Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stap voor stap vervangen van beginnersmateriaal... Hulp gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Stap voor stap vervangen van beginnersmateriaal... Hulp gevraagd

met 400mm moet je op zo'n 20 a 25m afstand werken om je kids half in beeld te kunnen krijgen, en als het alleen maar om ne reiger gaat die opvliegt zou ik die mm maar laten waar ze zijn..volgens mij ga je met die 70/200 f/2.8 IS USM L meer plezier hebben, je kunt eventueel nog met TC. 1.4 II werken om je reigerke te schieten voor ne keer...mvg!
    Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...

http://pallenhoven.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      De 70-200 f2,8 L IS II is op dit ogenblik waarschijnlijk de beste zoomlens van Canon (ik ben er zelfs zeker van dat het de beste is).

Als ik voor de 70-200 ga, dan blijven er nog keuzes te maken natuurlijk. Ga ik voor 2,8 of f4? Met of zonder stabilisatie? Enerzijds heb ik zoiets; als je dan toch met geld gaat smijten, koop dan direct het beste wat er is en je kan er geen spijt van krijgen...
      Maar anderzijds is de non IS versie misschien ook wel voldoende voor een amateurke als ik. Bovendien zit ik zo'n beetje met het gewicht, moet daar geen rekening mee gehouden worden als ev nadeel? Is er zo'n groot verschil tussen de nieuwe en de oude versie?
      Als ik voor deze lens kies en achteraf spijt krijg omdat ik ook graag reigers (of andere vogels wil fotograferen), dan kan ik altijd nog op zoek naar een prime van pakweg 400mm... (alhoewel die prijzen...)

Iemand nog iets nuttigs te vertellen over de 28-300 van canon? Kan die lens me nog aan het twijfelen brengen?
      Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

Comment

De 28-300 zou je tov de 70-200 veries niet aan het twijfelen mogen brengen hoor
        Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Het gewicht van de 70-200 f2,8 is (samen met de hoge prijs) het enige nadeel.
          Als je de lens in gebruik hebt, dan valt het gewicht nog best mee. Maar als je ze moet meesleuren tijdens een lange wandeling waarbij je vooraf eigenlijk al weet dat je ze hoogstwaarschijnlijk toch niet zal gebruiken, dan is het wel een zware lens.
          Ik neem ze dus alleen maar mee als ik vooraf weet dat ik ze nodig heb (sport, optredens....), en dan gebruik ik die ook bijna de hele tijd.
          Als ik tijdens zo'n evenement toch een andere lens nodig heb, dan steek ik ze in de "Newswear Documentary Chestvest". Dan heb ik geen last van het gewicht en kan ik er altijd direct bij als ik ze terug nodig heb.

Wil je een mooie zachte achtergrond (bokeh) bij foto's met een kleine scherptediepte, dan is de f2,8 een veel betere keuze dan de f4 L IS. Bij die f4 L IS komt de achtergrond soms vrij onrustig over.

De 70-200 f4 L IS is wel veel handiger om mee te nemen tijdens uitstapjes.

Voor het verschil tussen de oude en de nieuwe 70-200 f2,8 L IS kan je dit eens bekijken:
          View the image quality delivered by the Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.

Wissel tussen de twee door met de muis over het beeld te gaan, je kan verschillende brandpuntsafstanden en diafragma-openingen kiezen om te vergelijken, en ook andere lenzen (er staan zelfs een aantal Nikonlenzen bij).

De versies zonder stabilisatie zijn goedkoper, buiten de beeldstabilisatie missen ze ook de afdichtingen om ze "weather resistant" te maken. Maar bij die brandpuntsafstanden is beeldstabilisatie toch zeker aan te raden (tenzij je echt nooit foto's wil maken als er wat minder licht is).

