Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

advies nieuwe set

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• advies nieuwe set

Hallo,

onlangs is al mijn fotomateriaal gestolen en dus moet ik alles opnieuw kopen. Mijn vorige spullen waren langzaamaan bijeengespaard, maar nu krijg ik al het geld in een keer van de verzekeringen dus twijfel ik om wat aanpassingen te doen...

Wat had ik tevoren: D5000+ 18-55mm+ 55-200mm VR (kitlenzen)+ 90mm Tamron macro.

Wat fotografeer ik vooral: reisfotografie en natuur: zowel insecten en bloemen (dichtbij) als roofvogels (hoog in de lucht)

Ik denk dat ik sowieso terug voor de D5000 ga gaan omdat ik daar toch wel zeer tevreden over was.

Voor de lenzen dacht ik eerst een 18-200mm VR II nikon lens te kopen omdat tegen je van lens gewisseld hebt, de vogel of het insect meestal al lang gaan vliegen is...
    Maar ik was nu zo wat een het rondneuzen in het forum en nu had ik ineens het idee of het misschien niet beter is om direct een 18-105mm en een 70-300mm lens te kopen?
    Dan heb ik meer bereik, een macro functie en een min of meer groothoek. Niet?
    Dan moet ik nog wel wisselen, maar lijkt het mij dat dat minder nodig gaat zijn. De ene is meer geschikt voor op reis en de andere meer voor in het bos... Nee?

En dan blijft nog de vraag : koop ik nikkor lenzen of tamron of sigma?
    Ik weet dat nikkor de beste zijn, maar hoe groot is het verschil?
    Mijn oude tamron lens was toch wel ene pak trager vond ik en heel luidruchtig...

En nog een laatste vraagje: is Foto Rubens een winkel met een goeie service?
    Ik ga normaal bij Foto Guy in Brussel en ben daar ook zeer tevreden van, maar hij heeft momenteel geen D5000 in voorraad en zou graag mijn toestel voor de 28e hebben voor een huwelijk...

Sorry voor de vele info en vragen, maar wou zo compleet mogelijk zijn...

Alvast vriendelijk bedankt om het te lezen en kom maar op met die suggesties

Iris

Re: advies nieuwe set

Ik kan moeilijk over alles advies geven, maar hier en daar toch een paar bemerkingen:

Als je vroeger een "echte" macro lens had, dan zal een zoom met macro functie tegenvallen vrees ik. Ik heb een sigma 70-300 met macro, maar sinds ik een echte macro lens heb, gebruik ik de macro functie niet meer... een extra macro lens is natuurlijk een extra investering. Als macro heb ik een Sigma 150mm waar ik heel tevreden over ben. Ik denk persoonlijk dat je in het segment van de macro lenzen gerust naar tamron of sigma kan gaan.

Ik heb die trouwen bij Rubens gekocht, en heb daar toch wel een goede indruk van. Ze weten waarover ze spreken, en ik heb ook op het forum nog geen klachten gehoord.
    Ik ben er vorige week geweest voor een nieuwe fototas, en ze halen er eentje speciaal in huis, zonder aankoopverplichting. Als ze in de winkel is kan ik eerst nog eens gaan kijken dus. Lijkt me toch wel een mooie service.
    It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

Comment

mijn advies is eenvoudig, maar niet echt een dat iedereen graag gaat horen.

koop de allerbeste camera die je voor dat geld kan betalen met een 35mm f/1.8. of een 50mm f/1.8

dan heb je goei gerief. je kan niet zoomen, tenzij met je voeten, maar dat is degelijk glas met een lichtsterkte die je op een trouw waarschijnlijk nodig hebt.

Ik lees hier en daar op dit forum dat je voor macro tussenringen kan gebruiken met die lenzen (zelf nooit macro's gemaakt) en die zijn ook niet duur.

De vraag is echter hoe je je mogelijkheden wil beperken: ofwel neem je een zoom en wordt het heel moeilijk sfeervolle foto's te maken op de huwelijksdienst als het licht tegenzit ofwel neem je lichsterk spul en moet je wat rondlopen op zoek naar een mooie kadrage. Beide bieden mogelijkheden en beperkingen.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Het huwelijk is slechts eenmalig en vooral buiten dus ik ga mijn glas daar niet op afstemmen.

