Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
De 5D MII zou uiteraard een dijk van een toestel zijn maar of het goed is voor jou is maar de vraag.
1. Als het voor wildlife (birding meer specifiek) vinden sommigen het toch prettiger om met een DX toestel te werken ipv een FF.
2. Afhankelijk van je ervaring kan dit toestel een zegen of een vloek zijn. Ik verklaar. Ben je een beginneling en wil je, zoals je hier zo vaak lees, een DSLR kopen voor betere foto's te nemen dan kan je heel bedrogen uitkomen. Reflextoestellen hebben een stijle leercurve en steeds maar weer je toestel op de auto of P stand gebruiken kan nooit de bedoeling zijn van deze semi pro toestellen. Heel vaak zie je dan 2de hands setjes aangeboden worden op verschillende sites met: wegens beeindigen hobby bied ik hierbij te koop aan ...
Dus wees bereid veel te willen bijleren over fotografie en je niet te laten ontmoedigen door de slechte foto's die je in het begin zal maken.
En als uitsmijter nog dit. Je kan met de 5D MII een schitterend toestel binnen halen maar je zal ook nog mogen investeren in het nodige glaswerk trouwens.
Hangt er van af wat je wil fotograferen..
Gaat je werk meestal snelle actie zijn ben je beter af met de 7D volgens mij.
Deze is veel sneller dan de 5D Mk II . Tenzij je je 5D helemaal meester bent...
Er zijn nog duurdere dan de 5D Mk II, de 1D reeks, die zijn natuurlijk supersnel en goed
voor alle werk, maar het prijskaartje is navanant...(verder geen ervaring mee)
Ik ben sinds 9 september 2010 op deze site geregistreerd. Nog maar even dus.
Graag had ik eens het volgende geweten. Als een fototoestel een cropfactor heeft van 1.5 bv een Nikon D300 en ik zet er een telelens op van 300 MM dan wordt die 300 MM plots 450 MM volgens mij. Maar is deze verhoging van 150 MM dan digitale zoom of optische zoom ? Dit zou ik graag eens willen weten . En eigenlijk had ik nog een vraag. Wat zijn de nadelen van een teleconvertor op een fullframetoestel bv een Canon D5 Mark 2 uitgerust met een 300 MM-lens. Alvast heel veel bedankt voor eventuele reacties. Groetjes rio
gewoon eens googelen naar het verband tussen sensor/filmformaat en brandpunt die de beeldhoek bepalen.
Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500DBekijk bericht
Hangt er van af wat je wil fotograferen..
Gaat je werk meestal snelle actie zijn ben je beter af met de 7D volgens mij.
Deze is veel sneller dan de 5D Mk II . Tenzij je je 5D helemaal meester bent...
Er zijn nog duurdere dan de 5D Mk II, de 1D reeks, die zijn natuurlijk supersnel en goed
voor alle werk, maar het prijskaartje is navanant...(verder geen ervaring mee)
Grts Peter
Opgepast met de 1D reeks, de 1Ds is helemaal geen snel toestel en de 1D bied niet de pure kwaliteit van een 5DII of van de 1Ds. De s en de gewone zijn beide prachtige toestellen maar voor een specifiek gebruik.
Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX http://www.stevevandegaer.be
Het komt er dus op neer dat de kwaliteit van een fullframe toch iets beter is als een smallframe rekening houdend met de gevoeligheid van de sensor. Ja toch ?
Nee, dat is onjuist geformuleerd.
Een grotere sensor stelt minder hoge eisen aan de resolutie van een lens dan een kleinere sensor MET HETZELFDE AANTAL pixels.
Een grote sensor heeft ofwel hetzelfde aantal pixels en daarmee het voordeel dat de resolutie van de lens volledig benut wordt, of wel veel meer pixels en is daarmee in potentie in groter formaat te bekijken/af te drukken.
1-Ik ben sinds 9 september 2010 op deze site geregistreerd.
2- En eigenlijk had ik nog een vraag. Wat zijn de nadelen van een teleconvertor op een fullframetoestel bv een Canon D5 Mark 2 uitgerust met een 300 MM-lens. Alvast heel veel bedankt voor eventuele reacties. Groetjes rio
1- Een oude rot dus.
2-Een teleconverter op een Fullframe camera betekent een extra scherptenadeel omdat randonscherpte het eerst bij een grotere sensor zichtbaar zal worden
Last edited by LesC; 11 september 2010, 13:31.
Reden: Quote verbeterd
Een grote sensor heeft ofwel hetzelfde aantal pixels en daarmee het voordeel dat de resolutie van de lens volledig benut wordt,
dat impliceert dat degenen die zeggen dat je superglas nodig hebt om FF ere aan te doen ongelijk hebben. tenminste als 'superglas' extreme resolutie betekent.
dat impliceert dat degenen die zeggen dat je superglas nodig hebt om FF ere aan te doen ongelijk hebben. tenminste als 'superglas' extreme resolutie betekent.
Bij FX gebruik je ook het 'slechtere' deel van de lens en bij een DX niet en daarbij is er ook een hoop poeha bij, zelfs met een Tamron 28-300 maak ik nog scherpe foto's op FX.
Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Er zijn aan het gebruik van een grotere sensor met relatief lage resolutie 2 aspecten:
1-Inderdaad stelt die grotere sensor minder hogere eisen aan de resolutie van de te gebruiken objectieven, superglas is daarbij bepaald niet nodig
2 -Het nadeel is natuurlijk dat randonscherpte en vervorming niet weggecropt worden.
Opgepast met de 1D reeks, de 1Ds is helemaal geen snel toestel en de 1D bied niet de pure kwaliteit van een 5DII of van de 1Ds. De s en de gewone zijn beide prachtige toestellen maar voor een specifiek gebruik.
Zo zie je maar, zoals ik ook geschreven heb "verder geen ervaring mee" .
Goed dat men mij verbeterd als ik fout ben.. Wat is dan de snelle 1D ? de Mark IV ?
Comment