Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Minolta AF 50mm f1.7

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Minolta AF 50mm f1.7

Een tijdje geleden kocht ik me een 2e hands 50mm lensje omdat ik overal las dat dit een aanrader was. En toegegeven, zo'n lichtsterke lens is gewoon SUPER. Eindelijk kan ik spelen met scherptediepte, eindelijk zie ik in m'n eigen foto's wat bokuh wil zeggen, enz. Tot zover het goede nieuws dus...

Nu las ik gisteren op dit forum dat het aangeraden is op f2.8 of zo foto's te nemen om nog scherpere resultaten te bereiken... Wat blijkt nu, ik kan met m'n Sony a300 de diafragma waarde regelen, met de live-view optie zie ik weldegelijk dat de foto lichter of donker wordt, maar eens ik de foto neem maakt de gekozen diafragma waarde geen verschil. Om mezelf te verduidelijken: een foto genomen met deze waarden: 1/500 sec f1.7 is net even licht of donker dan een foto genomen met 1/500 sec f22 als waarden. Erg normaal is dit niet, dus mijn idee was dat deze lens defect is? Ook omdat de diafragma niet regelbaar is is het onmogelijk foto's te nemen op de automatische stand met deze lens (wat ik ook amper doe...)

Iemand ervaring met hetzelfde probleem? Of ligt dit aan een compatibiliteitsprobleem tussen de oude lens en de nieuwere body?

Re: Minolta AF 50mm f1.7

een compatibiliteitsprobleem zou er niet kunnen zijn, maar als 1/500 sec f1.7 net dezelfde foto oplevert als 1/500 sec f22 dan is er duidelijk iets mis met het diafragma van de lens !
    Al eens goed naar de lens zelf gekeken? Als je aan de achterste afsluitdop draait, zou je het diafragma open en dicht moeten zien gaan...

Hetzelfde al eens getest met een andere lens? In dat geval kan het natuurlijk aan het toestel liggen...
    Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Dank voor de snelle reactie!

Hmm, we zijn al een beetje dichter bij een oplossing. Een andere lens geeft geen probleem. Wat ik wel merk is dat, als ik met een kleine schroevendraaier bij m'n Sony lens het diafragma regel, deze vanzelf met een veertje ofzo terug keert naar de originele positie. De Minolta lens keert niet (of heel moeilijk) terug... Is hier wat aan te doen denk je?

Als de diafragma helemaal open staat (da's dan 1.7 dacht ik) dan blijft ie hangen, en keert ie niet vanzelf terug zoals m'n andere (kit-)lensjes wel doen. Eens ik er een tikje tegen geef met een mes dan keert de lens wel terug naar f22.. Natuurlijk kan dit enkel als de lens niet op het toestel zit. Zo'n lens open maken lijkt me geen optie wellicht?
      Last edited by screamingSiLENCE; 21 augustus 2010, 23:18.

Comment

Dit klinkt (vrij duidelijk) als met olie besmeurde diafragmabladen...
        Waarschijnlijk heb je de volledig metalen (oudere) 50mm versie met fijne ribbels in de zoom- en scherpstelring

Kan je er iets aan doen? ja...maar daarvoor moet de lens open en de diafragmabladen gereinigd worden. Hoe je dat opendoet vind je hier: http://www.pbase.com/pganzel/disasse...xxum_50mm_lens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
          Dit klinkt (vrij duidelijk) als met olie besmeurde diafragmabladen...
          Waarschijnlijk heb je de volledig metalen (oudere) 50mm versie met fijne ribbels in de zoom- en scherpstelring http://www.pbase.com/pganzel/disasse...xxum_50mm_lens
          Wel, als ik zo kijk naar de diafragmabladen dan zie ik inderdaad dat deze nogal 'vettig' zijn. Is het een nadeel dat ik de héle oude versie heb? Ze is inderdaad zoals jij beschrijft, volledig metaal met de ribbels... Zoom ring is er niet natuurlijk want het is geen zoomlens De kwaliteit van de foto's vind ik in ieder gevak SUPER. Merci voor de URL, ik ga dit eens op't gemak doen op een zondagmiddag........ in een stofvrije ruimte

