Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afstandindex, afstandschaal,..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afstandindex, afstandschaal,..

    Beste mensen,

    Ik heb ter vervanging van mijn kitlens een 50 mm / 1.8 gekocht.
    Daar staat echter, volgens de handleiding een afstandsindex en afstandsschaal op, gaan de van 0.34 tot 5 en tenslotte nog een standje oneindig.

    Iemand die weet hoe ik daar precies mee moet werken? Heeft dit van belang bij AF, of enkel bij MF?

    Thanks!

  • #2
    Re: Afstandindex, afstandschaal,..

    Die afstandschaal is heel nuttig. Vooral als daarnaast ook een schaal met diafragmawaarden is opgenomen.
    Die diafragmawaarden gaan in 2 richtingen vermeld worden.

    Vooral het combineren van de afstandschaal met die diafragmawaarden laat je toe om in te schatten hoeveel dieptescherpte je krijgt.
    als het belangrijkste voorwerp op 5 m staat, stel dan bv scherp op dat voorwerp en je kan dan zien op de afstandschaal dat je tussen 3m en oneindig scherpte hebt, indien je bv f11 koos. bij een groter diafragma als f 4 zal de dieptescherpte veel kleiner zijn.

    in dit forum kun je heel veel topics vinden over de scherptediepte, gewoon zoekfuntie gebruiken.

    Nuttig in M en AF!!!
    Het laat je toe om zowel in manual focus of autofocus te werken ermee ifv van wat je scherp wil.

    mvg

    franky
    Last edited by Franky Roels; 12 augustus 2010, 15:49.

    Comment


    • #3
      Re: Afstandindex, afstandschaal,..

      De lens ziet er zo uit, geen diafragmawaarden op dus: enkel afstanden in meters en in feet.


      Geen foto van mij natuurlijk.

      Ik snap nog altijd niet precies wat ik er juist mee moet aanvangen, wat gebeurt er precies als ik hem op oneindig zet?

      Comment


      • #4
        Re: Afstandindex, afstandschaal,..

        Oorspronkelijk geplaatst door Faun Bekijk bericht
        Beste mensen,

        Ik heb ter vervanging van mijn kitlens een 50 mm / 1.8 gekocht.
        Daar staat echter, volgens de handleiding een afstandsindex en afstandsschaal op, gaan de van 0.34 tot 5 en tenslotte nog een standje oneindig.

        Iemand die weet hoe ik daar precies mee moet werken? Heeft dit van belang bij AF, of enkel bij MF?

        Thanks!
        Je moet er niks mee, maar je kan die gebruiken om vast in de buurt te gaan zitten van de gewenste focusafstand, dit bekort de focustijd, meer is het niet.
        Bijvoorbeeld: bij een ver onderwerp zet je hem handmatig op oneindig> klaar

        Comment


        • #5
          Re: Afstandindex, afstandschaal,..

          Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          Je moet er niks mee, maar je kan die gebruiken om vast in de buurt te gaan zitten van de gewenste focusafstand, dit bekort de focustijd, meer is het niet.
          Bijvoorbeeld: bij een ver onderwerp zet je hem handmatig op oneindig> klaar
          klopt, tis net echte fotografie hè.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Afstandindex, afstandschaal,..

            Zit al tijdje met zelfde vraag; in dit geval (mijn lens, niet mijn foto) zijn diafragmawaarden wel vermeld, maar wat leert dit mij nu (buiten het feit dat in deze foto scherpgesteld is op oneindig) ?



            of kan ik hier uit afleiden dat bv. bij diafragma f16 voorwerpen op 5m gelegen, ook nog scherp zijn ?
            en moet ik dan rekening houden met de cropfactor?
            Last edited by Sony63; 12 augustus 2010, 14:19. Reden: zoals gevraagd
            Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

            Comment


            • #7
              Re: Afstandindex, afstandschaal,..

              Oorspronkelijk geplaatst door Sony63 Bekijk bericht
              (mijn lens, niet mijn foto)
              dan achter een linkje hè.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Afstandindex, afstandschaal,..

                Zoals die nu staat op oneindig zal die op diafragma 16 inderdaad aanvaardbaar scherp zijn tot zowat 5m.
                Als je die nu op 5m zet met diafragma 16 zal die aanvaardbaar scherp zijn van bv 3mm tot oneindig, gestoken scherp zal ze op 5m zijn.
                Ik gebruikte dat vroeger nogal om snapshots te maken zo kon je bv in een gebied snel foto's nemen zonder scherpstellen met natuurlijk een af te wachten resultaat, wel moest je genoeg licht hebben want bij groot diafragma heb je er niets aan.
                Juist scherp gesteld is altijd het beste maar ja toen had je geen AF en had je altijd geen kans om manueel scherp te stellen.
                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                Comment


                • #9
                  Re: Afstandindex, afstandschaal,..

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                  Zoals die nu staat op oneindig zal die op diafragma 16 inderdaad aanvaardbaar scherp zijn tot zowat 5m.
                  Als je die nu op 5m zet met diafragma 16 zal die aanvaardbaar scherp zijn van bv 3mm tot oneindig, gestoken scherp zal ze op 5m zijn.
                  Ik gebruikte dat vroeger nogal om snapshots te maken zo kon je bv in een gebied snel foto's nemen zonder scherpstellen met natuurlijk een af te wachten resultaat, wel moest je genoeg licht hebben want bij groot diafragma heb je er niets aan.
                  Juist scherp gesteld is altijd het beste maar ja toen had je geen AF en had je altijd geen kans om manueel scherp te stellen.
                  systeem wordt nog alle dagen in street fotografie gebruikt. Het is redelijk betrouwbaar als je kan inschatten hoever weg de dingen zijn.

                  op de tweede geposte foto kan je zien dat de lens ingesteld op 3 meter en een diafragma van 22 alles van 3 tot oneindig scherp stelt. De waarden zijn langs weerskanten zodat je ook de scherptediepte voor het scherpstelpunt kan aflezen.

                  Op mooie zonnige dagen kan je zo foto's maken waarop alles van 2 meter tot oneindig scherp is. Kan die energievretende AF ineens af . Ook heel handig voor werken in donkere ruimte waar je AF het laat afweten en je door flitsgebruik toch kleinere lensopeningen kan gebruiken.

                  wel rekening houden met (zachte) onscherpte door diffractie: liever f waarden onder 16 houden.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Afstandindex, afstandschaal,..

                    Ik moet bekennen dat ik als kind van het digitale tijdperk ook nooit aandacht aan deze schalen had besteedt...

                    Interessante materie
                    Mijn objectieven zijn all round...

                    Comment

                    Working...
                    X