Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stap voor stap vervangen van beginnersmateriaal... Hulp gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Stap voor stap vervangen van beginnersmateriaal... Hulp gevraagd

Oorspronkelijk geplaatst door MadJazz Bekijk bericht
    Ik bedoel daarmee dat de hoge ISO-waarden beter presteren op FF en je dus onder weinig licht nog goede beelden kunt maken. Dat is toch een feit?! Waarom dan die heftige reacties. Binnenin ga je al snel richting hoge ISO zelfs met f/4 of f/2.8 en dan merk je het kwaliteitsverschil wel.

Jullie spreken jezelf nogal eens tegen. In de link die je stuurt, krijg je in de tweede reactie al hetzelfde wat ik zeg:
    http://forum.belgiumdigital.com/f15/...te-320012.html
    Nee, dat is geen feit. Lees nog maar eens verder als post twee in dat topic. We zitten hier ook in objectieven en daar wordt raad om gevraagd. Als TS eeen 7D wil kopen dan moet TS dat lekker doen, is toch een stap hoger als een 550D qua prestaties en mogelijkheden...verder qua lenzen zijn de meeste antwoorden wel gegeven. Veel hangt af van de toepassing.
    Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MadJazz Bekijk bericht
      Ik bedoel daarmee dat de hoge ISO-waarden beter presteren op FF en je dus onder weinig licht nog goede beelden kunt maken. Dat is toch een feit?!
      Dat is geen feit wegens het formaat, maar omdat de oude FF camera's een relatief lage resolutie hadden voor het sensorformaat , en de nieuwere met hogere resolutie nog altijd niet de pixeldichtheid hebben van de nieuwste crop+ modernere sensortechniek+sterkere ruisonderdrukking dan de oudere.
      Het is dus een wat meer genuanceerd verhaal dan alleen FF=lichtgevoeliger, want dat is niet zo..
      Zou je een jngste generatie FF vergelijken met een oudere cropcamera met een sensor met moderne techniek en de oude ., lager resolutie, dan zou FF ineens helemaal geen ISO voordeel hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
        Als TS eeen 7D wil kopen dan moet TS dat lekker doen, is toch een stap hoger als een 550D qua prestaties en mogelijkheden...verder qua lenzen zijn de meeste antwoorden wel gegeven. Veel hangt af van de toepassing.
        7D of 550D, dat zien we wel als het zover is... Eerst wil ik m'n lenzen vervangen. Die keuze is al moeilijk genoeg. Als ik me niet meer bedenk wordt m'n eerstvolgende aankoop een 70-200 f2,8 L IS.

Allen bedankt voor de reacties.
        Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

Comment

Ik kocht ooit een Sigma 50-500 om max.bereik te hebben, maar in de realiteit had ik niet echt 500mm nodig voor die schele vogel die eens langs m'n appartement voorbijvliegt of eens een sportmatch om m'n bereik te "testen".

Een 24-105 vond ik ook een cool bereik, verkoopstechnisch zeer interessant, maar verkocht hem na een 3-tal maand wegens teveel vignetering en de f4 minder lichtsterk (op fullframe 5D).
          Ik verkocht m'n cropcam en interesseerde me meer in portretfotografie, bereik tot 200mm was meer dan genoeg.

Volgende combinatie's zou ik voorstellen :
          - Tweedehands Canon 17-55 2.8IS (of Tamron 17-50 VR) + tweedehands 70-200 2.8 IS (beiden f2.8)
          - Tweedehands Canon 17-55 2.8IS (of Tamron 17-50 VR) + tweedehands 100-400 L IS

Misschien de 2e combinatie daar ik het gevoel heb dat u redelijk veel tele verlangt.
          Dan heeft u een lichtsterke basislens + een supertele 100-400.

Van die 24-70 zou ik zeker afblijven, is een goede zware lichtsterke basislens voor fullframe (waarvan ook mindere copieën bestaan), maar op een 7D geen groothoek!
          De 24-105 heb ik dus zelf gehad, maar niet alleen de vignetering stoorden mij, eens je f2.8 bokeh gewoon bent, heb je liever een magische dan een harde bokeh.