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door screamingSiLENCE Bekijk bericht
            Wel, als ik zo kijk naar de diafragmabladen dan zie ik inderdaad dat deze nogal 'vettig' zijn. Is het een nadeel dat ik de héle oude versie heb? Ze is inderdaad zoals jij beschrijft, volledig metaal met de ribbels... Zoom ring is er niet natuurlijk want het is geen zoomlens De kwaliteit van de foto's vind ik in ieder gevak SUPER. Merci voor de URL, ik ga dit eens op't gemak doen op een zondagmiddag........ in een stofvrije ruimte
            Whoeps Ik bedoelde natuurlijk fijne ribbels in de rubberen grip en scherpstelring
            Het is geen echt nadeel dat je de oudere versie hebt, maar de oudere versie staat nogal bekend om zijn oliesporen op't diafragma

Comment

Is het een nadeel dat ik de héle oude versie heb? Ze is inderdaad zoals jij beschrijft, volledig metaal met de ribbels...
              neen, de bouwkwaliteit zou zelfs iets beter zijn dan de meer 'recente' RS-versie (die toch ook al 20 jaar oud is)

Merci voor de URL, ik ga dit eens op't gemak doen op een zondagmiddag........ in een stofvrije ruimte ruimte
              Als je dan toch bezig bent, hier is er nog zo een voor enkele tintallen euro's. Een exemplaar in goede staat is te vinden voor 120-130 euro (en minstens 100 euro meer voor een 1.4 versie)
              Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Ik heb ook ooit eens zo een lens gehad.
                Bij mij was het een Minolta 50mm 1.4 waar het diafragma bleef hangen.

Ik heb dan het één en ander opgezocht en blijkbaar doet dat zich voor als de lens in de warmte gelegen heeft(bvb in de auto in de zon).

Ik had de mijne gekocht via Ebay en ik had betaald met Paypal dus direct een klacht ingediend zodat het geld geblokkeerd was en nadat ik de lens teruggestuurd had heb ik mijn geld teruggekregen.

Ik weet niet waar je ze gekocht hebt maar als ik van jou was zou ik zo vlug mogelijk contact opnemen met de verkoper om je geld terug te krijgen en ze niet opensmijten om er zelf aan te prutsen.

Sven
                Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sven_df Bekijk bericht
                  Ik weet niet waar je ze gekocht hebt maar als ik van jou was zou ik zo vlug mogelijk contact opnemen met de verkoper om je geld terug te krijgen en ze niet opensmijten om er zelf aan te prutsen.
                  Sven
                  Ik kocht deze lens al meer dan een jaar terug, maar toen had ik nog minder verstand van fotografie en dacht ik dat deze lens met vast brandpuntafstand altijd op f 1.7 moest worden gebruikt

I know, sounds silly. Maar goed, nu ineens nog gaan klagen lijkt me moeilijk. Ik betaalde wel € 120 voor de lens, dus ik ga het zeker proberen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sony63 Bekijk bericht
                    Als je dan toch bezig bent, hier is er nog zo een voor enkele tintallen euro's.
                    Ik heb er toch snel even op geboden Zitten jullie zo constant op Ebay te zoeken naar leuke koopjes ofzo? Het valt me op dat iedereen hier altijd weet wat waar te koop staat...

Comment

Ik heb er toch snel even op geboden Zitten jullie zo constant op Ebay te zoeken naar leuke koopjes ofzo? Het valt me op dat iedereen hier altijd weet wat waar te koop staat...
                      Je weet toch dat die lens hetzelfde probleem heeft als de jouwe(dus dat zou ik geen koopje noemen).
                      Zou je niet beter eerst proberen de jouwe te repareren vooraleer je een tweede kapotte koopt?

Sven
                      Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                      Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                      Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

Comment

Ik kocht deze lens al meer dan een jaar terug, maar toen had ik nog minder verstand van fotografie en dacht ik dat deze lens met vast brandpuntafstand altijd op f 1.7 moest worden gebruikt

I know, sounds silly. Maar goed, nu ineens nog gaan klagen lijkt me moeilijk. Ik betaalde wel € 120 voor de lens, dus ik ga het zeker proberen.
                        Na 2 jaar komen klagen lijkt mij niet erg netje Je hebt het nu pas ontdekt dus wie zegt niet dat het in tussentijd is gebeurd?

Zo'n lens openvijzen valt best wel mee, heb een beschimmelde lens eens opengedaan, maar de schimmel niet volledig weggekregen dus helaas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                          Na 2 jaar komen klagen lijkt mij niet erg netje Je hebt het nu pas ontdekt dus wie zegt niet dat het in tussentijd is gebeurd?
                          Je hoort me dan ook niet echt klagen hoor. Ik leerde opnieuw wat bij. Jammer dat het op deze manier moet, dat bijleren, maar het is niet anders. Allemaal hééééél erg bedankt voor jullie reacties. Hopelijk lukt het zonder problemen!

Comment

Working...
                          X