Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vogelspinnen fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vogelspinnen fotografie

    Hoi mede BD-ers,

    ik had even een vraagje voor een kameraad van me.
    Zijn hobby is het kweken van vogelspinnen en hij heeft dan ook een aanzienlijk aantal van deze beesten in zijn kelder zitten. Nu iedereen weet dat zo een beesten redelijk groot zijn

    vandaar volgende vraag :
    een macro objectief voor zulke beesten is overkill, tenzij je natuurlijk altijd een beeldvullende foto wilt hebben van de tanden van zo een beest

    doel is dus eigenlijk een beeldvullende foto te krijgen waarbij de spin volledig scherp is.
    een macro lens lijkt me dus overkill maar een prime lijkt me wel aan te raden, aangezien deze haarscherp is en we wel wat ruimte en tijd hebben om te kadreren.

    Maar als de keuze dan gaat naar een prime is natuurlijk de vraag welke brandpuntsafstand is aan te raden voor dit soort fotografie?
    Ben nog niet gaan testen bij mijn buurman met mn kitlens (bereik: 18-55mm) dus weet niet welke brandpuntsafstand nu goed is of niet voor zulke fotografie, maar ik dacht iets in de richting van een 35 of 50mm prime?

    Laat jullie raad maar horen

    PS: los van de brandpuntsafstand discussie; aangezien de foto's in een kelder gemaakt worden, de hokjes zijn uiteraard verlicht maar met gewone (geelachtige gloed) lampjes, is het waarschijnlijk ook aan te raden een externe flits te gebruiken voor de belichting in orde te krijgen?! Foto op statief nemen om langere sluitersnelheden toe te laten zal ook gaan maar denk dat de belichting dan niet echt schitterend gaat zijn? (wederom ben nog niet gaan testen daarom op voorhand wat raad van jullie)
    Last edited by fejity; 15 augustus 2010, 14:34.
    Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

  • #2
    Re: Vogelspinnen fotografie

    Ik heb op dit moment een 50mm prime, ik denk niet dat je de beestjes zo kan fotograferen omdat je van dichtbij niet kan scherpstellen, je moet minsten 30 cm afstand hebben tot de spin en dan kan je scherp stellen. Dan is spin nog wel goed in beeld, groot genoeg of niet?

    Comment


    • #3
      Re: Vogelspinnen fotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Smits Bekijk bericht
      Ik heb op dit moment een 50mm prime, ik denk niet dat je de beestjes zo kan fotograferen omdat je van dichtbij niet kan scherpstellen, je moet minsten 30 cm afstand hebben tot de spin en dan kan je scherp stellen. Dan is spin nog wel goed in beeld, groot genoeg of niet?
      thx matthias voor je reactie.
      dus om te weten of een 50mm prime voldoende is eens mn kitlens op 50mm instellen, 30cm tussen spin en voorkant objectief laten en checken of de spin voldoende beeldvullend wordt weergegeven!

      (als dit niet volstaat kan ik jammer genoeg niet 'langer' gaan, kitlens is mn 'langste' lens)
      Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

      Comment


      • #4
        Re: Vogelspinnen fotografie

        zijn het glazen hokjes en kan je ze verplaatsen?
        zo ja..moet belichting geen probleem zijn.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Vogelspinnen fotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          zijn het glazen hokjes en kan je ze verplaatsen?
          zo ja..moet belichting geen probleem zijn.
          grt,bouk.
          Hoi Bouk
          het zijn inderdaad glazen bakjes,
          ik denk dat sommige makkelijk verplaatsbaar zijn, andere wat moeilijker (omdat deze met verschillende hokjes aan elkaar hangen, bvb 5 glazen bakjes tegen elkaar vastgemaakt)

          Wat stel je precies voor door de bakjes te verplaatsen?

          groeten
          Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

          Comment


          • #6
            Re: Vogelspinnen fotografie

            En toch zou ik een Macro lens kiezen.

            Een 60mm bijvoorbeeld laat je vrijwel zo dichtbij komen als je wil, en laat je de keuze tussen een poot en héél de spin.
            Je hoeft niet altijd tot op de minimum scherpstelafstand te gaan hé.

