Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tokina 300mm f/4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tokina 300mm f/4

Vorige week gekocht. Door slecht weer duurde het een paar dagen voor ik ze deftig kon testen. De reviews waren eenstemmig vol lof over de lens.

Bouwkwaliteit van de lens is gewoonweg prachtig. Ik ben ermee op pad geweest op een zonnige dag (gisteren) zodat ik snelle sluitertijden met diafragma tussen 5.6 en 8 kon combineren.

Ik vind de resultaten nogal wisselvallig, wat ook gelezen kan worden als 'ik kan (nog) niet goed overweg met zoveel milimeters.'

Iemand ervaringen met deze lens of tips om met 300mm uit de hand te fotograferen? Liever iets verder gaand dan 'de camera goed stilhouden'. Ik hanteer de 1/brandpunt x cropfactor regel, maar denk dat het nog een stapje sneller mag om mijn gebibber eruit te halen.

deze kwam eruit als een van de scherpere. Scherpte ligt in het midden van de foto op het touw. Het contrast is een heel klein beetje vergroot en na verkleinen is hij 10% verscherpt. Qua compositie heb ik het een beetje laten hangen, was teveel bezig met onderwerpen zoeken waaruit de scherpte zou blijken.

iso 400 f/5.6 s overkillsgewijs 1/3200. Een 100% crop kan tegen een uur of 6-7 gepost worden.

Het zou kunnen dat in deze post teveel vragen zit of een totaal gebrek aan een duidelijke vraag.
    The Knight That Says Ni...kon

Re: Tokina 300mm f/4

Aan de sluitertijd zal het niet liggen, die is ok voor deze foto (je eigen gebibber ben je dus kwijt). Ik kan in de foto echter nergens een duidelijk scherptepunt vinden, mogelijk is de scherpstelling voor deze foto niet helemaal gelukt, of heb je na scherpstelling teveel naar voren of achter bewogen zodat alles "out of focus" raakte??
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
      of heb je na scherpstelling teveel naar voren of achter bewogen zodat alles "out of focus" raakte??
      dat zou kunnen volgens. 5.6 gaf in die situatie een 6 centimeter scherptediepte. Ik zal straks eentje posten die wat minder vlak is, dat evalueert gemakkelijker.

ik onthou dat wel als 'goede tip'. Met primes heb ik idd de neiging om toch wat voor of achterover te leunen om compositorische en perspectivische redenen. Continu AF zou dat al verholpen hebben.

Comment

voila een 100% crop op het focuspunt

een andere foto met duidelijker focuspunt

en 100% crop

ik wil eigenlijk vooral weten of ik niet te streng ben voor de lens ook niet. Ik heb hier de voorbije weken nogal wat commentaar gekregen over onscherpte en sindsdien nogal freaky daarin, aangezien men gelijk had.

Comment

Working...
        X