Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergelijking technische specificaties

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vergelijking technische specificaties

Hoi kenners,

Na mij wat ingewerkt te hebben in de terminologie rond spiegelreflexcamera's en objectieven zijn er nog enkele technische specificaties, waarvan ik niet zeker weet hoe ze kwalitatief te interpreteren:
    1. Hoe interpreteer ik de waarde vb 35 mm, 50 mm, 28-105 mm,...? (de f-waarde begrijp ik, maar wat zegt de combinatie van beiden?)
    2. Welke technische specicatie geeft het zoom-bereik van een lens weer?

Vriendelijke groeten

Bart

Re: Vergelijking technische specificaties

een info site is : http://users.telenet.be/beertjesfoto...ite/index.html

Comment

Die waarde is de brandpuntsafstand van de lens.
      Bij prime-lenzen ligt deze vast, en heb je dus maar 1 waarde (bv. 50 mm.), bij zoomlenzen kan je de brandpuntsafstand aanpassen, en wordt dus een range aangegeven.
      Die 50mm. komt ongeveer overeen met wat het menselijk oog ziet (dus bij benadering, en bij monteren op een full frame camera).
      Crop camera's snijden een deel uit dat beeld (omdat de sensor kleiner is) zodat het beeld dat je ziet, met dezelfde lens, kleiner wordt. Er valt gewoon een deel van het licht niet meer op de sensor, en dus is het weggecropt.
      In veel gevallen zegt met dan dat de brandpuntsafstand als je die lens op een crop-camera monteert groter wordt. Bij Canon is dat bv. een factor 1.6 (soms ook 1.3), Nikon 1.5, Olympus 2. Deze factor wordt bepaald door de camera.
      Als je een 50mm. lens monteert op een cropcamera, dan krijg je een beeldgrootte alsof het een 80mm. lens is die je op een full-frame monteert (bij een Canon dus...).
      Vergis je echter niet : de brandpuntsafstand bij een cropcamera wordt niet fysiek groter (dus optisch gezien is het beeld bij het monteren van diezelfde lens op een cropcamera, of een full frame, identiek).

Bij een cropcamera zal je veelal een kitlens krijgen van bv. 18-55 mm. Daarmee krijg je een zoombereik van factor 3 (gewoon dus 55/18). Een deel groothoek (als je uitzoomt naar die 18 mm.), een deel dat naar het telebereik neigt (als je inzoomt naar die 55 mm.). Hoe kleiner de brandpuntsafstand, hoe meer je op je beeld te zien krijgt (dus goed voor landschappen), hoe groter de brandpuntsafstand, hoe minder je nog op je beeld krijgt, wat dus goed is om iets te fotograferen dat verafgelegen is.

Die zoomfactor bepaalt dus niet wat je op je foto te zien krijgt. Een lens van 18-55 heeft een cropfactor van 3, een 100-400 een van 4. Deze laatste lens zoomt dus veel verder in (tele), ondanks dat de zoomfactor amper verschilt.

Vreemd eigenlijk dat je wel weet waarvoor die f-waarde staat, maar dat die brandpuntsafstand nog voor problemen zorgt... Persoonlijk vind ik die f-waarde een lastiger ding om mee om te gaan (een groot getal, om minder licht door te laten, scherptedieptekwesties, enz.).
      Bij veel zoomlenzen is de f waarde (de min. waarde dan) niet vast over dat volledig brandpuntsafstandbereik. Vandaar dat je dan bv. een 18-55 f4.0-5.6 krijgt. Bij 18 mm. kan je dan een kleinste f-waarde van 4 hebben, bij 55mm een kleinste f-waarde van 5.6. Kwestie van het gemakkelijk te maken .
      Last edited by polleke_cgc; 21 augustus 2010, 20:40.
      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bart70 Bekijk bericht
        Hoi kenners,

Na mij wat ingewerkt te hebben in de terminologie rond spiegelreflexcamera's en objectieven zijn er nog enkele technische specificaties, waarvan ik niet zeker weet hoe ze kwalitatief te interpreteren:
        1. Hoe interpreteer ik de waarde vb 35 mm, 50 mm, 28-105 mm,...? (de f-waarde begrijp ik, maar wat zegt de combinatie van beiden?)
        2. Welke technische specicatie geeft het zoom-bereik van een lens weer?

Vriendelijke groeten

Bart
        2-Zie 1

Comment

@Polleke: Bedankt voor je reactie

Als je weet dat ik vooral landschappen (natuur en gebouwen) wil fotograferen, waarbij ik toch ook wel veel belang hecht aan een goede zoomfunctie met behoud van scherpte, voor welke van onderstaande lenzen kan ik dan het best opteren?
          17-55 mm f/2.8
          24-105 mm f/4
          70-200 mm f/4
          (in deze heb ik reeds rekening gehouden met het maximale budget dat ik voor ogen heb)
          Of nog een ander type?

Vriendelijke groeten

Bart

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bart70 Bekijk bericht
            @Polleke: Bedankt voor je reactie

Als je weet dat ik vooral landschappen (natuur en gebouwen) wil fotograferen, waarbij ik toch ook wel veel belang hecht aan een goede zoomfunctie met behoud van scherpte, voor welke van onderstaande lenzen kan ik dan het best opteren?
            17-55 mm f/2.8
            24-105 mm f/4
            70-200 mm f/4
            (in deze heb ik reeds rekening gehouden met het maximale budget dat ik voor ogen heb)
            Of nog een ander type?

Vriendelijke groeten

Bart
            louter afgaand op de cijfertjes:
            1. de eerste is een lichsterke standaardlens vertrekkend van groothoek, met beperkte zoommogelijkheden, maar bruikbaar in slechte lichtomstandigheden
            2. is een degelijke wandellens, goed voor vanalles en nog wat, maar je mist groothoek (wellicht is dit een FF-lens)
            3. is een degelijke telezoomlens, maar je mist veel - is eerder de ideale aanvulling op een standaarlens

voor landschappen zou ik uit deze lijst de eerste kiezen, maar die F2.8 is niet echt noodzakelijk - iets als een 16-105 zonder vast diafragma zou kunnen volstaan en veel goedkoper
            Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Working...
            X