Ik vermeld er steeds 2e hands bij, daar je toch een pak kan besparen (of extra lenzen bijkopen voor de prijs van een nieuwe )
          Tot hier mijn ervaringen, good luck
          Last edited by PurePhotography; 13 september 2010, 20:43.

Comment

Toen ik mijn fotomateriaal kocht, heb ik ook lang getwijfeld aan de lenzen. Ik vond het toen belangrijk dat de lens die ik het meest zou gebruiken heel goed was, daarom koos ik voor de Canon 17-55 f2.8 IS. Tot nu toe nog geen spijt van gehad. Ik gebruik deze op een 40D. Als je binnen korte termijn geen overstap naar FF overweegt is dit de beste keuze.

Ik neem niet zo heel veel foto's in telebereik, maar wou wel wat bereik als dat nodig was met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik koos daarom voor de Canon EF 70-300 f4-5.6 IS. Deze lens wordt soms een beetje onderschat, denk ik. Er is stabilisering en de kwaliteit is heel goed, behalve op 300 is het contrast en de scherpte wat minder (maar als je het diafragma wat sluit, komt dit ook goed). De lens is bovendien licht en tamelijk klein, dus heb ik ze meestal bij. Ik mis de mm tussen 55 en 70 helemaal niet. Nog een goeie kwa prijs/kwaliteit is de Canon EFs 55-250 f4-5.6 IS (deze was nog niet beschikbaar toen ik de mijne kocht).

Het geld dat je uitspaart met een dergelijke tele kan je dan gebruiken voor een lichtgevoelige prime of een externe flash. Ik koos voor de Canon macro 100 f2.8 L IS en de flash 580 EX. Een 50 f1.4 zou ook plezierig zijn of nog zotter een Canon 300 f4 L IS

Pin je niet vast op enkel 2 lenzen, ik deed dit vroeger ook. Na een tijdje is de kans groot dat je je laat verleiden tot een derde lens, een flash, ...

Ik hoop dat ik je hiermee wat geholpen heb!
            Last edited by Jerom; 14 september 2010, 13:20.

Comment

dag Fenix,

ik weet niet of je nu nog op zoek bent naar advies ivm vervanging materiaal, maar je krijgt toch mijn mening .

Aangezien je al veel materaal hebt ( bereik van 18 - 300mm met cropfactor 1.6 en een zeer goede 100 macrolens ) moet je kunnen voor jezelf bepalen waar je die beperkingen van je huidige materiaal in ziet zitten.
              -zit het in bereik ?
              - zit het in kwaliteit ?
              - zit het subjectief, in het gevoel van niet het juiste materiaal te hebben ?(ik bedoel dit niet negatief)

Als het dan gaat over keuze van nieuw materiaal, zou ik ook gewicht/omvang laten meespelen.
              Het verwondert me dat dat een argument is bij keuze materiaal dat zo weinig aan bod komt, zeker als (zoals bij zoveel van ons) kids/reizen/beetje vanalles het favoriete object is. ( Als je een specifiek voorkeursobject hebt, dan ligt dat anders, dan kies je voor het beste, punt uit) Ben je bereid met kilo's te zeulen ?

(zo was ik er na grondige en objectieve studie van overtuigd dat een nikon D700 met 105 mm macro en een 16-35mm mijn ideale setje zou zijn... tot ik die dingen 'in't echt' zag : zo groot !(vanuit mijn standpunt als lichtbepakte, discrete wandelaar))
              Vanuit dat perspectief is de keuze maximaal diafragma 2.8 vs 4 ook te bekijken.

Belangrijk is dat jij je goed voelt met je materiaal !

hopelijk heb je er iets aan, groeten, Geert.