            Comment


            • #7
              Re: Vogelspinnen fotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door fejity Bekijk bericht

              Wat stel je precies voor door de bakjes te verplaatsen?
              naar goeie/betere lichtomstandigheden.
              heb je je belichting probleem in iedergeval opgelost en kan je minder lichtgevoelige lenzen gebruiken.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Vogelspinnen fotografie

                Ik denk dat het de bedoeling is om de beestjes buiten hun bakjes te fotograferen Bouk.

                Bv op een tafel met wat aarde of loof. Dat toont natuurlijker.
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                Comment


                • #9
                  Re: Vogelspinnen fotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  En toch zou ik een Macro lens kiezen.

                  Een 60mm bijvoorbeeld laat je vrijwel zo dichtbij komen als je wil, en laat je de keuze tussen een poot en héél de spin.
                  Je hoeft niet altijd tot op de minimum scherpstelafstand te gaan hé.
                  daar heb je een punt
                  maar dat ligt aan mn kameraad zelf, met wat voor foto's hij tevreden is en hoeveel hij wil investeren in een lens.

                  Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                  Ik denk dat het de bedoeling is om de beestjes buiten hun bakjes te fotograferen Bouk.

                  Bv op een tafel met wat aarde of loof. Dat toont natuurlijker.
                  haha
                  niet als ik erbij ben in ieder geval, die dingen zijn razendsnel en sommige ook redelijk giftig..
                  maar het is eventueel wel mogelijk om deze over te zetten in een grote curverbox met wat planten e.d. als zo een klein glazen bakje wat te bekrompen zou overkomen op de foto.

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  naar goeie/betere lichtomstandigheden.
                  heb je je belichting probleem in iedergeval opgelost en kan je minder lichtgevoelige lenzen gebruiken.
                  grt,bouk.
                  Stel dat we de bakjes kunnen verplaatsen, of eventueel de spin in een grotere curverbox kunnen zetten om wat meer vrijheid te hebben, hoe kunnen we dan betere lichtomstandigheden kunnen krijgen?
                  Ik betwijfel of de verlichting (lamp) van de kelder zelf volstaat? Hoe kunnen we de bak zo goed mogelijk verlichten? Bijvoorbeeld enkele bouwlampen rondom de bak zetten?
                  Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vogelspinnen fotografie

                    Destijds heb ik ook vogelspinnen gehouden, door de omvang (volwassen exemplaren) kun je deze diertjes uiteraard bv ook met een kitlens fotograferen maar echte 'waw-foto's ' zullen daar nooit uitkomen. Een macro lens is echt geen overkill hoor, gewoon omwille van de scherpte. Een brandpunt van 90-100mm is ideaal (60 is wat kort en 150 of 180 is niet nodig). Als er dan al eens jonge diertjes of spiderlings moeten worden gefotofrafeert dan kun je deze minieme spinnetjes heerlijk beeldvullend vastleggen.

                    Qua belichting zorg je best voor voldoende natuurlijk licht, is dit niet mogelijk, werk dan met een losse flitser en een verlengkabel zodat je de flitser los van je camera kunt plaatsen waar je wilt.
                    Last edited by Ewok; 15 augustus 2010, 17:02.
                    A picture a day, keeps the doctor away.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vogelspinnen fotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ewok Bekijk bericht
                      Destijds heb ik ook vogelspinnen gehouden, door de omvang (volwassen exemplaren) kun je deze diertjes uiteraard bv ook met een kitlens fotograferen maar echte 'waw-foto's ' zullen daar nooit uitkomen. Een macro lens is echt geen overkill hoor, gewoon omwille van de scherpte. Een brandpunt van 90-100mm is ideaal (60 is wat kort en 150 of 180 is niet nodig). Als er dan al eens jonge diertjes of spiderlings moeten worden gefotofrafeert dan kun je deze minieme spinnetjes heerlijk beeldvullend vastleggen.

