Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fish Eye voor Pentax K-Mount

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fish Eye voor Pentax K-Mount

Beste fotografen,

Ik hebben enkele maanden geleden een Pentax Kx gekocht, met als doel wat wegwijs te worden in de fotografie en er hopelijk een leuke hobby aan over te houden. Dit loopt tot op heden allemaal zeer goed, maar nu ben ik toch al wel een hele tijd aan het uitkijken naar het fisheye effect. Het probleem met dit effect is dat je voor een goede lens meteen een 500 euro betaald en dat is het momenteel voor ons echt niet waard, zeker omdat je een fisheye ook niet heel de tijd gebruikt.

Nu kwam mijn vriendin een tijdje geleden een Lomography Fisheye 2 tegen in de winkel voor 89€ en we vroegen ons meteen af of dit een goede en goedkope oplossing is om wat te experimenteren met het fisheye effect? Zij wou de camera eigenlijk meteen kopen (of krijgen natuurlijk ), maar ik vond dat we toch beter eens eerst gingen rondkijken voor alternatieven. Toen ontdekte ik op Amazon.co.uk dat er ook opschroef fisheye's bestaan voor onze Pentax Kx, maar ik vraag me af of je met de 1,6 crop op een 18-55 lens wel dat grootse effect kan behalen?

Met andere woorden zijn we opzoek naar de 'beste' en goedkoopste manier om te kunnen spelen met dit effect. Ik weet dat er ook al lenzen zijn van ongeveer 250€, maar dat vind ik nog steeds iets te veel. Dus hopelijk kunnen jullie ons wat raad en alternatieven geven

Alvast bedankt,

Didier

Re: Fish Eye voor Pentax K-Mount

De "beste" oplossing zal waarschijnlijk de Falcon 8 mm zijn. (Deze lens is ook onder een vijftal andere merknamen te verkrijgen)
    Wel manuele focus op uw K-x, maar voor een fisheye is dit geen probleem wegens de enorme scherptediepte die deze objectieven geven. Gewoon instellen op +/- 1 meter, en alles van een halve meter tot oneindig is scherp.
    Deze lens is te gebruiken in de Av stand op uw toestel.

De "goedkoopste" oplossing lijkt misschien wel die lomo, maar hou dan wel rekening met de film-, ontwikkel- en afdrukkosten.
    Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Als je nog goedkoper wil, kan je natuurlijk een voorzetlens kopen die je een fisheye-effect geeft met je bestaande objectieven. Dat zijn die opschroef-fisheyes die je op Amazon vond.

De Falcon/Bower/Walimex 8/3.5 kost toch nog steeds minimum een EUR 250 (excl verzendingskosten), en zo'n voorzetter heb je voor minder dan 50 EUR. Natuurlijk verdient een apart objectief de voorkeur.

Persoonlijk had ik even de Peleng 8mm en de Zenitar 16mm. Ik gebruikte de Peleng haast nooit omdat het effect te extreem was voor mij (en de beeldkwaliteit te min). De Zenitar zag veel meer gebruik, maar met toenemende MPs en minderende ondersteuning in de latere bodies werd ook die moeilijker te gebruiken (K10D en K20D maten het licht niet correct met dergelijk glas, huidige bodies doen het wel weer correct). Beide zijn inmiddels verkocht en vervangen door een Pentax DA10-17 waar ik heel tevreden over ben. Zo'n fisheye zoom is veel flexibeler en leent zich bij gevolg tot veelvuldiger gebruik. Ik betaalde er weliswaar geen 500 EUR voor, maar vond de mijne tweedehands op eBay voor minder dan 250 EUR. Soms is er wat geluk (en geduld) mee gemoeid...

Overigens, de K-x heeft een "crop" van 1,5. 1,6 is het cijfer van de iets kleinere APS-C Canon-sensoren.

Maar je vertrekt gewoon van je basisbreedhoek van 18mm, die beeldhoek ken je, en de opschroef-fisheyes gaan op die beeldhoek verderbouwen. Daar komt de zgn. crop voor niets in tussen.

Bij iedere voorzetlens vind je een vermenigvuldigingsfactor. Bvb: 0.25x. Je 18mm zal dus met deze een 4.5mm fisheye worden (18 x 0.25). En da's behoorlijk extreem. De andere kant van je DA18-55 wordt dan ongeveer 14mm fisheye. Van de DA18-55 maak je dus een 4.5-14 fisheye, wat een leuk bereik is om wat flexibiliteit te hebben, hoewel 14mm nog ietsje te breed zal zijn om als algemene (bijna effectloze) breedhoek te kunnen dienen.

Ik denk dat een dergelijke voorzetlens een goede manier is om uit te vissen of het effect je ligt, en zo ja, welke brandpuntsafstand je het meeste gebruikt. Op die manier kan je later een apart fisheye-objectief kopen met de brandpuntsafstand die je het beste ligt.

Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

De peleng valt niet te vergelijken met die falcon, de peleng geeft op een crop een vreselijk lelijke cirkel met zwarte randen. Terwijl die falcon een breedhoek van 180 graden geeft die de foto bruikbaar maakt zonder te moeten croppen.

Op ebay staan er genoeg falcons, voor 270 euro geloof ik, en die winkel die ze aanbied verzend gratis, Mike fotoshop, heb ik mijne ook bij besteld.

Comment

Bedankt voor jullie inbreng allemaal!

Die lomography is op zich nog wel een optie daar wij thuis zo'n negatievenscanner hebben, maar ik denk dat het inderdaad leuker is om meteen foto's te kunnen nemen met de Pentax Kx.

De Falcon is inderdaad heel aantrekkelijk voor 280€, maar anderzijds is het in onze situatie misschien een te groot bedrag voor enkel wat te experimenteren. Ik had zelfs mijn vriendin al voorgesteld deze lens haar cadeau te geven als we in september 5 jaar samen zijn, maar zelfs dan vond ze het nog iets te duur om enkel wat te "spelen".

Dus ik denk dat ik zo'n opzetlens ga kopen en dan kunnen we binnen een jaar misschien een echte fisheye kopen als we merken dat we het effect veel gebruiken! Welke van onderstaande zouden jullie aanraden? Het effect mag denk ik redelijk extreem zijn, want met een 18-55 lens kan je nog redelijk veel regelen lijkt me? Het valt me ook op dat de Pentax-versies consequent duurder zijn, waarom is dit? Want de lens schroef je toch gewoon op als een filter? Ik neem aan dat die lenzen ook gewoon op de Pentax Kx passen? Want deze wordt niet vermeld in het lijstje bij de Opteka...

Comment

Foto rubens in wilrijk heeft die falcon onder de merknaam walimex voor 259. Originele fabrikant is het koreaanse samyang. Als je zoekt op samyang fisheye vind je een tweetal erg positieve reviews.

Comment

Didier,

ik heb een Zenitar, gekocht (nieuw) op eBay. Op mijn K-x geeft dat niet hetzelfde effect als op een FF camera, maar het is toch leuk, ook na een jaar!
              Je kan zo'n "echte" lens nadien nog tweedehands verkopen en dan recupereer je toch veel van je geld.
              Die Samyangs (foto Rubens/Studio73) lijken mij heel interessant.

(Op Pentaxforums vind je een hele thread met fisheye foto's. Kijk daar eens rond, dan zie je wat er allemaal mogelijk is.)

Comment

misschien toch wat langer sparen en de pentax 10-17/3.5-4.5 fish eye zoom aanschaffen. Kost € 499 bij Kamera express, € 479 bij cameraNu en € 507 bij konijnenberg.
                Is heel goed van kwaliteit zowel mechanisch of optisch. En de zoom biedt meer flexibiliteit dan een dergelijke vaste exotische lens.
                Voordien ook getwijfeld tussen een vaste beeldvullende fish eye en die zoom.
                Maar het gebruik (verhouding voorgrond/achtergrond - effect -sfeer) aan bv 150° is niet mogelijk met die vaste.
                Tussen 180° diagonaal FE en 100° breedhoek, is iedere aanpassing van 10° instelling weer heel verschillend als groothoekeffect.
                Dat is veel meer uitgesproken dan bv gebruik van een tele 200mm en 250mm instelling.

Ik gebruik die lens reeds meer dan 2 jaar als gepassioneerde van groothoek in landschap - natuur - architectuur - reportage en zou ze niet willen missen.

Alvast veel succes met uw keuze en ervaringen in de groothoekfotografie.

mvg

Franky

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris Elvenboom Bekijk bericht
                  ik heb een Zenitar, gekocht (nieuw) op eBay. Op mijn K-x geeft dat niet hetzelfde effect als op een FF camera, maar het is toch leuk, ook na een jaar!
                  Zenitars zijn inderdaad heel leuke en goedkope instap fisheyes, maar op APS-C zijn 't eigenlijk meer normale breedhoeken met bolvervorming. Ik gebruikte de mijne om iets breder te kunnen dan m'n standaardzoom die op 16mm startte (de Z geeft met 16mm door het fisheye effect een bredere hoek, en is defished equivalent aan een rectilineaire 14mm op APS-C). Echt een zware fisheye kan je 'm niet noemen.

Ook opletten of ze juist op oneindig scherpstelt als je deze koopt. Het objectief zelf bijstellen is te doen (rubber rond de scherpstelring eraf halen en enkele vijsjes losdraaien, scherpstelring wat verdraaien en schroefjes terug vast en rubber er terug op en klaar is kees), maar je moet het wel zien zitten.