Comment

70-200 f/4 + 10-22... Doe er een 35 f/1.8 bij voor 250 euro en je kunt alle kanten uit
                Heb zopas een 70-200 f/4 non-IS bijgekocht - om niet altijd de 100-400 te moeten meesleuren - en het is gewoon een fantastische lens, zeker voor de prijs
                Ook met extender 1.4x scherp op 280mm (voor dat reigertje)
                Op 200mm vol open is de DOF klein genoeg om een portret te isoleren tegen de achtergrond

Als amateur zou ik toch 2 keer nadenken alvorens een peperdure - en zware - 70-200 f/2.8 IS II te kopen

7D kost momenteel het dubbel van een 50D, voor de sensor moet je het niet doen, wel voor de veel snellere en gemakkelijker AF

En omdat deze draad NIET gaat over crop tov FF :

Eens je dat zonesysteem gewoon bent is voelt de AF van de 5DII (en alles t/m de 50D) een beetje middeleeuws aan
                Ruis bij hoge ISO is wat beter dan 50D, als je goed belicht blijft een 7D een goede stop achter de 5DII, je red je dus wel (met beide cameras) als het niet voor elke dag is

Er zullen altijd beperkingen zijn, je moet ergens een lijn trekken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
                  ...

Nog een bedenking; als ik zou gaan voor de 17-55 in combinatie met de 100-400, dan mis ik het bereik tussen 55 en 100 mm wat toch een groot gemis is, of ben ik mis
                  ...

Waarom dan geen 7D + 15-85mm (IS 3.5-5.6) en een 100-400mm. Die 15-85mm is trouwens kitlens op de 7D.

Zelf ben ik van 400D naar 50D gegaan, met aanschaf van de 15-85mm en 120-400mm (Sigma) erbij en daarmee kan ik me toch heel goed amuseren. Je beschrijving van het type foto's die je wil trekken sluit trouwens vrij goed aan bij mijn voorkeuren (behalve dat ik kippenvel krijg van het modewoord 'kids' ).

Als je natuurlijk vaak bewegende kinderen wil gaan trekken, dan is die 15-85mm niet zo goed, want IS of niet, onder 1/100 moet je niet gaan dan. Ik heb er deze zomer bijvoorbeeld wel een heel mooie reeks paddenstoelen (zonder statief) kunnen mee trekken tot 1/15 (tot op 85mm dan), toch wel een ander doel.

Mijn oplossing voor de 'bewegende modellen' is trouwens een Sigma 50-150 F2.8 gebleken:
                  - voor crop camera's een bereik dat het best aansluit op de 70-200mm voor FF
                  - F2.8 tsja
                  - in zijn klasse heel licht en discreet (ik zag mezelf niet zo ongedwongen foto's nemen op een feestje met met een grote witte 2.8... )
                  - ik heb 'm in een winkel in de buurt gekocht, want zoals gebleken voor mij, mag je er wel een paar keer mee terug, dat is 'to be continued' en een no-go voor velen, dus vermeld ik het er eerlijk bij (probleem: stevige front-focus)
                  Last edited by Michaël_F; 24 september 2010, 10:35.
                  Michaël

Comment

(probleem: stevige front-focus)
                    Kan je op 50D en 7D toch zelf bijregelen met AF microadjust

Een bijkomend argument m.i. voor deze toestellen

Comment

ik zit een beetje in een gelijkaardige situatie dus ik zal zeggen wat ik van plan ben :

heb net een 550d met 18-55 kit lens aangekocht en ben van plan een 50mm f1.4 en een 70-200 L f4.0 ( zonder IS ) aan te kopen . samen kosten die twee 850€ en voor mijn budget het meest veelzijdige vind ik. + een statief van 30€ om meer uit de tele te halen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                        Je zou een permanente ban moeten krijgen voor deze nonsens...!!!
                        Kijk hier eens:

