Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Microfotografie ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Microfotografie ...

Ik ben in het bezit van een Nikon D60 met bovenop de standaard 18-55mm lens een degelijke AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6 G ED VR II.

Nu ben ik heel nieuwsgierig om aan microfotografie te gaan doen (verkennend). Moet ik daarvoor een dure aankoop doen of kom ik met een tussenring ook al een heel eind ?
    'KLIK' ... te laat ...

Re: Microfotografie ...

Gebruik je telezoom en plak erop een lichtsterke, omgekeerde 50mm lens, => zeer grote vergroting.
    Zal straks eens foto's posten.
    Canon EOS 40D + 350D + 100-300 ƒ/5.6 + Helios 44M-6 58mm ƒ/2.0 + Helios 44-2 58mm ƒ/2.0 + Meyer-Optik auto 135mm ƒ/2.8 + Meyer-Optik 29mm ƒ/2.8^^

Comment

zoiets? (blauw vakje = 1 sq mm)

crop

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        zoiets? (blauw vakje = 1 sq mm)
        Ik zie witte vlakjes
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gontcha Bekijk bericht
          Gebruik je telezoom en plak erop een lichtsterke, omgekeerde 50mm lens, => zeer grote vergroting.
          Zal straks eens foto's posten.
          Heb zoiets met mijne geprobeerd, en ik kon hier dus niets mee fotograferen......
          Using the camera to defeat the habit of not seeing

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Ik zie witte vlakjes
            .. en ik zie spijkers ..... op laag water

blauw afgelijnde vakjes .. beter ??? 'k heb nog komma's hoor ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nice_nicce Bekijk bericht
              Heb zoiets met mijne geprobeerd, en ik kon hier dus niets mee fotograferen......
              Hmm, zal dus die set-up moeten posten.
              Camera +100-300mm lens + 58mm/2 helios lens.
              >>>>>>>||>>>>>>>>>>>>>>>>>||<<<<<<<
              Probleem hiermee is dat je een ongelooflijk kleine DOF hebt (iets van <0.1mm) probeer eens met je vingers voor te lens te prutsen tot je een scherp beeld hebt.
              Canon EOS 40D + 350D + 100-300 ƒ/5.6 + Helios 44M-6 58mm ƒ/2.0 + Helios 44-2 58mm ƒ/2.0 + Meyer-Optik auto 135mm ƒ/2.8 + Meyer-Optik 29mm ƒ/2.8^^

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gontcha Bekijk bericht
                Hmm, zal dus die set-up moeten posten.
                Camera +100-300mm lens + 58mm/2 helios lens.
                >>>>>>>||>>>>>>>>>>>>>>>>>||<<<<<<<
                Probleem hiermee is dat je een ongelooflijk kleine DOF hebt (iets van <0.1mm) probeer eens met je vingers voor te lens te prutsen tot je een scherp beeld hebt.
                ik heb 17-200 en 50mm/1.8
                als ik die op elkaar plaats, zie ik zelfs niets... Alleen zo'n klein lichtpuntje
                Using the camera to defeat the habit of not seeing

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door webwiper Bekijk bericht
                  .... Moet ik daarvoor een dure aankoop doen of kom ik met een tussenring ook al een heel eind ?....
                  Eerste vraag is natuurlijk wat voor u een dure aankoop is? Voor €600 heb je al een prima 150mm macro-lens. (ik gebruik de Sigma 150mm ).
                  Werken met een omgekeerde 50mm op je zoom is natuurlijk minder duur, maar ik denk niet dat deze techniek geschikt is om "verkennend" aan macro-fotografie te beginnen. Dit vraagt erg veel oefening en techniek, en zal - vrees ik - een beetje frustrerend gaan werken.
                  Zelf heb ik geen ervaring met tussenringen en dergelijke, maar er zijn zeker mensen op dit forum die daar mee werken. Ook voorzetlenzen zijn een optie die niet zo duur is. Hou ook de tweedehands wat in het oog, er zijn wel eens mensen die na een poosje ondervinden dat macro niet echt hun ding is, en dan kan je wel eens een koopje doen.
                  It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

Comment

Voor wie zich misschien toch de vraag stelt over mijn gebruikte setup ...
                    De fotos zijn genomen met een Sony H5 12x zoom toestel voorzien van een Sony Close-up lens (3,3 diopter) waarop een omgekeerde 50mm lens gemonteerd is (die van mijn oude Canon FT-QL)
                    Met die setup en de Sony H5 op volle 12x zoom heb ik zelfs geen vignettering.
                    Fotos zijn wel met focus layering gemaakt.
                    FWIW

Comment

Of een macro lens van Sigma of Tamron kopen, ik weet wel niet veel van prijzen maar is daar niets te vinden dat betaalbaar is.
                      Ik dacht dat het wel zou lukken vanaf €400 of kijk eens wat er aangeboden word op deze site.
                      Last edited by Sus; 3 september 2010, 13:19.
                      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                        Of een macro lens van Sigma of Tamron kopen, ik weet wel niet veel van prijzen maar is daar niets te vinden dat betaalbaar is.
                        Ik dacht dat het wel zou lukken vanaf €400 of kijk eens wat er aangeboden word op deze site.
                        wat bedoel je met een "macro lens"? Ik heb ook de Sigma 105mm en daar haal je bijlange niet de vergrotingen die men wel zou willen zeker niet zonder bijkomende "accessoires" .. dichtste focus range van deze lens is trouwens zoiets als "net boven de 20cm" .. met de "accessoires" er op wordt dat iets als "2 cm" .. en dan heb je nog vignettering dat het niet mooi is ..

Comment

Sorry, maar om nu terug te komen op de oorspronkelijke vraag, ik wil hier absoluut niet ambetant gaan doen, maar Microfotografie : is dat niet het fotograferen langs en door een microscoop ?
                          Dat interesseert me ook, links, aan- en opmerkingen zijn steeds welkom.
                          Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
                            Sorry, maar om nu terug te komen op de oorspronkelijke vraag, ik wil hier absoluut niet ambetant gaan doen, maar Microfotografie : is dat niet het fotograferen langs en door een microscoop ?
                            Ik dacht dat ook...door de misleidende naam van de Micro Nikkors denken waarschijnlijk veel mensen dat ze inderdaad er micro fotografie mee kunnen doen...
                            Voor micro fotografie heb je een goede microscoop nodig met een aangepaste ring voor het merk van fototoestel dat je gaat gebruiken,er mag dus geen lens op je toestel zitten,je gebruikt de objectieven van de microscoop.
                            Maar wat je gaat fotograferen zal bepalend zijn voor het juiste type microscoop dat je zal moeten aankopen,het is geen simpele materie,goede microscopen zijn niet goedkoop de top Leica,Zeiss wat goedkoper Nikon,Olympus.
                            Ik zou er maar eens goed over nadenken en informatie inwinnen vooraleer je daar mee begint....succes!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
                              Idd .. maar diegenen die zich een totale reflexie microscoop van goede kwaliteit kunnen permitteren (5000€ oid) inclusief een "optische bank" voor het monteren van een fototoestel (meestal zonder lens, of hooguit met adaptorlens = + €€€ en diafragmering in de microscoop) zullen maar dunnetjes gezaaid zijn.. de voorgestelde methodes zijn een niet onaardige benadering van hetzelfde effect ..
                              FWIW

Comment

Working...
                              X