ik ben de laatste om een third party aan te raden, maar in het geval van de 50mm f/1.4 "zou de Sigma beter zijn dan de Canon, tenminste als je een goed exemplaar te pakken hebt". (zelf geen ervaring met een van beide, dus ik probeer gewoon voorzichtig te vertellen wat ik gehoord/gelezen heb).
                Mijn gedachte: houd die f1.8 voor dat ene keertje dat je het nodig hebt, maar ga voor de 85mm f/1.8, zeker op je full frame (ik heb zowel de 50mm als de 85mm, allebei f/1.8).
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

50f1.8 met metalen vatting te koop

Ik heb van deze verkoper een 50f1.8II gekocht voor de verjaardag van een vriend en heb een zeer snelle levering gehad.

In het geval u de iets-minder-plastieken versie van de 50 zou overwegen.
                  De verkoper meldde me dat de af-knop ontbreekt maar met een klein schroevendraaiertje, paperclip, pinnetje, etc... bij de hand kan je wel nog
                  switchen tss af en mf..

Maar een idee...

Comment

Voor de eeuwige discussie 50mm 1.8 of 1.4, heb ik hier al dikwijls gezegd dat je de artikels van Peter Sulonen moet lezen (Petteri's pontifications).

De algemene conclusie: als je de 1.8 hebt is het quasi nutteloos de 1.4 te kopen.

DPaul
                    DPaul - A.FIAP
                    D810, nikkors and other stuff

Comment

Ik heb de 1.8 ook gehad, is een leuk lensje voor het geld maar de 1.4 is gewoonweg beter. maar ze is natuurlijk geen 270€ beter, net zoals de 1.2 versie niet 1100€ beter is dan de 1.4 versie!
                      Als je ze naast mekaar test zal het verschil zeer duidelijk zijn op alle gebied. Hoeveel ze beter is wordt meestal duidelijk onder moeilijke omstandigheden.
                      i.v.m de 85mm: heb ik ook gehad en is idd. een heerlijk lensje maar ik heb ze weg gedaan omdat ik ze niet gebruikte naast mijn 70-200 2.8.
                      Ik denk dat de 50mm toch wel veelzijdiger is dan de 85! Hangt er natuurlijk vanaf wat je ermee wil doen!
                      Mijn conclusie: voor portret en indoor sport zou ik de 85mm nemen, voor allround gebruik ben je beter af met de 50mm.

Grts, Spikke!
                      www.rallyandraces.com

Comment

Ik ben erg gelukkig met mijn Sigma EX 50mm f/1.4. Deze is qua bouw beter dan de Canon f1.4 versie, geeft een mooiere bokeh (naar mijn smaak in ieder geval) dan de Canon en is zeer scherp. Nadeel is dan wel dat de kwaliteitscontrole van Sigma enorm te wensen overlaat waardoor ik wel zo'n 1/2 jaar (!) bezig ben geweest om een goed focussende exemplaar te krijgen.
                        www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                          ......
                          De algemene conclusie: als je de 1.8 hebt is het quasi nutteloos de 1.4 te kopen.

DPaul
                          Voor mij althans is de stap destijds naar de f1.4 niet ~nutteloos geweest.
                          Ik weet ook waarom ik nu de f1.2 gebruik en liever niet terug ga naar de f1.4
                          (tenzij ik echt geld nodig zou hebben).

Het is maar te zien wat je ermee wil doen en één iemand koopt een <f2.8 lens om kortere sluitertijden te halen, de ander in de eerste plaats voor de bokeh-effecten..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                            Ik ga da gewoon testen..Leen die van Spikkesenior wel..
                            kom ze dan maar halen he
                            ik denk dat behalve de snelheid (1.4 tov 1.8) en de bokeh, de 1.8 zeker voldoende zou moeten zijn en zou dan ook eerder gaan voor 85 mm 1.8....
                            nikon coolpix s9100

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                              Ik ben erg gelukkig met mijn Sigma EX 50mm f/1.4. Deze is qua bouw beter dan de Canon f1.4 versie, geeft een mooiere bokeh (naar mijn smaak in ieder geval) dan de Canon en is zeer scherp. Nadeel is dan wel dat de kwaliteitscontrole van Sigma enorm te wensen overlaat waardoor ik wel zo'n 1/2 jaar (!) bezig ben geweest om een goed focussende exemplaar te krijgen.
                              Dank om mijn uitspraak van hierboven, die enkel gebaseerd is op wat ik gelezen heb, en niet op eigen ervaring, te bevestigen:

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Ik ben de laatste om een third party aan te raden, maar in het geval van de 50mm f/1.4 "zou de Sigma beter zijn dan de Canon, tenminste als je een goed exemplaar te pakken hebt". (zelf geen ervaring met een van beide, dus ik probeer gewoon voorzichtig te vertellen wat ik gehoord/gelezen heb).
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                              X