Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Microfotografie ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Microfotografie ...

Van macrofotografie spreekt men bij een vergroting van 1:1
    Bij bv een D90 camera is het voorwerp dat bij 1:1 macro een volledige foto beslaat nog steeds 15mm groot.
    Wil kleinere voorwerpen fotograferen dan moet de vergroting meer dan 1:1 , en dan spreekt men van microfotografie.
    Grotere vergrotingen kun je bereiken met een 105 of 150mm 1:1macrolens en daarop een omgekeerde 50 mm lens, of voorzetlenzen of tussenringen, balg,....
    Als je start met een zoomlens is de vergroting van de basislens te klein om tot goede resultaten te komen.
    Er bestaan specifieke lenzen die verder gaan dan 1:1 oa Canon heeft een dergelijke lens.
    Meer info en oa een opstelling waar ik 3:1 mee bereik vind je hier:

Hier is een voorbeeld van een vogelvlo van 1mm groot:

als ik die op elkaar plaats, zie ik zelfs niets... Alleen zo'n klein lichtpuntje
    Vergeet niet om het diafragma van uw 50 mm lens manueel volledig open te zetten, anders zie je inderdaad niets
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      wat bedoel je met een "macro lens"? Ik heb ook de Sigma 105mm en daar haal je bijlange niet de vergrotingen die men wel zou willen zeker niet zonder bijkomende "accessoires" .. dichtste focus range van deze lens is trouwens zoiets als "net boven de 20cm" .. met de "accessoires" er op wordt dat iets als "2 cm" .. en dan heb je nog vignettering dat het niet mooi is ..
      Met een macro lens bedoel ik een lens die echt macro geeft 1/1 dus, niet een lens zoals er vele zijn met een macro functie waarmee je iets dichter kunt komen.
      Zoals de micro Nikkor dus maar van tamron of Sigma.
      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
        Met een macro lens bedoel ik een lens die echt macro geeft 1/1 dus, niet een lens zoals er vele zijn met een macro functie waarmee je iets dichter kunt komen.
        Zoals de micro Nikkor dus maar van tamron of Sigma.
        ja dat dacht ik al .. om daar "microfotografie" mee te doen zal men nog uit verschillende andere vaatjes moeten tappen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
          Vergeet niet om het diafragma van uw 50 mm lens manueel volledig open te zetten, anders zie je inderdaad niets
          Dat is het juist, ik zet hem volledig open....
          Achjah, vanaf dat ik terug geld heb, zal ik mij wel eens een macrolens aanschaffen
          Using the camera to defeat the habit of not seeing

Comment

De microscopen waarvoor een jaar of twintig geleden makkelijk een paar maandlonen van eigenaar wisselden kosten nu tweedehands maximaal een paar honderd Euro en er is een actieve tweedehandsmarkt voor onderdelen van de topmerken van toen: Leitz, Zeiss, Olympus, Nikon, Reichert, Wild. Rezken bijvoorbeeld voor een Zeiss Standard 14 of 16 in goede staat op zo'n 150 - 200 Euro.

Topoptiek (planapochromaten) blijft duur en de optiek van sommige merken blijkt niet tegen de tand des tijds bestand: delaminatie komt frequent voor bij de objectieven van Zeiss en de fluorieten van alle merken hebben last van veroudering door het gebruik destijds van veldspaatelementen in de lenzen.

Qua uitrusting is het doenbaar, maar echte microfotografie (= fotografie door een microscoop) is bijzonder complex.

In het Britse online magazine Micscape wordt regelmatig aandacht besteed aan microfotografie en ook het Duitse forum mikroskopie.de is een rijke bron van info.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nice_nicce Bekijk bericht
              Dat is het juist, ik zet hem volledig open....
              Achjah, vanaf dat ik terug geld heb, zal ik mij wel eens een macrolens aanschaffen
              Welke lens zet je volledig open? Die dat op je camera zit of de omgekeerde? Standaard staat bij de meeste objectieven het diafragma helemaal dicht en je kan dit enkele wijzigen als je een ouder model hebt die nog over een diafragmaring (een ring naar je scherpstelring dus heeft), anders lukt dit niet...
              "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
              500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nick- Bekijk bericht
                Welke lens zet je volledig open? Die dat op je camera zit of de omgekeerde?
                Die van mijn 50mm...
                Using the camera to defeat the habit of not seeing

Comment

iemand ervaring met tussenringen + een omgekeerde Nikon AF-D 50mm f/1.8? ik weet dat de 50mm omgekeerd kan werken zonder ringen maar geen idee of het zou werken met

Comment

Working...
                  X