Die macro was nog maar een goeie maand oud dus ik heb spijtig genoeg niet de tijd gehad om er aan te wennen of om ze degelijk uit te testen....
        Ik heb er maar een reis mee gedaan en ze amper gebruikt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Irisvdb Bekijk bericht

Die macro was nog maar een goeie maand oud dus ik heb spijtig genoeg niet de tijd gehad om er aan te wennen of om ze degelijk uit te testen....
          Ik heb er maar een reis mee gedaan en ze amper gebruikt...
          da's echt jammer.

maar het voorstel dat ik je deed pint je niet vast op trouwerijen. Je hebt daarmee een heel goede standaardlens.
          The Knight That Says Ni...kon

Comment

Ik zou niet voor een 18-200 noch voor de 18-105 gaan

De AF-S 70-300 VR is een goede keuze als Tele. Standaard heeft de lenes minimale focus afstand van meer dan 2meter dus niet zo handig voor close-up. Maar dit kan je verhelpen door er een tussenring tussen te steken.

Die 18-55 kit-lens is nog niet zo slecht, maar als het iets meer mag kosten, kijk dan eens naar de AF-S 16-85 VR (prima scherp lenske)

Met de 16-85 en 70-300 heb je een kit waar je al een heel eind meekomt.
            Met de tijd kan je nog een Sigma 150 Macro bijkopen en al je doelstellingen zijn 100% ingevuld.
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

Comment

Iris,

een macro lens is totaal verschillend van een macro-functie. Met die eerste ga je een 1:1 verhouding halen, met die andere kan je wel dichtbij, maar daar houdt het ook op.

Comment

Met de tijd kan je nog een Sigma 150 Macro bijkopen en al je doelstellingen zijn 100% ingevuld.
                Heb uw advies gevolgd, heb de eerste twee gekocht en ben ze al eens gaan uittesten in Brussel en in het Vogelopvangcentrum en tot nu toe zeer tevreden!!

Dank je wel aan iedereen voor het advies!

Comment

Een goeie keuze waar je nog veel plezier van gaat hebben wat ik je ook van harte toewens.
                  D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                    Ik zou niet voor een 18-200 noch voor de 18-105 gaan

De AF-S 70-300 VR is een goede keuze als Tele. Standaard heeft de lenes minimale focus afstand van meer dan 2meter dus niet zo handig voor close-up. Maar dit kan je verhelpen door er een tussenring tussen te steken.

Die 18-55 kit-lens is nog niet zo slecht, maar als het iets meer mag kosten, kijk dan eens naar de AF-S 16-85 VR (prima scherp lenske)

Waarom raad u de 18-105mmVR af? Ik heb ze ook en het is één van de beste kitlenzen dat Nikon heeft uitgebracht,en stukken beter dan de 18-200mm. Als je begint met fotografie kun je best de 18-105 VR en 70-300 VR kopen zo kom je al een heel eind verder...dan kun je nog steeds zien wat je tekort komt...

grtz templar
                    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                      Waarom raad u de 18-105mmVR af? Ik heb ze ook en het is één van de beste kitlenzen dat Nikon heeft uitgebracht,en stukken beter dan de 18-200mm. Als je begint met fotografie kun je best de 18-105 VR en 70-300 VR kopen zo kom je al een heel eind verder...dan kun je nog steeds zien wat je tekort komt...

grtz templar
                      Ik vind het een slechte lens langs de groothoek kant (wel getest met de 18-105 zonder VR maar dat zal wel niet veel verschil maken)
                      Meningen kunnen natuurlijk verschillen.
                      BD0497BE : Nikon body + glas
                      www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht

grtz templar
                        Ik heb vroeger ook getwijfeld tussen de 18-105 en de 16-85, vooral door het groot prijsverschil, maar ik ben toch blij dat ik voor de 16-85 gegaan ben, .. is echt een heel goed lenske, en vooral aan die 2mm groothoek heb je meer dan de 20mm extra zoom, .. vind ik.

Comment

Working...
                        X