Ik vond de resolutie ok op m'n 6MP *istDS, maar toch een pak minder vanaf ik 'm op m'n K10D (10MP) begon te gebruiken. Maar dat hangt erg af van wat je van een objectief verwacht. 't Meeste van m'n ander glas is "top"-kwaliteit dus dan steekt dat wat meer de ogen uit...

Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BoostDidier Bekijk bericht
                    Dus ik denk dat ik zo'n opzetlens ga kopen en dan kunnen we binnen een jaar misschien een echte fisheye kopen als we merken dat we het effect veel gebruiken! Welke van onderstaande zouden jullie aanraden? Het effect mag denk ik redelijk extreem zijn, want met een 18-55 lens kan je nog redelijk veel regelen lijkt me? Het valt me ook op dat de Pentax-versies consequent duurder zijn, waarom is dit? Want de lens schroef je toch gewoon op als een filter? Ik neem aan dat die lenzen ook gewoon op de Pentax Kx passen? Want deze wordt niet vermeld in het lijstje bij de Opteka...

http://www.amazon.co.uk/Fisheye-Adap...3236854&sr=8-6
                    Neem een factor waarvan je weet dat het eindresultaat vergelijkbaar gaat zijn met de diverse fisheye objectieven die je in overweging neemt. Hoe minder extreem, hoe minder verlies aan beeldkwaliteit.

Gewoon zien dat het bereik 18xfactor-55xfactor je fisheye alternatieven overlapt, en voor de rest voor de goedkoopste gaan. Reken het zelf even na...

Ik vermoed dat de reden voor de extra kost van de Pentax versie aan de doormeter van de schroefdraar van de DA18-55 ligt. Ofwel is die niet "standaard" in vgl met de andere merken, ofwel is deze gewoon groter en dus wat duurder. Eventueel zou het kunnen dat Canon wat goedkoper is omdat de APS-C sensor van Canon wat kleiner is en er dus minder glas nodig is? Maar dat acht ik onwaarschijnlijk.

Wim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franky Roels Bekijk bericht
                      misschien toch wat langer sparen en de pentax 10-17/3.5-4.5 fish eye zoom aanschaffen. Kost € 499 bij Kamera express, € 479 bij cameraNu en € 507 bij konijnenberg.
                      Is heel goed van kwaliteit zowel mechanisch of optisch. En de zoom biedt meer flexibiliteit dan een dergelijke vaste exotische lens.
                      Voordien ook getwijfeld tussen een vaste beeldvullende fish eye en die zoom.
                      Maar het gebruik (verhouding voorgrond/achtergrond - effect -sfeer) aan bv 150° is niet mogelijk met die vaste.
                      Tussen 180° diagonaal FE en 100° breedhoek, is iedere aanpassing van 10° instelling weer heel verschillend als groothoekeffect.
                      Dat is veel meer uitgesproken dan bv gebruik van een tele 200mm en 250mm instelling.

Ik gebruik die lens reeds meer dan 2 jaar als gepassioneerde van groothoek in landschap - natuur - architectuur - reportage en zou ze niet willen missen.

Alvast veel succes met uw keuze en ervaringen in de groothoekfotografie.

mvg

Franky
                      Mee eens. Extra voordeel bij de Pentax DA10-17 is dat je er Quick Shift Focus bij krijgt.

Maar 't blijft een grote investering die gerechtvaardigd kan worden door even testrijden met voorzetglas.

Wim

Comment

De Samyang 8/3.5 komt vrij goed uit deze test (wel op Canon, maar 't resultaat op Pentax zou m.i. hetzelfde zijn).

Hier vind je hem voor 255 € (plus vrij goedkope verzendkosten). Je (... allez, ik toch) moet wel altijd hetgeen ze daar teveel afhouden via Visa of Mastercard, terugvragen aan de uitgever van jouw kredietkaart (wat steeds probleemloos gebeurt met je kopiefactuur als bewijsstuk).
                        Zelf heb ik daar reeds allerlei spullen voor mijn Pentaxen gekocht, alsook 3 Samyang objectieven (maar geen 8/3.5). Het breedst wat ik heb ik een Sigma 10-20/3.5.
                        Bekijk op de laatste link meteen ook de video die ze met de Samyang 8/3.5 gemaakt hebben. Die geeft een duidelijke indruk van de beeldvorming door dat objectief.
                        Al bij al, blijft een fisheye leuk speelgoed, waarmee je natuurlijk mooie foto's kunt maken. Toch geef ik in het supergroothoekbereik de voorkeur aan een zoomobjectief omdat je dan soepel kunt variëren tussen het dikke-neus-en-kleine-oren-effect en een architecturale groothoekopname.
                        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Working...
                        X