Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe reislens of niet? Nikon 55-200 f/4-5,6 VR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuwe reislens of niet? Nikon 55-200 f/4-5,6 VR

Hi,

Ik ga in september naar Thailand, Cambodja & Vietnam en twijfel om voor deze reis, een nieuwe lens te kopen.

Het gaat om de Nikon 55-200mm f/4-5,6 VRII te kopen. Deze is qua bereik optimaal, prijs zeer goed en volgens een 6tal reviews (KR, TH, Photozone, FM,...) zeer goed voor zijn prijs.

Het element dat mij doet twijfelen is het volgende :

Ik heb een oude Nikon 35-105mm f/3,5-4,5 lens die ik vaak gebruik en die ik fantastisch vind. Ze is echter wel beduidend minder qua bereik (105-200) en in bv Halong Bay kan dat wel verschil uitmaken.

Wat mij dan tegensteekt in de 55-200 is dat die minder lichtsterk is, waardoor de andere iets beter voor portretten zal zijn, alhoewel ik wel tot 200mm kan gaan. Ik schiet zeer graag portretten van de lokale bevolking, dus dat zal daar niet anders zijn.

Wat raden jullie mij aan? Ik neem een 10-20mee, een 24 2.8 en een 50 1.8 voor de lichtgevoeligere stukjes, dus er moet niet gevreesd worden dat de 55-200 niet breed genoeg is...

Op reis met 35-105 of 55-200 kopen?

Groetjes!
    MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

Re: Nieuwe reislens of niet? Nikon 55-200 f/4-5,6 VR

Niemand?

Comment

De 55-200mm is op zich een goeie lens maar of ze veel toevoegt aan de 35-105mm weet ik niet, maar ik versta dat je ze dan mee wil nemen in plaats van de 35-105mm.
      Een betere aanvulling op uw 35-105 zou een 70-300mm VR zijn die is wel duurder maar das wel een prachtlens.
      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

ja idd,maar ik ben zeker niet van plan om 2 zooms mee te nemen, het zou echt zijn om in de plaats van de 35-105 mee te nemen ...

Comment

Indien je maar 1 lens meeneemt moet je compromissen doen; ofwel zal je inboeten aan zoombereik of anders aan beeldkwaliteit.
          Interessante reiscombo is de Tamron 17-50/2.8 + de Nikon 70-300 VR.
          Eén lens voor alles is uiteraard de 18-200 VR van Nikon; maar kwalitatief ietsje minder dan bovenvermelde.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Bedankt voor de info, maar ik ben niet van plan om lenzEN te kopen. Ik zoek ook geen all-in-one oplossing, want zoals gezegd neem ik ook een 10-20mm, 24 f/2.8, 50 f1.8 mee.

Het gaat hier puur omdat ik twijfel de 35-105 te switchen met een 55-200?

Bedankt voor het antwoord alleszinds

Comment

Hallo,

over die lichtsterkte zou ik me niet te veel zorgen maken, de 55/200 zal op 105mm je andere lens niet te veel ontlopen. Ze is daar immers nog niet half ingezoomd en zal dus dicht bij die f4.5 van je andere lens zitten. Die f5.6 is immers als je op de 200mm (of dicht erbij) zit.

mvg Jozef
              D800 en een goed glasservies

Comment

Jaa, dat is idd wat ik dacht, en met de lenscompressie die je hebt op 200mm ipv 105 zal dat ook wel opgevangen worden voor een deel denk ik...dank voor de confirmatie

Ik denk dat ik toch de 55-200 ga aankopen, die is pakken lichter, scherper, VR, en heeft bijna het dubbele bereik langs de lange kant, wat zeker van pas kan komen...

Tenzij iemand een gigantisch nadeel van deze lens kan opsommen? Maar ik heb een zestal reviews van goede kwaliteit gelezen, en die kwam daar bijna overal goed uit!

Comment

Als ik u was zou ik dat niet doen aangezien je al een 35-105 hebt gaat die 55-200mm niet veel toevoegen vind ikzelf...ik heb er mijn eigen al vaak op betrapt dat ik bijna nooit boven de 105mm foto's maak...je hebt zelf een breedhoek en een prime mee ik denk dat ge ruim genoeg hebt om zeer mooie plaatjes te schieten in Thailand...ik weet natuurlijk niet welke kwaliteit de 35-105mm heeft....maar ik zou zeker niet veranderen

grtz Dirk
                  D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                  Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

ik ben in januari naar vietnam geweest en ik had enkel 18-105 VR en 70-300VR mee...Meeste fotos met de 18-105 getrokken, ook in Halong Bay...

Comment

Bedankt, dat is zeer handige info

Comment

Ik ben ook in juni Vietnam geweest en heb in Halong bay vooral met mijn groothoek lens gewerkt (12-24). Soms met mijn 18-200, maar nooit op 200mm als ik naar mijn foto's kijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Siempre Bekijk bericht
                          Ik ben ook in juni Vietnam geweest en heb in Halong bay vooral met mijn groothoek lens gewerkt (12-24). Soms met mijn 18-200, maar nooit op 200mm als ik naar mijn foto's kijk.
                          Ja is eigenlijk wel raar ik sleur telkens mijn 70-300mm overal mee naar toe maar betrap me errop dat ik hem eigenlijk weinig gebruik voor reisfotografie...gebruik hem meer voor portret en bij een trouwreportage...ik denk zowiezo dat ge veeeel meer hebt aan een goed breedhoek objectief op reis dan aan een telelens omdat de mooiste foto's nu eenmaal landschappen endergelijke zijn!! Zeker in zo'n landen zoals thailand en vietnam enz...

grt Dirk
                          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

hoe belangrijk is licht en compact reizen voor jou?

indien ja: de 24 f/2.8 en de 70-300 gaan kopen en meenemen
                            indien niet: neem mee wat je al hebt en koop die 70-300

als je daarvoor geen budget hebt, zou ik die 55-200 niet kopen, maar wachten tot je het budget wel hebt
                            The Knight That Says Ni...kon

Comment

Het is niet echt een kwestie van budget, gewoon een kwestie dat ik ter plekke niet opeens wil merken dat ik die 100mm (afgerond) toch nodig heb af en toe...

Groothoek heb ik : 10-20mm (veel breder gaat niet zonder te veel distortie)

Zo'n 70-300 aanschaffen, ik heb idd gehoord dat het een zeer goede lens is, maar ik zou die nooit hier gebruiken, dus denk ik ook niet aan de aanschaf ervan. De 55-200 zou beter zijn denk ik omdat die toch een pak minder duur is (het zijn toch risicogebieden met vocht, water,diefstal e.D.) dus als er iets mee is zou ik het minder erg vinden.

Weet iemand trouwens of er een bepaalde vorm van verzekering voor fotomateriaal bestaat? Specifieker voor reizen? Ik heb vroeger gezocht op het forum, maar vond bijna niets nuttigs terug...

Comment

Working...
                              X