http://photo.net/learn/optics/dofdigital/

Bob Atkins:
                        1. For an equivalent field of view, the small-sensor camera has at least 1.6x MORE depth of field than a full-frame camera would have - when the focus distance is significantly less then the hyperfocal distance (but the full-frame format need a lens with 1.6x the focal length to give the same view).
                        2. Using the same lens on a small-sensor camera and a full-frame camera, the small-sensor image has 1.6x LESS depth of field than the full-frame image would have (but they would be different images since the field of view would be different)
                        3. If you use the same lens on a small-sensor camera and a full-frame camera and crop the full-frame image to give the same view as the digital image, the depth of field is IDENTICAL
                        4. If you use the same lens on a small-sensor camera and a full-frame camera, then shoot from different distances so that the view is the same, the small-sensor image will have 1.6x MORE DOF then the film image.
                        5. Close to the hyperfocal distance, the small-sensor camera has a much more than 1.6x the DOF of a full-frame camera. The hyperfocal distance of the small-sensor camera is 1.6x less than that of a full-frame camera.
                        Bob Atkins wrote on April 13, 2003:
                        The DOF of an EOS 10D is about the same as the DOF on a 35mm full frame camera stopped if you open up an extra stop and a third. <p> So for example to get about the same depth of field as a 50mm lens on a full frame camera at f2.8 a 31.25mm lens on a 10D needs to be opened up to f1.8 <p> Distant background blur is proportional to format size (assuming equal size prints). So a 10D image will have 1.6x less far distant background blur than a 35mm full frame camera when using equivalent lenses at the same aperture. Again not a huge factor for an EOS 10D, but a significant factor for a digicam with a sensor 4x smaller than full frame 35mm. As before, if the EOS 10D lens is opened up by a stop and a third, background blur will equal that of a full frame image. <p> In practice it's pretty easy to use selective focus with a 10D and blurring the distant backgound is also quite possible with the right lens.
                        Excuses aanvaard.

Over het voordeel van lichtsterkte op full frame zullen we niet verder discuteren zeker?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Kan je op 50D en 7D toch zelf bijregelen met AF microadjust

Een bijkomend argument m.i. voor deze toestellen
                          Juist, maar het woordje 'stevige' gebruikt ik omdat ik er op +20 micro adjust nog niet kom
                          Michaël

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Michaël_F Bekijk bericht
                            Juist, maar het woordje 'stevige' gebruikt ik omdat ik er op +20 micro adjust nog niet kom
                            Dan is mijn 30mm f/1.4 met +8 bijna perfect voor een Sigma

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
                              Als ik me niet meer bedenk wordt m'n eerstvolgende aankoop een 70-200 f2,8 L IS.
                              MAAR

Ik denk dat ik me aan't bedenken ben.

Puur qua bereik ga ik veel meer hebben aan de 100-400 L, dan aan de 70-200. Ik denk dat ik de millimeters boven 200mm wel serieus ga missen. Met een teleconverter werken op de 70-200 is ook nog wel een mogelijkheid. De nieuwe teleconverters van Canon (die in december zouden op de markt komen?) zijn naar't schijnt zeer goed maar ook zeer duur (550 euro?!) Zo'n converter samen met de nieuwe 70-200 f2.8 IS en ik ben in totaal meer dan 100.000 oude belgische franken kwijt. Dat vind ik toch een beetje van het goede teveel, zeker voor een beginner als ik.
                              Dan denk ik dat ik genoegen ga nemen met de iets mindere kwaliteit en lichtsterkte van de 100-400 L. Ik ben al weken aan't opzoeken en lezen en over deze lens heb ik nog bijna niets negatiefs gelezen.
                              Ik ga deze lens wel nog eens testen/proberen/huren vooraleer ik de knoop definitief doorhak. Weet er iemand waar je deze lens kan huren (regio midden-Limburg), of moet ik daarvoor tot bij Konijnenberg (krijg je het huurgeld daar terug als je de lens daarna koopt?)...

Als ik later toch nog de lichtsterkere 70-200 zou missen, kan ik de aanschaf hiervan altijd nog overwegen. Blijkbaar zijn er wel meer mensen die beide lenzen gebruiken. Ik ben vanaf nu dus ook op zoek naar een tweedehands 100-400 L maar ik heb al prijzen gezien van zelfs meer dan 1000 euro. Als dat de prijs is geef ik wel iets meer en koop ik een nieuwe. (1299 euro bij Konijn).

Voor het prijsverschil tussen de dure 70-200 L en de 100-400 L kan ik me dan meteen een Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM aanschaffen. Ik neem aan dat dit een goede keuze is rekening houdende met (daarna) de aanschaf van een 7D (of zou ik over de body ook nog van gedacht veranderen ). Ga ik het bereik tussen 55 en 100 mm niet missen??? Of zijn er betere opties?

Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken! Als jullie vinden dat ik de verkeerde keuze aan het maken ben hoor ik het ook graag!
                              Last edited by fenix; 30 september 2010, 18:16.
                              Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

Comment

Working...
                              X