Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

28mm 2.8 AIS manuele focus

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 28mm 2.8 AIS manuele focus

Hallo,

Ik ben ook in het bezit van een 28mm 2.8 met manuele scherpstelling van Nikon (aangeschaft in 1981, geloof ik). Dit is volgens Kenrock de beste 28mm lens ooit door Nikon gemaakt. Ik zou ze willen gebruiken op een nieuwe crop-camera (D300, D300S), dan heb ik een bereik van 42 mm ongeveer. Stelt enorm makkelijk scherp. Interessante denkpiste? Of toch maar een DX-lensje? Wat denk, je? Ik bezit trouwens ook nog een oude 50mm 1.8, met crop-factor is dit een 75mm, maar moeilijker om manueel scherp te stellen. Graag ervaringen van gebruikers AIS-lenzen op DX-camera's.

Luc
    Nikon D7000 - Nikkor 50mm 1.8 - Nikkor 28mm 2.8 - Nikkor 12-24 DX

Re: 28mm 2.8 AIS manuele focus

Luc,

Ik gebruik regelmatig nog een resem ai lenzen (35mm, 50mm, 105mm, 200mm) op een D300. Resultaten zijn nog prima en moeten zeker niet onderdoen voor recente lenzen. De 105mm 2.5 is mijn favoriete portretlens. Het enige "minpunt " is gebrek aan AF. Heb hiervoor Katz Eye matglas geïnstalleerd en is hele verbetering.

Bij 28mm is scherpstellen niet zo moeilijk denk ik. Mijn advies: gebruik je de 28mm maar af en toe is het volgens mij de moeite niet om DX-lensje aan te schaffen. Verschil in scherpte zal er nauwelijks zijn denk ik.

grt, eric
    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
    Flickr - JAlbum

Comment

Dag Eric,

waar kan ik dit matglas aanschaffen? Ik ben van plan een standaardzoom 18-105 aan te schaffen en voorlopig te experimenteren met men oude vaste lenzen. Zien we wel wat het geeft. Heb ik wel altijd heel graag mee gewerkt. Voor de DX-zoom twijfel ik nog tussen de 16-85 of de 18-105.

Luc
      Nikon D7000 - Nikkor 50mm 1.8 - Nikkor 28mm 2.8 - Nikkor 12-24 DX

Comment

Luc,

Ik heb het mijne bij fotokonijnenberg gekocht maar normaal kan je die matglazen bij elke fotospeciaalzaak bestellen

Grt, Eric
        D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
        Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
        Flickr - JAlbum

Comment

Working...
        X