De 28-300 L IS is (voorlopig toch) de beste in zijn klasse, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat die superzoomlens een even goede beeldkwaliteit heeft als lenzen met een kleiner zoombereik. Die is heel goed voor reportages waarbij de beeldkwaliteit niet de hoogste prioriteit heeft, maar waarbij een groot zoombereik belangrijk is om toch zeker geen foto te moeten missen (heel goed voor persfotografie bijvoorbeeld).
          Last edited by Black B@ndit; 11 september 2010, 11:11.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Als ik het stap voor stap wil doen lijkt het me logischer om eerst één of twee goede lenzen te kopen en daarna van body te veranderen. Een vrij goede camera als een 7D (niet?) met een kitlens van bij de waspoeder (bij wijze van spreken) is ook geen zicht. Terwijl ik met m'n 400D en een koppel goede lenzen wel al tijdelijk wat meer luxe heb dan nu denk ik.

Een lens die me heel erg aanspreekt is de canon 70-200mm. Ik zou zowiezo gaan voor de versie met stabilisatie, dus moet ik alleen nog kiezen tussen de f2.8 of de f4. Als je ervan uit gaat dat het puur een hobby blijft en dat 90 % van de foto's overdag bij fatsoenlijk weer en buiten gemaakt worden, is het dan niet een beetje overdreven om te kiezen voor de 2.8? Het prijsverschil bedraagt toch meer dan 1000 euro…
            70-200 f/4 + 10-22... Doe er een 35 f/1.8 bij voor 250 euro en je kunt alle kanten uit. Deze laatste is lichtsterker en scherper dan de duizend euro duurdere 17-55 f/2.8 en met een paar stappen voor & achter heb je hetzelfde bereik.

Het voordeel van 70-200 f/2.8 is dat je die met converter kunt omtoveren tot 100-300 f/4. Eerlijk gezegd vind ik dat een dure 'tijdelijke' optie voor een kleine sensor. Dan zit je met een lens van 2500 euro, nog eens een groothoek en/of standaard er bij en een body en je zit aan 4500 euro.

Op crop camera zou ik blijven bij wat je nu hebt mits een groothoek en/of 35 f/1.8. Als je toch een echte sprong wil maken, dan beter 5D + 17-40 f/4 + 50 f/1.8 + 70-200 f/4 + flitser = 4000 euro. Gaat je minder kosten dan stap voor stap naar 7D en dan later nog eens een upgrade.

Maar waarom 7D? Tenzij je sport trekt, niet beter wat geld utisparen met 50D of 550D ?
            Last edited by MadJazz; 11 september 2010, 12:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MadJazz Bekijk bericht

Maar waarom 7D? Tenzij je sport trekt, niet beter wat geld utisparen met 50D of 550D ?
              Waarom 7D? Eigenlijk een goeie vraag! Niet zozeer voor de sport, zeker niet. Eerder omdat het een model is dat toch op enkele puntjes net dat beetje meer heeft. Voorlopig ben ik nog een beginneling en kan ik me behelpen met m'n 400D. Maar ik ben bang dat, als ik nu voor een 550D zou gaan, dat ik achter een half jaar ofzo weer iets anders wil...

Daarom zou ik gaan voor de 7D, het prijsverschil is best wel groot maar uiteindelijk moet ik daar maar een paar weekendjes extra voor kloppen... Of is het zo dat de 7D ook nadelen heeft tov de 550D?

Maar eerst en vooral nieuwe lenzen...Te beginnen met een telelens. Ik denk dat m'n keuze wat dat betreft gemaakt is... Het zal een 70-200 worden, alleen weet ik nog niet welke; een dure of een hele dure . Als ik dan achteraf wat aan tele mis kan ik nog altijd uitkijken voor een extra lens... Maar de 70-200 lijkt me een lens waar ik in veel gevallen veel plezier mee kan hebben.

f2.8 of f4, zwaar of heel zwaar, duur of heel duur, daar ben ik nog niet uit. Als ik Black b@ndit hoor zeggen; "Het gewicht van de 70-200 f2,8 is (samen met de hoge prijs) het enige nadeel."... Dan denk ik dat ik toch voor die versie zal gaan...

