Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Volgens Canon zou die weer beter moeten zijn, maar helemaal geen scherpte verliezen, dat zou wel heel erg straf zijn...
Een 2x teleconverter is eigenlijk alleen aan te raden op een f2,8 (of lichtsterkere) lens die volledig open al heel scherp is.
Als die lens vrij soft is met het diafragma volledig open, dan is het resultaat met een 2x teleconverter nog veel softer.
Zou jij deze dan wel adviseren op en Canon L 70-200 IS USM ?
Ik fotografeer regelmatig voetbal wedstrijden. Gezien de afstand moet ik regelmatig 100% croppen om de voetballers netjes in beeld te krijgen.
Het volgende heb ik zojuist op de Canon site gelezen: "Autofocus werkt niet wanneer de effectieve maximale opening groter is dan f/5,6"
Voor actiefotografie zou ik nooit een 2x teleconverter combineren met een 70-200 f2,8 omdat dan de autofocus veel te traag wordt. Bij voetbal heb je trouwens geregeld f2,8 nodig, en een f2,8 lens zal maar een maximale diafragma-opening van f5,6 overhouden als je een 2x teleconverter gebruikt.
Een 2x teleconverter op een 300mm f4 wordt een 600mm f8.
Alleen op de 1D reeks heb je dan nog AF, alleen maar op het centrale AF-punt.
De beeldkwaliteit zal in dit geval ook wel flink verminderen, tenzij die nieuwe teleconverter héél goed is...
In beide gevallen zou ik zeker geen teleconverter aanraden, een 1,4x gaat nog wel, een 2x vermijd je best zoveel mogelijk. Zo'n 2x teleconverter is eigenlijk gemaakt om gebruikt te worden op een 300mm f2,8 of een 400mm f2,8.
Comment