                      Qua belichting zorg je best voor voldoende natuurlijk licht, is dit niet mogelijk, werk dan met een losse flitser en een verlengkabel zodat je de flitser los van je camera kunt plaatsen waar je wilt.
                      bedankt ewok
                      zeker omdat je zelf al ooit vogelspinnen hebt gehouden is dit een nuttige bijdrage
                      daarom dat ik al aan een prime aan het denken was: voor de scherpte.
                      als hij dan wat vrijheid wilt en dus ook spiderlingetjes wil gaan fotograferen zal hij toch voor een macro (tamron 90 of sigma/nikon 105) moeten gaan.
                      Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vogelspinnen fotografie

                        Ik heb een tijd geleden foto's gemaakt van een ijsvogel met een sigma 180mm macrolens op ongeveer een 60cm afstand.

                        De details die je dan te zien krijgt....

                        Als je wil gaan voor echt mooie spinnenfoto's........macrolens.

                        Om die spinnen op een mooie en gemakkelijke manier te fotograferen zou ik persoonlijk een lange smalle bak maken. Een houten bodemplank met links, rechts en vanachter een glazen ruit .(hoogte is afhankelijk van de spinnen die erin gaan)

                        Vanvoor een plaat (hout,pvc etc...) met een gat in waar je lens in past.

                        Zet dit op een tafel waar er voldoende en goed licht is (oa buiten ),doe in de bak stronkjes, mos, grond, bladeren etc en laat de kweker er een spin inzetten.

                        Plaats erboven desnood een lamp met een filter (plastiek doosje) en/of een reflectiescherm en je hebt een goede ministudio waar je heel gecontroleerd spinnen kan fotograferen.
                        Groetjes
                        ----JO

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vogelspinnen fotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                          Ik heb een tijd geleden foto's gemaakt van een ijsvogel met een sigma 180mm macrolens op ongeveer een 60cm afstand.

                          De details die je dan te zien krijgt....

                          Als je wil gaan voor echt mooie spinnenfoto's........macrolens.

                          Om die spinnen op een mooie en gemakkelijke manier te fotograferen zou ik persoonlijk een lange smalle bak maken. Een houten bodemplank met links, rechts en vanachter een glazen ruit .(hoogte is afhankelijk van de spinnen die erin gaan)

                          Vanvoor een plaat (hout,pvc etc...) met een gat in waar je lens in past.

                          Zet dit op een tafel waar er voldoende en goed licht is (oa buiten ),doe in de bak stronkjes, mos, grond, bladeren etc en laat de kweker er een spin inzetten.

                          Plaats erboven desnood een lamp met een filter (plastiek doosje) en/of een reflectiescherm en je hebt een goede ministudio waar je heel gecontroleerd spinnen kan fotograferen.
                          Was eigenlijk de vraag waar ik mee zat inzake belichting. Dank

                          Dus eigenlijk een soort bak die vanboven open is en de zijwanden in glas, ik neem aan om uiteraard voldoende licht te hebben dat die zijwanden in glas moeten

                          Voor die lamp erboven, volstaat dan een soort van bouwlamp met bvb een lege ijscreme doos over om het licht wat minder direct te maken of wat bedoel je met die filter?
                          Het reflectiescherm dient dan enkel nog om plaatsen (/ stukken van de spin) lichter te maken die ondanks alles nog niet voldoende licht ontvangen?

                          Alvast bedankt e voor de snelle reacties allemaal
                          Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vogelspinnen fotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door fejity Bekijk bericht
                            ...........
                            Voor die lamp erboven, volstaat dan een soort van bouwlamp met bvb een lege ijscreme doos over om het licht wat minder direct te maken of wat bedoel je met die filter?
                            .................
                            Een lege doos kan goed dienst doen.

                            Maar je kan ook één of meerdere flitsen op een statiefje plaatsen.

                            Tegenwoordig kan je met ledverlichting ook mooie resultaten behalen.

                            Mogelijkheden genoeg.
                            Groetjes
                            ----JO

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vogelspinnen fotografie

                              Zoals ik Bouk ken van reacties op het forum zal hij er geen probleem mee hebben het persoonlijk allemaal eens te komen uitleggen aan die vriend van jou en het allemaal eens in de praktijk te tonen hoe spinnen te fotograferen .

                              Comment

                              Working...
                              X