Aan iedereen bedankt voor het meedenken en de reacties!
              Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
                Maar eerst en vooral nieuwe lenzen...Te beginnen met een telelens. Ik denk dat m'n keuze wat dat betreft gemaakt is... Het zal een 70-200 worden, alleen weet ik nog niet welke; een dure of een hele dure . Als ik dan achteraf wat aan tele mis kan ik nog altijd uitkijken voor een extra lens... Maar de 70-200 lijkt me een lens waar ik in veel gevallen veel plezier mee kan hebben.

!
                Heb je al een idee van het bereik van 200mm?
                Dat valt veel beginners namelijk nogal tegen.

Comment

Weet je wat ik doe als ik het niet weet? Ik ga naar een winkel en leen een lens, of huur ze.

Besef wel dat die dure lenzen pas volledig tot hun recht komen op grote sensor. Full frame is o.a. lichtgevoeliger en heeft een kleinere scherpte-diepte dan crop camera. Dat betekent dat jouw f/2.8 op 7D ongeveer dezelfde scherpte-diepte en lichtsterkte heeft als f/4 op 5D. Om een vergelijking te maken:

7D + 70-200 f/2.8 = 3300 euro
                  5D + 70-200 f/4 = 3000 euro
                  Last edited by MadJazz; 12 september 2010, 09:42.

Comment

Full frame is o.a. lichtgevoeliger
                    Pertinent niet zonder meer waar.

Comment

Weet je wat ik doe als ik het niet weet? Ik ga naar een winkel en leen een lens, of huur ze.

Besef wel dat die dure lenzen pas volledig tot hun recht komen op grote sensor. Full frame is o.a. lichtgevoeliger en heeft een kleinere scherpte-diepte dan crop camera. Dat betekent dat jouw f/2.8 op 7D ongeveer dezelfde scherpte-diepte en lichtsterkte heeft als f/4 op 5D. Om een vergelijking te maken:

Je zou een permanente ban moeten krijgen voor deze nonsens...!!!
                      Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Dat f/2.8 vs f/4 verhaal blijft ons maar achtervolgen!
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                          Pertinent niet zonder meer waar.
                          Ik bedoel daarmee dat de hoge ISO-waarden beter presteren op FF en je dus onder weinig licht nog goede beelden kunt maken. Dat is toch een feit?! Waarom dan die heftige reacties. Binnenin ga je al snel richting hoge ISO zelfs met f/4 of f/2.8 en dan merk je het kwaliteitsverschil wel.

Jullie spreken jezelf nogal eens tegen. In de link die je stuurt, krijg je in de tweede reactie al hetzelfde wat ik zeg:
                          http://forum.belgiumdigital.com/f15/...te-320012.html
                          Last edited by MadJazz; 12 september 2010, 12:18.

Comment

70-200 f/4 + 10-22... Doe er een 35 f/1.8 bij voor 250 euro en je kunt alle kanten uit. Deze laatste is lichtsterker en scherper dan de duizend euro duurdere 17-55 f/2.8.?
                            Lijkt mij redelijk overdreven, daar een 17-55 nog geen duizend euro kost of krijg je die 250 euro erbij, want dan klopt de rekensom wel......
                            en met een paar stappen voor & achter heb je hetzelfde bereik.?
                            Je hebt noot hetzelfde bereik, hoogstens dezelfde beelvulling met ander perspektief.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

In je vorige post, die ik hierbij citeer, zeg je niets over de hoge ISO's waar je nu ineens mee afkomt.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

[Mod]Maar ook even als Mod reageren, denk ik. Opnieuw on topic, jongens. De TS vraagt raad ivm met het vervangen van beginnersmateriaal. Laten wij die hele technische discussie over lichtsterkte, ISOs en dergelijke elders voeren.[/Mod]

Comment

Working...
                                X